Det avgör saken, jag låter diskbänken vara. Alla övriga vattenlås och golvbrunnar är lättåtkomliga och efter första rensen insåg jag att det kommer att behövas ett par ggr om året. Men under diskbänken låter jag bli tills vidare

Slå i 0,5dl diskmedel och lika mycket vanligt regöringsmedel, låt stå i 10-15minuter och sedan mycket kokhet vatten så att du får en riktig spolning, det rensar åtmistone ditt vattenlås. Har aldrig tagit bort något vattenlås i köket.

AndersS skrev:
Slå i 0,5dl diskmedel och lika mycket vanligt regöringsmedel, låt stå i 10-15minuter och sedan mycket kokhet vatten så att du får en riktig spolning, det rensar åtmistone ditt vattenlås. Har aldrig tagit bort något vattenlås i köket.
detta brukar funka aldelses utmärkt

Mitt vattenlås är inte likadant, men lite likt, se här:

http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/128968-hur-goera-anslutning-under-koeksvask.html

På mitt kan man dra isär i ovankant av V-et, eller U-et i mitt fall. Mitt rann fint och så, men det var ganska mycket svartäcklig beläggning. Speciellt ovanför vattenlåset så var det otrevligt eftersom beläggning luktade. Jag tog isär de delar som gick, körde i diskmaskinen, spolade ur med slang, borstade där jag kom åt, och lade till sist allting i en hink med Klorrent som jag hällde kokande vatten på. Det blev ganska rent och fint :D

U
kamrate skrev:
Mitt vattenlås är inte likadant, men lite likt, se här:

[länk]

På mitt kan man dra isär i ovankant av V-et, eller U-et i mitt fall. Mitt rann fint och så, men det var ganska mycket svartäcklig beläggning. Speciellt ovanför vattenlåset så var det otrevligt eftersom beläggning luktade. Jag tog isär de delar som gick, körde i diskmaskinen, spolade ur med slang, borstade där jag kom åt, och lade till sist allting i en hink med Klorrent som jag hällde kokande vatten på. Det blev ganska rent och fint :D
Gäller bara att kolla hur det är kopplat innan man startar diskmaskinen med borttaget vattenlås :rolleyes:.

Vattnet från diskmaskinen rinner ut på golvet och laminatplankorna börjar krulla sig. Felet beror på stopp i vattenlåset, så står det i felsökar-avsnittet i bruksanvisningen. Så då finns det inte mycket att be för. Har ett sånt där vattenlås, tänkte kanske byta ut det. Vi äter mycket riven morot och jag tror det blir tjockt av det

Suck...har ett exakt likadant ormbo under diskbänken. Var snabbare än tanken och slet isär vattenlåset. Givetvis går det inte att få riktigt tätt nu när jag tryckt ihop allt. Det kommer några droppar då och då...

Frågan hur man lättast löser detta, är det värt att försöka få tag i en ny o-ring? Eller kan man limma ihop skiten med silikon eller göra det tätt på något annat sätt? Antar att måste man byta hela paketet för att det ska bli bra, men tänkte försöka slippa detta just nu för stunden.

Det sitter en diskmaskin på avloppet.

• Gilla
hulingen
  • Laddar…
Gammal tråd, men jag hittade den när jag skulle ta isär våra grejer. Jag hade känt att det luktade som om att det inte fanns något vattenlås, och tänkte att det var dags att rengöra lite igen.

Vi köpte huset för tre år sedan, och eftersom säljaren inte förstått vad flyttstädning är så fick vi rengöra alla vattenlås själva. Nu hade det inte blivit gjort på ett tag vilket alltså lukten påminde om.

Så här ser ormboet under diskbänken ut:

Rörinstallation under diskbänk med oorganiserade och krångliga avloppsrör samt en metallplåt på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som synes finns utrymme för förbättring. Jag vet inte riktigt hur rörböjaren tänkt här, eller om det var förra ägaren som gjort det själv, men det är flera saker som är helt onödiga rörande vattenrören. Detta ska ordnas längre fram. Även försöket till dropplåt måste åtgärdas då den i nuläget inte fungerar alls som det är tänkt.

Det här äcklet hittade jag...inte konstigt att det luktade kloak:

Diskho med smutsiga rör och igentäppt bräddavlopp, behov av rengöring syns.
Skapa konto

Konstruktionen med lyftbara silkorgar är väldigt bra i vardagen, men det är idiotiskt konstruerat eftersom det finns gott om utrymme för sk*t att samlas i plastkopparna under. Här var det en centimeter av gegga som hade konsistensen av typ aladåb...urk!

Dock måste ju största konstruktionsmissen ändå vara slangarna. Hur tänkte de när de valde slangar som är räfflade på insidan?! :banghead: Bräddavloppets slang var HELT igensatt! Hur det kunnat bli så mycket skräp där har jag ingen aning om...det är ju inte direkt så att vi använder bräddavloppet. Räfflade slangar sätter igen snabbare och är mycket svårare att göra rent...idiotiskt.

Jag letade upp två slangborstar i två olika storlekar, en vanlig diskborste och disksvamp, och skrubbade så gott det gick. Herre min husgud vad mycket skit det var..och detta bara på typ tre år! Hur vissa här klarar sig utan att rengöra alls, eller bara genom att spola lite med varmvatten, det förstår jag inte. Vi är mycket selektiva med vad vi spolar ned i diskbaljorna, vi häller alltid av fett i en separat glasburk som slängs, vi torkar med hushållspapper ur det fett som inte går att hälla av och slänger det i återvinningen för matvaror och silkorgarna fångar till och med upp riskorn.

Slutsatsen blir att rengöra lite oftare än vart tredje år tror jag...:p

EDIT:

Jo, att ta isär gick ganska smidigt. Det som satt hårdast var just vattenlåset mot 90°-böjen, men när jag hade grejerna på garagets diskbänk gick det att få bra grepp och då var det bara att dra isär. Vid ihopmontering använde jag rikligt med Glidex och vad jag sett är det inga läckor...dock ska jag ha lite extra koll de närmaste dagarna som redan råtts om här i tråden. (y)

Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Y
Dom flexrör-vattenlåsen var populära när dom kom, snabba att installera tack vare flexröret.
Men mycket riktigt sätter sig mycket i räfflorna. Att det blir gegg under silen drabbar alla av oavsett fabrikat. Och mer lär det väl bli i takt med dom nyare blandarna som sparar varmvatten.

Faluplast 3flex är ett bra vattenlås ifall du är sugen på att bygga nytt och du kommer bli nöjd.
Släta rör. Kan byggas om på många sätt. Du kan behöva komplettera med någon mellandel under kopparna men tror nog det kan gå med bara grundpaketet också. Det är mer en fråga om matchande gängor eller ej.

Flexibelt Faluplast 3flex vattenlås med släta rör och möjlighet att byggas om.
Skapa konto

http://www.faluplast.com/sv/diskbank/vattenlasrsk-808656450mm-x-g40__1000#parent=1293

Så är det lock på den som du kan lossa och köra ner spolslang och köra med högtryckstvätten när det börjar kärva i stammen. Utan att lossa allt som du gjort nu.
- iofs, skulle du behöva spola stammen kunde du lossat ditt flexrör, men missat chansen att spola även den biten i samma veva.

Oavsett så bör du ha två riktiga vaskrensare och inleda med det nästa gång istället för skruva isär allt. ;)
En gummibaserad vaskrensare med ett långt trähandtag.
Skapa konto

Jag hade övervägt att kortat flexröret lite, eller vinklat ut vattenlås-kröken mot skåpsluckorna så vattenlås-kröken blir rak istället för så lutande som den är nu, vilket säkert fungerat men.. ändå.. :)

Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vattenlås rengör man inte man byter ;)

• Gilla
lopec
  • Laddar…
Paxman skrev:
Gammal tråd, men jag hittade den när jag skulle ta isär våra grejer. Jag hade känt att det luktade som om att det inte fanns något vattenlås....

[media]
Slut citat.

Bjober:
Stort allvarligt fel med detta vattenlås är att det bara är ett vattenlås till två hoar. Spolar du i den ena hon kommer ejektorverkan att blåsa äckelluft upp igenom den andra hon. Ikea säljer inte den skiten längre. Jag slängde denna och köpte deras nya med två vattenlås.
Det luktar mycket bättre i köket nu.

Redigerat:
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
kulle
Nja två vattenlås är det väl inte i dom nya, men det är en bättre konstruktion (y)

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Nyinstallation av vattenlås under diskbänk med komplexa rörkopplingar och platsjustering för låda.
Skapa konto

Det jag köpte för några veckor sedan i Borlänge har iaf 2 vattenlås. Stor skillnad mot det förra eländet. När man kom hem luktade det mög och elände. Och att spola i ett glas vatten var inte roligt när äckelluft blåste rakt i ansiktet på en. Byt!
Bild på nya utförandet.
Enda funna nackdelen är att det bygger mer neråt, fick flytta en låda för frigång. Ser nu att jag hade en mellanmodell mellan ditt o mitt, mitt hade ditt vattenlås men mer likt mina koppar under hon. Ditt bygger ännu mer neråt.

Redigerat:
Yrrol skrev:
Att det blir gegg under silen drabbar alla av oavsett fabrikat. Och mer lär det väl bli i takt med dom nyare blandarna som sparar varmvatten.
Jag skulle inte tro att blandarna har så mycket att göra med geggansamlandet. Det spolas ju ned ganska mycket pasta/potatisvatten i hoarna och det är ju nära kokpunkten, så gegget borde ju lösas av det i så fall.

Yrrol skrev:
Faluplast 3flex är ett bra vattenlås ifall du är sugen på att bygga nytt och du kommer bli nöjd.
Släta rör. Kan byggas om på många sätt. Du kan behöva komplettera med någon mellandel under kopparna men tror nog det kan gå med bara grundpaketet också. Det är mer en fråga om matchande gängor eller ej.
Det där ska jag absolut kolla upp ifall det går att koppla ihop med våra hoar! Såg ju mycket mer gediget ut, tack för tipset!

Yrrol skrev:
Oavsett så bör du ha två riktiga vaskrensare och inleda med det nästa gång istället för skruva isär allt. ;)
Nu var det ju inte på grund av stopp som jag rensade, utan pga lukten, och jag gillar att göra saker grundligt när jag ändå gör dem! :p

Yrrol skrev:
Jag hade övervägt att kortat flexröret lite, eller vinklat ut vattenlås-kröken mot skåpsluckorna så vattenlås-kröken blir rak istället för så lutande som den är nu, vilket säkert fungerat men.. ändå.. :)
Jag ska kolla möjligheten att korta det tjocka flexröret lite, att vinkla ut kröken mot luckorna funkar dåligt då vi har återvinningslådor framör rören. Bräddavloppets flexslang funkar ju inte att korta eftersom den är special i ändarna. Anledningen till att det blivit stopp i den tror jag är att skräp spolats bakvägen från hoarna eftersom den ansluter horisontellt till samma nivå som samlingsröret för hoarnas rör.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.