49 182 läst · 356 svar
49k läst
356 svar
Hur påverkar timpris familjesituationen?
800? Brukar ligga på 50-100kr i månaden. Har ingen värdeminskning eftersom jag leasar. Eller värdeminskningen är snarare inräknad i leasingkostnaden. Men den är inte mer än 2800 i månaden så det skulle bli en rejäl procentuell ökning.L lodin92 skrev:
Sen gör det såklart inte så mycket. Jag kan ta högre kostnad på laddningen. Börjar bli orolig för uppvärmningen av huset..
För att svara på TS frågeställning så är jag lycklig lottad med en tekniskt intresserad sambo.
Jag har satt upp smart styrning för värmning utav varmvatten, acktank samt elbilsladdning. Men det är hon som följer graferna och kostnaderna i Home Assistant mer än mig och rapporterar om vi sålt el för över 300 kr en dag
Jag har satt upp smart styrning för värmning utav varmvatten, acktank samt elbilsladdning. Men det är hon som följer graferna och kostnaderna i Home Assistant mer än mig och rapporterar om vi sålt el för över 300 kr en dag
Har man en bil som tappar 3-5 k i värde i månaden sen övriga servicekostnader etc, då skulle iallafall inte jag vara orolig om min kostnad för att tanka steg till maximalt 800 kr, förmodligen 400 kr i verkligheten eftersom 400öre inte lär gälla varje natt.P peroande skrev:
Klassiskt tankefel. Bara för att bilens övriga kostnader är större betyder det inte att en besparing på marginalen kan vara önskvärd. Vad du ska relatera till är er disponibla inkomst och fundera på vad 400 kr jämfört med 800 kr har för effekter på den. Kan vara ett problem eller inte.L lodin92 skrev:
I min värld så har den som har råd med en elbil för att köra så lite så kvittar 400kr. Men såklart finns undantagP peroande skrev:
Kört timpris + solceller sedan 2018.
Vi förbrukar el när vi vill om dagarna, vi anpassar inte matlagning efter timspotpriset.
Däremot så har jag justerat värmepumpen enligt timspotpris (Nibes inbyggda funktion), vilket inte märks alls varken på varmvatten eller komforten och elbilarna hemma laddas efter lägsta timspotpris, vilket normalt sett sker på natten och då är bilen till 99,99% sannolikhet parkerad och har inget behov av att använda den. Laddar bilarna var tredje dag på sommaren och varannan vintertid. Upplever inte detta som något som stör vardagen. Viktiga är att få in dom stora förbrukarna i hushållet till de billiga timmarna, hushållselen är så pass liten i jämförelse att det inte spelar så stor roll.
I tvättstugan så har vi timspotpriset alltid synligt från värmepumpen i displayen, ibland brukar vi undvika att starta tvätt/torktumlare om vi ser att timspotpriset är helt åt h-v som det har varit senaste tiden.... Då kanske vi vrider på timern att den ska starta om 4h eller nått sånt. Det är en liten inskränkning av friheten i vardagen.
Vi förbrukar el när vi vill om dagarna, vi anpassar inte matlagning efter timspotpriset.
Däremot så har jag justerat värmepumpen enligt timspotpris (Nibes inbyggda funktion), vilket inte märks alls varken på varmvatten eller komforten och elbilarna hemma laddas efter lägsta timspotpris, vilket normalt sett sker på natten och då är bilen till 99,99% sannolikhet parkerad och har inget behov av att använda den. Laddar bilarna var tredje dag på sommaren och varannan vintertid. Upplever inte detta som något som stör vardagen. Viktiga är att få in dom stora förbrukarna i hushållet till de billiga timmarna, hushållselen är så pass liten i jämförelse att det inte spelar så stor roll.
I tvättstugan så har vi timspotpriset alltid synligt från värmepumpen i displayen, ibland brukar vi undvika att starta tvätt/torktumlare om vi ser att timspotpriset är helt åt h-v som det har varit senaste tiden.... Då kanske vi vrider på timern att den ska starta om 4h eller nått sånt. Det är en liten inskränkning av friheten i vardagen.
Redigerat:
Nej, räcker med nätverk + aktivera funktionen Smart Price Adoption i menyn och ställa in hur mycket den ska påverka varmvatten och värme. Man ser även aktuellt timspotpris via appen utan någon prenumeration. Det går då även att visa timspotpriset i displayen, vilket kan vara användbart för att ha lite koll när det är svindyrt eller billigt.tveksamt skrev:
Det går åt helvete! Vi är inte överens om värdet av en kWh. Kosta vad det kostar vill.
Mycket intressanta svar hittills. Kanske är detta ett icke-problem för de flesta, men jag tror samtidigt att konflikter om ekonomi och hushåll är väldigt vanligt. Därför kanske "den som lever får se"...
Saken är ju den att även med timpris så får du ju inte automatiskt högre pris än om du inte har timpris utan att ändra vanorna. Vanligt rörligt är ju ett medelvärde efter hur alla med den avtalsformen har förbrukat.
Poängen är ju att du faktiskt KAN påverka det ifall du skulle vilja. Många saker är ju rätt enkelt att få att gå på natten som disk och tvättmaskin etc som fungerar precis lika bra på natten som när du sitter och tittar på den på kvällen när priset är högt. Har du elbil är det ju ännu lättare att få det att gå ihop sålänge du inte behöver åka runt med den hela nätterna. Såhär ser det tex ut för mig där jag enbart styr precis det jag nämner plus att värmepumpen gör varmvatten enbart på de billigaste timmarna.
Poängen är ju att du faktiskt KAN påverka det ifall du skulle vilja. Många saker är ju rätt enkelt att få att gå på natten som disk och tvättmaskin etc som fungerar precis lika bra på natten som när du sitter och tittar på den på kvällen när priset är högt. Har du elbil är det ju ännu lättare att få det att gå ihop sålänge du inte behöver åka runt med den hela nätterna. Såhär ser det tex ut för mig där jag enbart styr precis det jag nämner plus att värmepumpen gör varmvatten enbart på de billigaste timmarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu de senaste månaderna har vi legat ungefär 30% under och då har vi egentligen inte gjort något. Vi kör diskmaskin på natten (efter middagen blir den inte klar innan vi går och lägger oss så den kan lika gärna starta vid 4-tiden), tvättmaskin på natten (jobbar båda hemifrån för det mesta så det finns tid att hänga upp tvätten någon gång på förmiddagen), laddar bilen på natten (det är då den är hemma i alla fall) och duschar gärna tidigt på morgonen (jag är uppe tidigt medan min fru helst duschar under morgonpeaken ).J Jensa86 skrev:Saken är ju den att även med timpris så får du ju inte automatiskt högre pris än om du inte har timpris utan att ändra vanorna. Vanligt rörligt är ju ett medelvärde efter hur alla med den avtalsformen har förbrukat.
[bild]
Jo två saker har vi gjort: jag har stängt av värmepumpen helt idag (min Raspberry Pi som pratar med den går inte att nå efter att jag bytt lösenord till det trådlösa nätverket så jag måste orka koppla in skärm och tangentbord till den innan jag kan styra pumpen från skrivbordet) så den inte gör varmvatten just nu när elen kostar en bråkdel om några timmar. Samtidigt har min fru börjat något långkok med tryckkokare och en bit djur. Just precis under timmen 17