M Mikedigitize skrev:
Svar: de kan det inte. I ett mailsvar fick jag detta:
"Hej igen Mike! TyvÀrr verkar det som att det Àr priset som syns som gÀller, dock förstÄr vi att detta Àr ett helt orimligt pris, och vi kommer fortsÀtta undersöka varför priset Àr som det Àr.

I nulÀget har vi tyvÀrr ingen lösning pÄ detta, men om du har tid, och produkten Àr viktig sÄ finns den i lager i Malmö, och du kan alltsÄ köpa den pÄ plats för att slippa fraktkostnaden, Àven om detta inte Àr super smidigt.

Vi ber om ursÀkt att vi inte inte kunde erbjuda en bÀttre lösning för tillfÀllet, och jag önskar dig en fin dag!
Med vÀnlig hÀlsning,
Oscar
Byggmax"

Varans pris: 50:- frakten: 1859:-

[bild]
😅

• Haha
Bernt_Karlsson
  • Laddar…
harlah harlah skrev:
😅
Var tid har sin sak. Det förefaller som om Byggmax har upplevt sin storhetstid.
Hoppas för deras egen skull att de har samlat sÄ sig sÄ mycket kapital i sina lador att de kan överleva de numera glesa köerna med slÀpkÀrrorna.

Redigerat:
C
T TysonBuilds skrev:
Att det blir sÄ höga fraktpriser Àr för att 90% pÄ hemsidan Àr dropshipping varor, alltsÄ varor som Byggmax inte har i lager, utan de bestÀller direkt frÄn leverantören nÀr du köper pÄ hemsidan.
Har experimenterat lite mer och kan bekrÀfta att problemet Àr att det Àr en butiksvara.
BestÀller jag t.ex. en pÄse frön frÄn Sölvesborg:

SkÀrmbild av en online-orderbekrÀftelse visandes en fröpÄse med tomatfrön och totalbelopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

TyvĂ€rr triggar till slut nĂ„gon sorts rimlighetsfilter om jag försöker bestĂ€lla frĂ„n Kiruna 😆

Det som Àr lite mÀrkligt Àr att dessa butiksvaror visas som "Köp online: I lager" nÀr man angett ett postnummer och valt en butik som har dem i lager. SÄ det framgÄr egentligen ingenstans att den endast gÄr att bestÀlla genom butiken.

• Haha
  • Gilla
Jonatan Hammarstedt och 13 till
  • Laddar…
Jag la till samma produkt. Fick hemleverans för 269 kr. Kan det vara sÄ att avstÄnd till nÀrmsta butik dÀr varan finns pÄ lager ocksÄ Àr med i ekvationen (jag bor i Malmö)?

• SkĂ€rmdump av Byggmax kassavy med leveransinformation och en hemleveranskostnad pĂ„ 269 SEK.
    Skapa konto
  • SkĂ€rmdump av Byggmax leveransval för hemleverans med pris och datum.
    Skapa konto
C
H Henrik Linds skrev:
Jag la till samma produkt. Fick hemleverans för 269 kr. Kan det vara sÄ att avstÄnd till nÀrmsta butik dÀr varan finns pÄ lager ocksÄ Àr med i ekvationen (jag bor i Malmö)?
Ja exakt. Det Àr avstÄndet frÄn vald butik till leveransadressen som styr priset (i detta fall med butiksvarorna).

• Gilla
adron och 1 till
  • Laddar…
Manganbangan Manganbangan skrev:
đŸ€Ș Bygghemma.se har fri frakt men 69kr i administrationsavgift đŸ€”
DĂ€rför man handlar frĂ„n byggshop (samma Ă€gare) utan administrationsavgiftđŸ€Ÿ

• Gilla
Manganbangan och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Har experimenterat lite mer och kan bekrÀfta att problemet Àr att det Àr en butiksvara.
BestÀller jag t.ex. en pÄse frön frÄn Sölvesborg:

[bild]

TyvĂ€rr triggar till slut nĂ„gon sorts rimlighetsfilter om jag försöker bestĂ€lla frĂ„n Kiruna 😆

Det som Àr lite mÀrkligt Àr att dessa butiksvaror visas som "Köp online: I lager" nÀr man angett ett postnummer och valt en butik som har dem i lager. SÄ det framgÄr egentligen ingenstans att den endast gÄr att bestÀlla genom butiken.
Ska jag skicka den till dej jag Ă€r pĂ„ jobbet om 45 min đŸ€©

• Haha
  • Älska
cpalm och 1 till
  • Laddar…
J jaronsso skrev:
Ha.
Varför skulle de ge bort varor för att frakten Àr uppenbart felaktigt utrÀknad i deras autosystem?

Korkat att ens försöka.
Kallas GOODWILL

• Gilla
  • Haha
Teacer och 5 till
  • Laddar…
D David__11 skrev:
Ge Oscar löneförhöjning! Tycker han ger utmÀrkta svar pÄ en situation som han inte har möjlighet att pÄverka.
Inte har möjlighet att pÄverka? Varför har man dÄ ens en kundtjÀnst? Klart han har möjlighet att pÄverka. Kan han inte göra nÄgot sjÀlv Àr ett utmÀrkt sÀtt att göra nÄgot att eskalera Àrendet vidare för att lösa problemet Ät kunden.

I detta tidevarv Àr knappast transport / kostnad ett problem i e-handeln. Denna produkt skulle i normalfallet kosta kunden MAX 150kr att skicka.

• Gilla
Lazzeman och 2 till
  • Laddar…
Ser ut som att Byggmax har börjat anvĂ€nda samma prismodell som hantverkare 😅

...ajdÄ. Kanske fel forum.

• Haha
Jonatan Hammarstedt och 1 till
  • Laddar…
X xccapman skrev:
Ska jag skicka den till dej jag Ă€r pĂ„ jobbet om 45 min đŸ€©
Är löst - och monterad sedan dygn knappt. Men tack för erbjudandet. 👍

Jag vet inte hur mycket jag som anstĂ€lld pĂ„ företaget fĂ„r skriva men jag prövar 👌

Byggmax har inga kontrakt med tex postnord eller DHL som kan komma hÀmta upp varor hos oss i butikerna vi har bara kranbil eller budbil och det Àr oftast till vÄra hemleveranser med tex virke. Jag vet byggmax framtidsplaner och dom ser riktigt lovande ut och det ska bli spÀnnande och följa dom.

Dom Àr medvetna om fraktpriser och sÄnt och tyvÀrr Àr det inte bara upp till byggmax dÄ vi sÀllan har exakt alla vÄra 75 tusen artiklar pÄ vÄra lager MEN under nÀrmaste Äret/Ären sÄ kommer det bli en bra förÀndring för konsurmenter.

Dom vet om vÄr kundtjÀnst Àr under stor anstrÀngning och Àr stressade vilket med ska underlÀttas nÀrmaste Äret.

• Gilla
  • Wow
  • Haha
Anonymiserad 618974 och 4 till
  • Laddar…
X xccapman skrev:
Jag vet inte hur mycket jag som anstĂ€lld pĂ„ företaget fĂ„r skriva men jag prövar 👌

Byggmax har inga kontrakt med tex postnord eller DHL som kan komma hÀmta upp varor hos oss i butikerna vi har bara kranbil eller budbil och det Àr oftast till vÄra hemleveranser med tex virke. Jag vet byggmax framtidsplaner och dom ser riktigt lovande ut och det ska bli spÀnnande och följa dom.

Dom Àr medvetna om fraktpriser och sÄnt och tyvÀrr Àr det inte bara upp till byggmax dÄ vi sÀllan har exakt alla vÄra 75 tusen artiklar pÄ vÄra lager MEN under nÀrmaste Äret/Ären sÄ kommer det bli en bra förÀndring för konsurmenter.

Dom vet om vÄr kundtjÀnst Àr under stor anstrÀngning och Àr stressade vilket med ska underlÀttas nÀrmaste Äret.
Tack för förklaringen. Lite dÀrför jag föreslog att skicka varan som gÄva för att rÀdda företagets rykte/goodwill, iom varuvÀrdet Àr ganska lÄgt (och vikten) och vi bÄda (Oscar Ä jag) var överens om fraktpriset var Ät h-te....

M Mikedigitize skrev:
Tack för förklaringen. Lite dÀrför jag föreslog att skicka varan som gÄva för att rÀdda företagets rykte/goodwill, iom varuvÀrdet Àr ganska lÄgt (och vikten) och vi bÄda (Oscar Ä jag) var överens om fraktpriset var Ät h-te....
Ingenfara jag försökte skriva sÄ gott det gÄr utan nÀmna för mycket iom jag inte vet om jag ens fÄr kommentera Ät byggmax.

Ja fraktpriset Àr rent Ät skogen det Àr det.
Men nÀrmsta Äret sÄ kommer det bli rimligare priser samt samma leverans sÀtt som mÄnga andra företag erbjuder sÄ vi kommer vara som vilken online butik som helst.

Jag kan hÄlla med om en goodwill hade suttit fint dÀr MEN problemet Àr eftersom det Àr en butiksvara sÄ Àr det upp till butiken man jobbar i godkÀnna om dom ska ge bort en vara gratis och det tror jag ingen butik vill dÄ det blir svinn och redovisas inte som goodwill.

• Gilla
Mikedigitize och 1 till
  • Laddar…
X xccapman skrev:
Ingenfara jag försökte skriva sÄ gott det gÄr utan nÀmna för mycket iom jag inte vet om jag ens fÄr kommentera Ät byggmax.
Kan garantera att företagets policy sÀger att enskilda anstÀllda inte ska kommentera utan hÀnvisa till nÄgon kommunikatör.

• Gilla
  • Ledsen
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.