Satte in ett snålspolande munstycke i tvättställsblandaren för någon vecka sedan. Blev verbalt hudflängd av en fullvuxen och en 16-åring här hemma Den skulle bara ut!!! Och kanske jag också. Men efter några justeringar och vädjan om lite mer långtidstest har både den och jag fått stanna kvar. De verkar tycka den är ok, tror jag. Så visst kan det bli diskussioner men precis som du är inne på får man väl väga vinst mot förlust och hitta kompromisser.
 
  • Haha
  • Gilla
jonas.o och 10 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
[bild]

Den tog inte mer än 2 minuter att få bekräftad, mer eller mindre iallafall.. Dagpriset väntas öka ännu mer ... :(
Vad fick du bekräftat? de ända han bekräftar är att hela dygnet får dyrare el. Sen en clickbait rubrik..
 
  • Gilla
Johan.Andersson.81 och 6 till
  • Laddar…
Det är väl jätteenkelt.
Du får duscha 5min per dag, när som.
Ska du duscha längre än så och elpriset är högt så kostar det x kronor.
Däremot om elpriset är lågt så kan man duscha hur länge som helst...
Duschvattnet värms på natten utom när det är billigt hela dygnet.
Tvspel och liknande.... dyrt elpris, ut och lek.
Allt som kan laddas på natten är ju toppen att ladda på natten.
Till och med maten... är det något fel att grilla nu helt plötsligt...?
Körde bakadpotatis i grillen sist...
Grilla några kyckling filerer samtidigt så har man till kycklingsallad nästa middag...

Men de är ju klart... Man kan ju också klaga på att snabbmakaromerna blir orimligt dyra;)

Diskmaskin, tvättmaskin mm
... jag är imponerad över folk som verkar sitta och vänta på tvätten... den klarar sig själv när den blir tvättad på natten. Dagen efter kan man hänga ut den

De enda som är lite känsligt är kyl och frys.
Och möjligen routern... allt annat är inte jätte kritiskt att ha igång...

Tycker jag att de borde vara så... nä.... ser jag det som ett problem... ( handen på hjärtat... jag har solceller....:cool:och till vintern tror jag faktiskt de kommer ordna upp sig...)
 
Redigerat:
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Magnus E K
Väldigt få har den typ av värmning av varmvattnet där elen måste förbrukas samtidigt med användningen (genomströmningberedare) så att kunna duscha när som helst utan att betala den timmens pris är ett av de enklaste problemen att lösa. Även om man måste byta till en större (eller en extra) VVB så går det att räkna hem.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Vi har inga konflikter.
Jag har förklarat att skålen med pengar är lika stor nu som förra året, antingen ändrar vi inte våra vanor här hemma och så blir det färre skidresor. Eller så anpassar vi vanorna.

Visst, det behöver påminnas men inga konflikter.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 19 till
  • Laddar…
T
halper halper skrev:
Poängen är väl att om det kostar 3–4 kr på natten så kostar det kanske 10–15 på dagen, så det är ändå relativt lönsamt att förskjuta förbrukningen.
Att behovet är mindre är anledningen till lägre priser men jag tror både företag och privatpersoner kommer använda mer el under natten och därför ändra detta över tid. Kommer inte gå att styra kostnaden med en tidstimer utan man måste iså fall ha koll timme för timme över hela dygnet.

Sen kommer ju inte heller elbolagen godkänna att du kan med solceller kan sälja el till höga spotpriser som dom sen har som skuld till dig medan du förbrukar nattetid till lägre spotpriser. Kommer garanterat försvinna ju fler som skaffar solceller och timpriser och sätter detta i system.
 
  • Gilla
  • Wow
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Väldigt få har den typ av värmning av varmvattnet där elen måste förbrukas samtidigt med användningen (genomströmningberedare) så att kunna duscha när som helst utan att betala den timmens pris är ett av de enklaste problemen att lösa. Även om man måste byta till en större (eller en extra) VVB så går det att räkna hem.
Även om man inte har genomströmningsberedare så är det många VVB som går igång direkt. Förbrukat vatten fylls på med nytt och måste värmas upp. Våran BVP från 2001 har varken stöd för att ställa in den temperatur som ska hållas på varmvattnet eller när det ska värmas. Den enda inställning som finns är att trycka igång extra produktion av varmvatten, vilket inte är så hjälpsamt i det här fallet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
T TH885 skrev:
Att behovet är mindre är anledningen till lägre priser men jag tror både företag och privatpersoner kommer använda mer el under natten och därför ändra detta över tid. Kommer inte gå att styra kostnaden med en tidstimer utan man måste iså fall ha koll timme för timme över hela dygnet.

Sen kommer ju inte heller elbolagen godkänna att du kan med solceller kan sälja el till höga spotpriser som dom sen har som skuld till dig medan du förbrukar nattetid till lägre spotpriser. Kommer garanterat försvinna ju fler som skaffar solceller och timpriser och sätter detta i system.
Tillgång och efterfrågan precis som du säger. Om fler har solceller och säljer dagtid samt lägger mer förbrukning till nätterna kommer spotpriset minska på dagen och öka på natten. Sen står industrin för den största förbrukningen som drar upp priset på dagen så jag tror inte det kommer ha fullt så stor effekt oavsett vad vi villaägare gör.

Effekten av timpriser är att just det att man flyttar den konsumtion som går att flytta till timmar med energiöverskott. Elnätet får då en jämnare belastning över dygnet vilket är extremt önskvärt ur elnätets synvinkel.

Jag tror tvärt om att timpriser kommer bli ny standard eftersom det är riskfritt för elbolagen jämfört med fastpris och kanske tom lagstadgat pga att det är så mycket bättre för samhället.
 
  • Gilla
Sammy_j och 2 till
  • Laddar…
Mats-S
S SueCia skrev:
Den tog inte mer än 2 minuter att få bekräftad, mer eller mindre iallafall.. Dagpriset väntas öka ännu mer
3-4 kr/kWh nattetid ... väntar på alla reaktioner från elbilsägare som "utlovats nästan gratis" driftskostnad.
Det priset innebär ju typ 8kr/mil i drift på en mellanstor elbil, vilket ju inte är så extremt mycket billigare än en modernare dieselbil i mellanklassen. Så har man elbil så är nog solpaneler ett måste snart
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
3-4 kr/kWh nattetid ... väntar på alla reaktioner från elbilsägare som "utlovats nästan gratis" driftskostnad.
Det priset innebär ju typ 8kr/mil i drift på en mellanstor elbil, vilket ju inte är så extremt mycket billigare än en modernare dieselbil i mellanklassen. Så har man elbil så är nog solpaneler ett måste snart
Ser verkligen illa ut. Men det är ju också stora svängningar dag till dag. Vi laddar som mest en gång i veckan. Som det är just nu väljer vi att ladda en natt när priset ligger under 20 öre och inte en natt när priset är 200 öre. Stiger priset till 400öre så får man hoppas att det vissa nätter går ner runt 200 öre :(
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Du får ställa klockan och gå upp och trycka på knappen Om det ändå finns en sådan ”knapp” så finns det säkert någon kunnig på BH som vet hur man fixar en slags styrning.
A Anaii skrev:
Även om man inte har genomströmningsberedare så är det många VVB som går igång direkt. Förbrukat vatten fylls på med nytt och måste värmas upp. Våran BVP från 2001 har varken stöd för att ställa in den temperatur som ska hållas på varmvattnet eller när det ska värmas. Den enda inställning som finns är att trycka igång extra produktion av varmvatten, vilket inte är så hjälpsamt i det här fallet.
[QUOTE="Anaii, post: 4882758, member: 149141Den enda inställning som finns är att trycka igång extra produktion av varmvatten, vilket inte är så hjälpsamt i det här fallet.[/QUOTE]
 
B
Största påverkan är väl att tvätt och disk i regel går nattetid till skillnad från tidigare.

Den höga prisnivån gör att torktumlaren är avställd (ersatt med torkställningar) och att vedboden är överfull för att inte värmepumpen ska behöva användas så mycket överhuvudtaget.

Jag var bra förberedd med smart styrning i hemmet, acktankar och solceller, så det blir väl ingen större skillnad egentligen.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
A Anaii skrev:
Ser verkligen illa ut. Men det är ju också stora svängningar dag till dag. Vi laddar som mest en gång i veckan. Som det är just nu väljer vi att ladda en natt när priset ligger under 20 öre och inte en natt när priset är 200 öre. Stiger priset till 400öre så får man hoppas att det vissa nätter går ner runt 200 öre :(
Om du laddar en gång per vecka, antar batteriet är på ca 50kWh, gör de så mycket om de kostar max 800 kr/månaden att tanka bilen? Kändes som värdeminskningen med råge överstiger det
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
F
T TH885 skrev:
Timpris kommer nog försvinna snart.

Det kommer snart vara lika dyrt att använda el på natten som dagen när fler och fler lägger sin förbrukning där.
Så det kommer vara ett icke problem inom kort.

Jag tror det kommer bli vanligare och dyrare och fastpris kommer försvinna helt. Vi kommer bli tvingade att fördela lasten mer jämt helt enkelt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 5 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
3-4 kr/kWh nattetid ... väntar på alla reaktioner från elbilsägare som "utlovats nästan gratis" driftskostnad.
Det priset innebär ju typ 8kr/mil i drift på en mellanstor elbil, vilket ju inte är så extremt mycket billigare än en modernare dieselbil i mellanklassen. Så har man elbil så är nog solpaneler ett måste snart
Så även om kostnaden bli exakt samma som en dieselbil så slipper man fortfarande avgaserna där bilen finns, mindre utsläpp per km.
Och ändå valmöjligheter när man ska tanka och till vilket pris.
Pumparna för diesel står ganska still...Eller ja... de verkar ju kunna gå uppåt...
 
  • Gilla
jonle336 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.