24 877 läst · 35 svar
25k läst
35 svar
Hur mycket betong blir det
Det ser bra ut! Är det min dator eller är det fel på bilden, betongen ser ut att vara mörkbrun?
Ta 2 st 10 cm frigolitskivor som du kan belasta dina knä på när du brädriver och stålslipar betongytan, så du inte gör knägropar i den halvmjuka betongen.
En blomspruta går alldeles utmärkt. När du slipat klart, täcker du ytan med plast och ser till att ytan är fuktig (mycket vattnande första dagarna) i 10 dygn.
Ta 2 st 10 cm frigolitskivor som du kan belasta dina knä på när du brädriver och stålslipar betongytan, så du inte gör knägropar i den halvmjuka betongen.
En blomspruta går alldeles utmärkt. När du slipat klart, täcker du ytan med plast och ser till att ytan är fuktig (mycket vattnande första dagarna) i 10 dygn.
Först brädriva i cirkelrörelser, motsvarande "Karate kid" - wax on wax off - tills ytan är jämn (grovkornig) och plan. Sen går du på med slipstålet och smeker betongytan från höger - från vänster - från höger osv. Du ser på ytan när du ska spreja på lite vatten.
Vänta inte för länge bara för då blir det jobbigt. Så fort det bär för att gå på så kan du börja jämna till ytan och jobba ner dom större stenarna på jupet och lyfta upp det fina matrialet och arbeta fram den fina ytan. Stål skånskan fungerar bra genom att lyfta upp ena kanten och jobba som om du skall smeta ut grädde på en tårta. Enda skillnaden är att betongen är trögare och hårdare. Lycka till....
Menar inte att skrämma upp dig...din betong har väl redan stelnat vi det här laget så allt är säkert frid och fröjd...men jag vill ändå höja varningens finger när det gäller att blanda betong av eget material. Man måste vara försiktig så att inte sanden/gruset innehåller för mycket humus (dvs förmultnade växtdelar, eller i vanligt tal matjord). Annars är det risk för att betongen inte stelnar alls eller får dålig hållfasthet.ptlf skrev:
Bara så att folk begriper att man kan inte blanda betong på vad som helst ;=)
...Och ännu värre är det pga att man då riskerar gjuta in organiskt material i en inomhuskonstruktion.....mögel.....jhenrikj skrev:Menar inte att skrämma upp dig...din betong har väl redan stelnat vi det här laget så allt är säkert frid och fröjd...men jag vill ändå höja varningens finger när det gäller att blanda betong av eget material. Man måste vara försiktig så att inte sanden/gruset innehåller för mycket humus (dvs förmultnade växtdelar, eller i vanligt tal matjord). Annars är det risk för att betongen inte stelnar alls eller får dålig hållfasthet.
Ingen risk att du skrämmer mig, har flyttat några 100 ton massor på fastigheten och det är tyvärr bara sand, men jag skulle behöva matjord...jhenrikj skrev:Menar inte att skrämma upp dig...din betong har väl redan stelnat vi det här laget så allt är säkert frid och fröjd...men jag vill ändå höja varningens finger när det gäller att blanda betong av eget material. Man måste vara försiktig så att inte sanden/gruset innehåller för mycket humus (dvs förmultnade växtdelar, eller i vanligt tal matjord). Annars är det risk för att betongen inte stelnar alls eller får dålig hållfasthet.
Du kan hyra en ABS-slip och torrslipa ytan, när betongen har härdat i 10 dagar. Ser betongytan riktigt djä--ig ut kan du hyra en diamantslip (kostar lite mer - men överkomligt).
Allt med betong går att lösa i efterhand - tro mej, jag vet - annars hade jag varit i konkurs för länge sedan. Det är inte alltid som man har vädret på sin sida när man gjuter.....
Allt med betong går att lösa i efterhand - tro mej, jag vet - annars hade jag varit i konkurs för länge sedan. Det är inte alltid som man har vädret på sin sida när man gjuter.....