DMOL skrev:
Svar ja, de tömmer hela villakvarter i omgångar.
Nog för att man hör att det varit inbrott i fler än 1 villa vid samma tillfälle, med att tömma ett helt villakvarter?
Det borde ju höras mer om sånt om det var så
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
D
Som jag skrev ovan, omgångar. Alla är inte borta samtidigt.
Stora Essingen är senaste favoritstället med hela 14 fullbordade inbrott under 1½ månad vilket kan jämföras med med t.ex. 2012 där det skedde totalt 14 st för hela Kungsholmen under ett helt år.
 
Det finns ligor som går i områden under vissa perioder.
Själv minns jag ett bostadshus där de gjorde inbrott samma dag i samtliga lägenheter.
Sommarstuge-områden där de stulit vitvaror från väldigt många hus samtidigt.
Jag har varit med om att de klippt fasta telefonen för ett helt område innan inbrott.
Dessa exempel är inte vanliga men det sker.
Inbrott är i regel ett slumpbrott där ditt hus valts ut efter risk, svårighetsgrad eller att du lämnat något synligt som lockar i övrigt vet tjuven inte innan vad de hittar.
 
K
Fotografen skrev:
Vad är dessa öststatsproffs ute efter hemma hos vanligt folk?
Guld/smycken och kontanter och i något fall en kamera är det som rykt i mina kvarter under hösten.
Datorer och iPads etc lämnas kvar. Om det beror på MAC-adresser etc. och att dom därmed inte betingar något större värde på hälarmarknaden vet jag inte. Kanske rent av att man inte vill kånka på mer saker än fulla fickor?

Ett av inbrotten fanns det PIR i alla rum utom 1, och det var där tjuven tog sig in och ut utan att lösa larmet. Sammanträffande? Troligtvis inte.. Antingen försäkringsbedrägeri eller någon som visste att det saknas en PIR där.

I något fall har det funnits larm, som inte löst ut om det beror på dålig projektering eller att man stört ut det vet jag inte.

I de flesta andra fall har husen varit olarmade och inbrotten skett när precis när mörkret fallit på eftermiddagen, och gärna genom ovanvåningen eller altandörr. Tillvägagångssätten beskrivs i mailrapporteringarna från kommunen som väldigt lika. Sen om det är "öststatsproffs" eller inte, låter jag förbli osagt.
 
RilleRock
etompau skrev:
Elektronikladornas larmsystem är absolut inte trådlösa, och har säkert dubbla övervakade larmvägar.
Jag tittade lite på Addsecure:s hemsida (fd Multicom) och där erbjuder dom ner till 90 sekunders felövervakningsintervall för högsta larmklass (3-4).
Kravställaren skulle aldrig godkänna trådlöst.
Förutom invändigt volymskydd med antimask, skallskydd sätter man man ganska uteslutende bl.a. fiberslingor som vibrationslarm runt om omslutningsytan.
Så larmet går när gaffeltrucken kör igenom de tunna prefabväggarna.
Närhet till väktare och A och O i dessa fall.

Finns fler påhittiga knep men inget ja vill mynta här för att skapa idéer.

Det som gäller för larmöverföring i larmklass 3/4 är:
1-väg: 20sek felpollning
2-vägar: 180sek + 300min felpollning

Utöver detta skall larm som inte kvitterats inom 90sek förmedlas till alternativ larmcentral.
 
D
RilleRock skrev:
skallskydd sätter man man ganska uteslutende bl.a. fiberslingor som vibrationslarm runt om omslutningsytan.
Jobbigt om man har hund ;)
Ibland kan en felskrivning ändra innebörden helt.
 
123abc skrev:
Jobbigt om man har hund ;)
Ibland kan en felskrivning ändra innebörden helt.
Nejdå. Skallskydd är ju när vakthunden skäller och skrämmer iväg herr tjyv :)
 
RilleRock
123abc skrev:
Jobbigt om man har hund ;)
Ibland kan en felskrivning ändra innebörden helt.
Inte så lätt från mobilen alltid som jag till 99% skriver ifrån :D
 
D
Störsändare i farten?
Inbrotten ska dessutom ha skett på ett ”ovanligt tillvägagånssätt”, enligt polisens inlägg. På under fem minuter ska gärningsmännen ha brutit sig in, tillgripit gods och lämnat husen. Larmen kom dessutom in nästan samtidigt, vilket försvårade polisens arbete. Dessa inbrott ska främst ha skett i Danderyd och Täby.
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/polisen-varnar-for-inbrott-under-sportlovet

I övrigt högsäsong just nu enligt Polisen. Lyfta ut ruta eller ta sig in via fönster verkar populärt.
 
Jag har alltid trott att tjuvar undviker att krossa ruta för att ta sig in?
Har jag fel?
 
D
eikido skrev:
Jag har alltid trott att tjuvar undviker att krossa ruta för att ta sig in?
Har jag fel?
Det blir mer oljud och risk att skära sig, så de undviker det säkert så långt det går... men undvika helt gör de inte.
 
Enligt Artikeln ovan. Det verkar vara en störsändare i farten som du nämner.

För mig är Hybrid nobrainer om man inte kan köra helt trådat.
Minst några detektorer måste vara trådade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.