R RoAd skrev:
Unnar du dig inget annat som kostar typ en 50-lapp? Om svaret är ja, varför är bastu undantaget?

Det känns som att många numera ser på el som en unik kostnad där minsann varenda 50-öring som kan undvikas ska undvikas.

Själv ser jag det som att jag har investerat en hel del pengar i just en bastu. Om jag slutar använda den helt så blir investeringen galet dyr. Det är fortfarande långt billigare än att gå på spa.
Med den inställningen antar jag att du skulle acceptera att bli slav också.

Globalisterna och elbolagen gör vinst fast priserna skulle vara en tiondel av nuvarande nivå. Dom har bara höjt priserna till ockernivåer för att dom kan och ingen sätter stop för det. Påhejade av korrupta politiker, multimiljardärer och Daniel109. Dom ska inte få mina pengar om jag så ska frysa ihjäl. Jag stänger hellre av huvudsäkringen och sparar pengarna till vapen då.
 
Skumpe
V Viktorbyggahus skrev:
Det är ganska stort projekt rent arbetsrättsmässigt, och kollektivavtalsmässigt att ändra till nattpass. Stökar till för familjer också. Med väldigt stabila elpriser är det en kostnad över tid som är rimlig. Med volatila priser är det en risk.
Det företaget som intervjuades i radio näe jag lyssnade körde frivilligt på natten. De hade ett lag som körde. Avtal finns redan för sånt. Allt är klart.
 
  • Gilla
Viktorbyggahus
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Det företaget som intervjuades i radio näe jag lyssnade körde frivilligt på natten. De hade ett lag som körde. Avtal finns redan för sånt. Allt är klart.
Ja, när det kommer till att anpassa sig eller eventuellt bli arbetslös så är vi alla relativt enkla
Ge det några månader till så
 
Skumpe
B Borgen2021 skrev:
Ja, när det kommer till att anpassa sig eller eventuellt bli arbetslös så är vi alla relativt enkla
Ge det några månader till så
Jo vissa passar det bättre än andra. Andra kräver mer incitament.
 
Skumpe Skumpe skrev:
Jo vissa passar det bättre än andra. Andra kräver mer incitament.
Den stora grejen här, som inte gått in i kollektivet än är att detta är förmodligen den största förändringen av vår välfärd någonsin.
Grunden för ett välmående samhälle är tillgång till energi, till rimliga priser.
En hel generation som inte har upplevt något värre än att wifi laggar, nu får de 10% inflation, bostäder som tappar värde (bostäder som bara ökar, ökar ökar enligt ryktet) och energikostnader som i värsta fall kan vara en normal månadslön eller mer
Och man tror fortfarande att "staten" ska Lösa det

Håll i er

Och nej, jag är inte opåverkad, men har förberett mig ett tag, och har framförallt mindset att det kommer bli körigt på allvar
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
B Borgen2021 skrev:
Den stora grejen här, som inte gått in i kollektivet än är att detta är förmodligen den största förändringen av vår välfärd någonsin.
Grunden för ett välmående samhälle är tillgång till energi, till rimliga priser.
En hel generation som inte har upplevt något värre än att wifi laggar, nu får de 10% inflation, bostäder som tappar värde (bostäder som bara ökar, ökar ökar enligt ryktet) och energikostnader som i värsta fall kan vara en normal månadslön eller mer
Och man tror fortfarande att "staten" ska Lösa det

Håll i er

Och nej, jag är inte opåverkad, men har förberett mig ett tag, och har framförallt mindset att det kommer bli körigt på allvar
Men de priser vi ser nu och anser extremt höga är ju normalpris för många andra västländer. Tyskland har ju historiska snittpris på 3:- per kWh bl.a.

Jag håller med dig om att många inte upplevt recession eller lågkonjunktur. Men än så länge är det faktiskt varken eller.
 
Magnus E K
Okarlsson Okarlsson skrev:
Men de priser vi ser nu och anser extremt höga är ju normalpris för många andra västländer. Tyskland har ju historiska snittpris på 3:- per kWh bl.a.

Jag håller med dig om att många inte upplevt recession eller lågkonjunktur. Men än så länge är det faktiskt varken eller.
Nej, nej, nej. Priserna har stigit enormt i hela EU. SE3 vs. DE några år bakåt: Skärmklipp av elprisjämförelse mellan DE-LU och SE3 från 2019 till 2022 från Nord Pool.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skumpe
B Borgen2021 skrev:
Den stora grejen här, som inte gått in i kollektivet än är att detta är förmodligen den största förändringen av vår välfärd någonsin.
Grunden för ett välmående samhälle är tillgång till energi, till rimliga priser.
En hel generation som inte har upplevt något värre än att wifi laggar, nu får de 10% inflation, bostäder som tappar värde (bostäder som bara ökar, ökar ökar enligt ryktet) och energikostnader som i värsta fall kan vara en normal månadslön eller mer
Och man tror fortfarande att "staten" ska Lösa det

Håll i er

Och nej, jag är inte opåverkad, men har förberett mig ett tag, och har framförallt mindset att det kommer bli körigt på allvar
Det jag svarade på var ett inlägg om att schemalägga industriarbetare på natten. Det görs redan i stor omfattning. Avtal finns. Man behöver inte uppfinna hjulet på nytt för att folk ska arbeta på natten.
 
Skumpe Skumpe skrev:
Det jag svarade på var ett inlägg om att schemalägga industriarbetare på natten. Det görs redan i stor omfattning. Avtal finns. Man behöver inte uppfinna hjulet på nytt för att folk ska arbeta på natten.
Nej. Det var mer att jag sa att jag är skeptisk till att tex alla anställda på scania har avtal som säger att arbetsgivaren helt får ställa om från vanliga arbetstider till nattetider. Ofta är det tillfälliga pass avtal reglerar. Inte hela den anställdes arbetstid. Och då behöver facket kopplas in och nya kollektivavtal skrivas och anställda behöver skriva på nya anställningsavtal. Och hr och företag tar gärna inte den striden i onödan. Onödan skulle vara ifall det var en volatil elprismarknad. Men vad vet jag. Jag kan ha fel. Varenda industrianställdes kontrakt kanske skriver att den anställde jobbar när chefen säger till oavsett vad. Jag är bara halvt sarkastisk. Jag är ingen industrianställd. Så jag är öppen för att alla utvecklare och fabriksarbetare och jurister m.m. över en natt tvingas ställa om till nattpass. Men det stämmer inte med min verklighetsuppfattning.
Är det någon som har insyn bortom en artikel som beskriver ett företag och ”flera andra”?
 
Känner flera par där bägge jobbar på samma industri, 7 - 16.
Om bägge föräldrarna ska jobba på natten på industri, och det inte finns något "nattis" för barnen, utan bara "dagis och skola" i kommunen, hur görs det då?
Tror att det inte är "bara att" för industrier att flytta arbetstider. Kan bli företaget som får hålla med "nattis".
 
  • Gilla
Viktorbyggahus
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Men de priser vi ser nu och anser extremt höga är ju normalpris för många andra västländer. Tyskland har ju historiska snittpris på 3:- per kWh bl.a.

Jag håller med dig om att många inte upplevt recession eller lågkonjunktur. Men än så länge är det faktiskt varken eller.
Som synes nedan använder vi betydligt mer också, beroende på klimat, vilket också har betydelse när politiker står och rapar upp vad andra länders priser

Statistiktabell över de ledande europeiska ländernas elförbrukning per capita år 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B Borgen2021 skrev:
Som synes nedan använder vi betydligt mer också, beroende på klimat, vilket också har betydelse när politiker står och rapar upp vad andra länders priser

[bild]
Tänkte inte på det…
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Nej, nej, nej. Priserna har stigit enormt i hela EU. SE3 vs. DE några år bakåt:[bild]
Min poäng är att det är minst synd om oss svenskar om man bara ser till kr per kWh.
 
B Borgen2021 skrev:
Som synes nedan använder vi betydligt mer också, beroende på klimat, vilket också har betydelse när politiker står och rapar upp vad andra länders priser

[bild]
Finns det också något kring att vi inte använder gas/kol/olja för uppvärmning i någon större utsträckning?
 
Okarlsson Okarlsson skrev:
Men de priser vi ser nu och anser extremt höga är ju normalpris för många andra västländer. Tyskland har ju historiska snittpris på 3:- per kWh bl.a.

Jag håller med dig om att många inte upplevt recession eller lågkonjunktur. Men än så länge är det faktiskt varken eller.
Priserna ser ut att bli betydligt högre än 3kr kWh. Sedan så är det en ganska stor skillnad då de använt billig gas för uppvärmning och industrin, då har elpriset inte spelat så stor roll. Dessutom är deras klimat varmare än vårt. Timpriserna i augusti har varit uppe och nosat på 10kr kWh i augusti och någon skrev att terminpriserna i januari nu låg på 20kr kWh. För en vanlig villa med 2000kWh i förbrukning så blir det 40tkr på en månad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.