Kanske en del långhåriga kommer att byta till en mer kortklippt frisyr (för att spara på varmvatten, balsam och tid med hårfönen).. ;)
 
B
Okarlsson Okarlsson skrev:
Men ni två vuxna är överens om hur ni ska fördela förbrukningen? Jag tänker att en uppenbar möjlig konflikt i det du skriver är att ge upp ledig tid på helgen för att tvätta.
Ursäkta, tvättar ni på annat sätt än jag gör?
Det låter otroligt ”pretentiöst” när ni skriver ”ge upp ledig tid på helgen för att tvätta”.

▪️ Jag SORTERAR tvätten
▪️ Jag LÄGGER I TVÄTTEN i maskinen, fyller på med tvätt- och sköljmedel och trycker på START.
▪️ När maskinen tvättat klart tvätten lägger jag den antingen i TORKTUMLAREN eller hänger upp den i TORKSKÅPET.
▪️ Därefter VIKER jag tvätten och LÄGGER UNDAN. Dock har jag sett att det sista momentet hoppas över i många familjer och allt hamnar i en stor hög på tvättbänken eller annat lämpligt ställe.
▪️ Väldigt få tar sig tid att stryka och mangla, utan det får ske efterhand som sakerna behövs

▪️Det jag vill säga är att det inte tar så mycket ledig helgtid i de allra flesta familjer då det hårda arbetet sköts av en maskin numera. Så gör det inte till en jättegrej att tvätta ett par, tre maskiner.
▪️Medan MASKINEN tvättar kläderna kan man göra en massa annat roligt. Baka en kladdkaka, fika, leka med barnen, gå en promenad, läsa en bok, lyssna på musik, lyssna på sin partner, kramas, älska….
:heart::heart::heart::heart:
 
  • Gilla
  • Älska
YuGi och 2 till
  • Laddar…
S sommarglass skrev:
Kanske en del långhåriga kommer att byta till en mer kortklippt frisyr (för att spara på varmvatten, balsam och tid med hårfönen).. ;)
Kan tvätta det kallt och skita i balsam och låta det självtorka.

Jag har inte råd att raka mig längre, elen är för dyr för att ladda rakapparaten så det börjar bli några cm nu.


(eller så orka jag bara inte :D och tycker det ser ok ut ändå.)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B Byggahus48 skrev:
Ursäkta, tvättar ni på annat sätt än jag gör?
Det låter otroligt ”pretentiöst” när ni skriver ”ge upp ledig tid på helgen för att tvätta”.

▪️ Jag SORTERAR tvätten
▪️ Jag LÄGGER I TVÄTTEN i maskinen, fyller på med tvätt- och sköljmedel och trycker på START.
▪️ När maskinen tvättat klart tvätten lägger jag den antingen i TORKTUMLAREN eller hänger upp den i TORKSKÅPET.
▪️ Därefter VIKER jag tvätten och LÄGGER UNDAN. Dock har jag sett att det sista momentet hoppas över i många familjer och allt hamnar i en stor hög på tvättbänken eller annat lämpligt ställe.
▪️ Väldigt få tar sig tid att stryka och mangla, utan det får ske efterhand som sakerna behövs

▪️Det jag vill säga är att det inte tar så mycket ledig helgtid i de allra flesta familjer då det hårda arbetet sköts av en maskin numera. Så gör det inte till en jättegrej att tvätta ett par, tre maskiner.
▪️Medan MASKINEN tvättar kläderna kan man göra en massa annat roligt. Baka en kladdkaka, fika, leka med barnen, gå en promenad, läsa en bok, lyssna på musik, lyssna på sin partner, kramas, älska….
:heart::heart::heart::heart:
Spartips.

Dra ur torktumlare och torkskåp. Med de 2 maskinerna så finns det ingen anledning alls att jaga kWh och ören. ;)
 
  • Gilla
Crank och 3 till
  • Laddar…
Skumpe
V Viktorbyggahus skrev:
Det är väldigt liten mängd förbrukning som flyttas till natten. De stora förbrukarna är industri. Om du börjar stänga alla fabrikerna och jordbruket på dagen och ha det öppet på natten så kanske det ger ett stort utslag. Annars är det marginellt. 10-20-30000 hushåll som flyttar 10 kwh till natten är en fis i rymden. De flesta har inte heller möjligheten att göra det. Elbilar ligger naturligt mestadels redan förlagt till nätterna av olika skäl.
Jo precis som jag redan skrivits börjar industrin flytta tillverkning till natten redan med dagens priser.
 
Skumpe Skumpe skrev:
Jo precis som jag redan skrivits börjar industrin flytta tillverkning till natten redan med dagens priser.
Den industri du pratar om som gör det, det var väl skogsindustrin?

Hos oss ska det mycket till för att iden ens ska komma upp på mötena.
 
Tycker inte bytet har påverkar något alls egentligen. Alltså det är så pass små ändringar man behöver göra för att vara bättre än genomsnittet och därmed tjäna på det. Som flera har sagt, tvätta och diska görs ju med fördel på natten, noll ansträngning att flytta dom dit verkligen. Inga jättemängder el att spara förstås men det är lågt hängande frukt.

I morgon exempelvis hoppar priset här i SE3 mellan typ 20 öre hela vägen upp till drygt 350 under flera toppar och dalar. Om man bara lägger 5 minuter på att planera lite så kan man ju förbruka el nästan gratis under långa perioder.

Ladda bilen i morgon mellan kl 14-15 skulle kosta mig ca 3 kronor (laddhybrid) men om jag istället laddar mellan 17-18 när även de flesta andra troligen laddar så skulle det kosta nästan 50 kronor.

I värsta fall om man inte orkar göra något alls sparar man nog ingenting (men förlorar heller inget) men då har man åtminstone översikt över vad det kostar hela tiden istället för att få en käftsmäll när fakturan kommer :crysmile: Det är nog ändå den största fördelen tycker jag, att slippa ovissheten.
 
  • Gilla
Jerry66
  • Laddar…
Där jag jobbar, är vi 100% beroende av el och mycket, vi har till och med egna högspänningsluftledningar med ställverk, för att klara vår försörjning, vi kör dygnet runt 24/7. även nyår, jul och midsommar. Våra toppar är spridda runt dygnet.

Skulle vi vara tvungna att ändra något eller dra ner permanent, så får vi i slutändan lägga ner helt.
Timpris och annat nej, vi har något specialavtal, men vet inte hur det ser ut.
 
B Byggahus48 skrev:
Ursäkta, tvättar ni på annat sätt än jag gör?
Det låter otroligt ”pretentiöst” när ni skriver ”ge upp ledig tid på helgen för att tvätta”.

▪️ Jag SORTERAR tvätten
▪️ Jag LÄGGER I TVÄTTEN i maskinen, fyller på med tvätt- och sköljmedel och trycker på START.
▪️ När maskinen tvättat klart tvätten lägger jag den antingen i TORKTUMLAREN eller hänger upp den i TORKSKÅPET.
▪️ Därefter VIKER jag tvätten och LÄGGER UNDAN. Dock har jag sett att det sista momentet hoppas över i många familjer och allt hamnar i en stor hög på tvättbänken eller annat lämpligt ställe.
▪️ Väldigt få tar sig tid att stryka och mangla, utan det får ske efterhand som sakerna behövs

▪️Det jag vill säga är att det inte tar så mycket ledig helgtid i de allra flesta familjer då det hårda arbetet sköts av en maskin numera. Så gör det inte till en jättegrej att tvätta ett par, tre maskiner.
▪️Medan MASKINEN tvättar kläderna kan man göra en massa annat roligt. Baka en kladdkaka, fika, leka med barnen, gå en promenad, läsa en bok, lyssna på musik, lyssna på sin partner, kramas, älska….
:heart::heart::heart::heart:
Ungefär såhär för de 3-4 maskiner vi gör i veckan:
  • Jag SORTERAR tvätten - 15 minuter
▪️ Jag LÄGGER I TVÄTTEN i maskinen, fyller på med tvätt- och sköljmedel och trycker på START. - 10 minuter
▪️ När maskinen tvättat klart tvätten lägger jag den antingen i TORKTUMLAREN eller hänger upp den i TORKSKÅPET. - 20 minuter
▪️ Därefter VIKER jag tvätten och LÄGGER UNDAN. Dock har jag sett att det sista momentet hoppas över i många familjer och allt hamnar i en stor hög på tvättbänken eller annat lämpligt ställe. - 40 minuter

Med lite ställtider blir det typ 1,5-2h per vecka att sortera, hänga och vika tvätt. Men det är väl upp till dig om du hellre gör det på en lördag än en vardag.
 
Först var det jobbigt, min sambo såg inte värdet i det. Vi schemaläggde diskmaskin, tvättmaskin och laddar bilen när det är billigt.
Vi mer än halverade våra elräkningar, samma månad som rörliga låg på 127öre så slutade vi på 47öre. När hon såg slutsumman av det hela så blev hon förvånad. Vi duschar när vi vill, lagar mat etc. Enda skillnaden är att vi schemalägger saker. Nu har vi lika hög levnadsstandard och betalar hälften mot innan.
 
  • Gilla
Attitudeswe och 4 till
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Ungefär såhär för de 3-4 maskiner vi gör i veckan:
  • Jag SORTERAR tvätten - 15 minuter
▪️ Jag LÄGGER I TVÄTTEN i maskinen, fyller på med tvätt- och sköljmedel och trycker på START. - 10 minuter
▪️ När maskinen tvättat klart tvätten lägger jag den antingen i TORKTUMLAREN eller hänger upp den i TORKSKÅPET. - 20 minuter
▪️ Därefter VIKER jag tvätten och LÄGGER UNDAN. Dock har jag sett att det sista momentet hoppas över i många familjer och allt hamnar i en stor hög på tvättbänken eller annat lämpligt ställe. - 40 minuter

Med lite ställtider blir det typ 1,5-2h per vecka att sortera, hänga och vika tvätt. Men det är väl upp till dig om du hellre gör det på en lördag än en vardag.
Måste vara en stor familj? Vi är tre och jag gör allt det på Max 20minuter, då kör jag 4 tvättar, alla ansvarar för att vika sin egna tvätt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M MrUnited91 skrev:
Först var det jobbigt, min sambo såg inte värdet i det. Vi schemaläggde diskmaskin, tvättmaskin och laddar bilen när det är billigt.
Vi mer än halverade våra elräkningar, samma månad som rörliga låg på 127öre så slutade vi på 47öre. När hon såg slutsumman av det hela så blev hon förvånad. Vi duschar när vi vill, lagar mat etc. Enda skillnaden är att vi schemalägger saker. Nu har vi lika hög levnadsstandard och betalar hälften mot innan.
Exakt så
 
Skumpe Skumpe skrev:
Jo precis som jag redan skrivits börjar industrin flytta tillverkning till natten redan med dagens priser.
Vilket offsettas med högre personalkostnader. Så vi kommer inte se det ske i stor utsträckning.
 
R Rkarlsson skrev:
Kan tvätta det kallt och skita i balsam och låta det självtorka.

Jag har inte råd att raka mig längre, elen är för dyr för att ladda rakapparaten så det börjar bli några cm nu.


(eller så orka jag bara inte :D och tycker det ser ok ut ändå.)
Min rakhyvel behöver inte laddas, alltid redo!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.