P Perra92 skrev:
Därför man handlar från byggshop (samma ägare) utan administrationsavgift🤟
Dock inte samma pris på alla produkter på de två sidorna..
Ska själv köpa handtag framöver (Knistad 96mm krom) och bygghemma tar 59kr/st medan byggshop tar 64kr/st. Så ska man köpa tillräckligt mycket kan administrationsavgiften vara värd kostnaden.
 
K Kungthun skrev:
...ajdå. Kanske fel forum.
Rätt forum skulle jag säga, både forumet och Byggmax vänder sej ju till oss konsumenter.
 
M Mikedigitize skrev:
Svar: de kan det inte. I ett mailsvar fick jag detta:
"Hej igen Mike! Tyvärr verkar det som att det är priset som syns som gäller, dock förstår vi att detta är ett helt orimligt pris, och vi kommer fortsätta undersöka varför priset är som det är.

I nuläget har vi tyvärr ingen lösning på detta, men om du har tid, och produkten är viktig så finns den i lager i Malmö, och du kan alltså köpa den på plats för att slippa fraktkostnaden, även om detta inte är super smidigt.

Vi ber om ursäkt att vi inte inte kunde erbjuda en bättre lösning för tillfället, och jag önskar dig en fin dag!
Med vänlig hälsning,
Oscar
Byggmax"

Varans pris: 50:- frakten: 1859:-

[bild]
Hej
Jag beställde varar för över 3 månader sedan som jag inte får, för fraktbolaget behöver en kranbil som byggmax inte vill betala. Frakt har jag betalt på deras hemsida och det är deras jobb att ordna med frakten då. Tyvärr så förbetalade jag för varorna. Inga svar från kundtjänst, förutom att dom ska återkomma som dom inte gjort.
Så tipset är betala aldrig för något från Byggmax innan ni fått varan. Bästa är att inte beställa alls från Byggmax.
Dom har låga priser men ingen kundservice alls, finns andra lågpris bolag som är bättre. Sämre går dock inte att hitta!
 
  • Wow
  • Arg
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Landqvist00 Landqvist00 skrev:
Fraktberäkningen är väldigt konstig hos byggmax.

vi fann ut att om vi la två olika beställningar betalade vi totalt 500kr för frakt, kontra att allt låg i samma beställning då kostade frakten 1300.

materialet kom på samma bil.
Det behöver inte alls vara konstigt tyvärr. Särskilt storleksgränser på paket har blivit mer och mer restriktiva, något jag särskilt märkte med PostNord sista åren jag sålde på Tradera, t ex. 2 st 40*40-paket på 15 kg styck kan kosta mycket mindre än ett 50*30 på 10kg t ex eftersom ordinarie priser bara tillåter upp till 40 cm, allt över det blir special. Jag fick själv gå över till Schenker eftersom de tillåter större paket, men även där stramas det åt.

Olika fraktprodukter styrs av leveranstid, vikt, men även volym och omkrets, i ett virrvarr som kan vara svårt att hänga med i, särskilt mellan de olika bolagen. Sedan kan man som företag teckna avtal som ger helt andra gränser och villkor.

Siffrorna är påhittade för att ge exempel, men problemet är verkligt.

Dessutom subventioneras det friskt gällande fraktkostnad till privatpersoner som en del i marknadsföringen, vilket gör jämförelser ännu mer komplicerade.
 
  • Gilla
SusoDus
  • Laddar…
MultiMan
T Träkirurgen skrev:
Var tid har sin sak. Det förefaller som om Byggmax har upplevt sin storhetstid.
Hoppas för deras egen skull att de har samlat så sig så mycket kapital i sina lador att de kan överleva de numera glesa köerna med släpkärrorna.
Min uppfattning om vad som hänt en alltför vanlig historia om än tragisk. Riskkapitalbolag kommer in och köper upp bra företag för att maximera vinsten och förstör företaget inifrån. Jag tycker detta är tydligt med Byggmax och rätt många andra företag (inkluderat Klarna t ex där Siemiatkowski sålde sin själ och idéer till Sequoia och blev tämligen omgående en sprattelgubbe där besluten fattas någon annanstans)

Byggmax var väldigt bra fram till 2008-10 nånstans, då jag började märka försämringar och succesivt slutade åka dit.

https://www.placera.se/placera/reda...-kronan-kramas-ur-i-byggmax-borsnotering.html

https://news.cision.com/se/altor/r/altor-saljer-sitt-innehav-i-byggmax,c9577102

2006 förvärvade Altor ett majoritetsägande i Byggmax, ett bolag som grundats 13 år tidigare. Vid förvärvet behöll grundarna av Byggmax 25% av sitt ägande.

Investeringen i Byggmax är ett framgångsrikt exempel på Altors modell att gemensamt driva och utveckla ett bolag med dess grundare. Vi vill tacka dem, bolagets ledning och alla medarbetare för deras insatser under denna period. Under de åtta år som Altor ägt Byggmax, har bolaget vuxit från en omsättning på SEK 1,1 miljarder år 2005 till SEK 3,2 miljarder för 2013. Detta har åstadkommits genom en expansion till Norge och Finland samt en ökning av antalet butiker från 27 till 107. Vi är stolta över att ha varit del i att utveckla bolaget till den främsta lågprisdetaljisten inom byggvaruhandeln i Norden” säger Stefan Linder, Partner i Altor Equity Partners AB och styrelsemedlem i Byggmax.

I juni 2010 noterades Byggmax på Nasdaq OMX Stockholm och hade i slutet av 2013 fler än 5 700 aktieägare
.

Dustin är ytterligare exempel. Företaget var betydligt bättre så länge grundaren drev det. Igen Altor som kom in.
 
  • Wow
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Rätt forum skulle jag säga, både forumet och Byggmax vänder sej ju till oss konsumenter.
Yes, det var ett billigt skämt riktat till vissa hantverkares ofta obskyra prissättningar på tjänster, och det finns ju ganska många hantverkare här på forumet. 😅
 
IKEA Vill ha 799kr för att skicka hem 1st kökslucka hem till mig.Annars får jag köra enda upp till deras lager i Mölnlycke å lösa ut den för 200kr.Det är helt omöjligt att få hämta den i deras butik i Kållered.Så det är inte bara Byggmax som spökar🤔
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
R
M Mikedigitize skrev:
Jag föreslog att de som goodwill kunde efterskänka varan (som gåva) och lägga den i ett kuvert och posta den till min hemadress och där igenom gå förbi den knepiga uträknings del på silten. fig då detta svar:


"Oscar (Byggmax)

19 mars 2024 15:16 CET


Hej, vi kommer inte kunna skicka produkten till dig som gåva enbart för att fraktkostnaden är så pass hög.

Jag förstår att du inte vill beställa produkten när priset blir som detta, men vi har inte möjlighet att ge bort produkter, och framför allt inte bara för att.

I detta fallet får du tyvärr nöja dig med att beställa produkten någon annanstans, betala för frakten eller hämta produkten i en butik som har produkten i lager.
Med vänlig hälsning,
Oscar
Byggmax"
Klart det går.
Jag ställde en fråga till Förtältsbutiken varför frakten översteg priset på ett enkelt dragskydd till husvagnen.
"Bra du frågar, det har vi inte tänkt på"...Vi kommer justera fraktpriset på ordrar med lågt värde. Vi skickar ett skydd gratis som tack för hjälpen, blev svaret.
Så agerar en firma som tar sina kunder på allvar:) Byggmax hör inte till den gruppen av företag.
 
  • Gilla
Mikedigitize
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Min uppfattning om vad som hänt en alltför vanlig historia om än tragisk. Riskkapitalbolag kommer in och köper upp bra företag för att maximera vinsten och förstör företaget inifrån. Jag tycker detta är tydligt med Byggmax och rätt många andra företag (inkluderat Klarna t ex där Siemiatkowski sålde sin själ och idéer till Sequoia och blev tämligen omgående en sprattelgubbe där besluten fattas någon annanstans)

Byggmax var väldigt bra fram till 2008-10 nånstans, då jag började märka försämringar och succesivt slutade åka dit.

[länk]

[länk]

2006 förvärvade Altor ett majoritetsägande i Byggmax, ett bolag som grundats 13 år tidigare. Vid förvärvet behöll grundarna av Byggmax 25% av sitt ägande.

Investeringen i Byggmax är ett framgångsrikt exempel på Altors modell att gemensamt driva och utveckla ett bolag med dess grundare. Vi vill tacka dem, bolagets ledning och alla medarbetare för deras insatser under denna period. Under de åtta år som Altor ägt Byggmax, har bolaget vuxit från en omsättning på SEK 1,1 miljarder år 2005 till SEK 3,2 miljarder för 2013. Detta har åstadkommits genom en expansion till Norge och Finland samt en ökning av antalet butiker från 27 till 107. Vi är stolta över att ha varit del i att utveckla bolaget till den främsta lågprisdetaljisten inom byggvaruhandeln i Norden” säger Stefan Linder, Partner i Altor Equity Partners AB och styrelsemedlem i Byggmax.

I juni 2010 noterades Byggmax på Nasdaq OMX Stockholm och hade i slutet av 2013 fler än 5 700 aktieägare
.

Dustin är ytterligare exempel. Företaget var betydligt bättre så länge grundaren drev det. Igen Altor som kom in.
Byggde ny altan för en tid sedan. Kollade priserna på nätet och fann ByggMax förmånliga och närhet till butiken. Då vi kom dit med lastbil och folk, var priserna betydligt högre. Butikens förklaring: "Vi har fel priser på nätet."
 
  • Ledsen
MultiMan
  • Laddar…
useless useless skrev:
Byggmax tycker alltså att priset är OK har och inga planer på att lösa något problem (eftersom det inte finns)?


Vad valde du för fraktalternativ?
Så tolkar jag inte ALLS det som Oscar svarar. Han medger att det är orimligt och att det inte kan vara rätt, men att han inte kan göra kunden tillfreds innan det är utrett.
Både TS och du misstolkar viljan och är ovilliga att medge att det ibland finns fel som inte kan lösas med de resurser som finns till hands.
 
  • Gilla
  • Älska
Byggahus48 och 2 till
  • Laddar…
C
X xccapman skrev:
Byggmax har inga kontrakt med tex postnord eller DHL som kan komma hämta upp varor hos oss i butikerna vi har bara kranbil eller budbil och det är oftast till våra hemleveranser med tex virke.
Nä, så klart, det är inte ett effektivt sätt att jobba med småprylar. Problemet är att dels att man i webbutiken blandar ihop utkörning från butik med postorderförsäljning från centralt lager utan att det är tydlig för kunden.

Dels att utkörningen från butik i sig är på tok för dyr och sker på oklara villkor. Utkörning från min lokala Byggmax 5 km bort till tomtgräns alt. ombud kostar dubbelt så mycket som utkörning med Optimeras turbil 50 km bort. Och då vet jag att jag får snabb leverans med kranbil och en trevlig förare som tar sig tiden att lossa materialet exakt där man vill ha det även om det tar en halvtimme.
 
TRJBerg
Det är märkligt det här med fraktkostnad. Jag har inte beställt byggvaror online (än!). Men har handlat mycket (nästan allt) online.
Fraktpriserna varierar mellan ca 30 - 150 (beroende på typ av butik och varor). Ibland är det gratis frakt, mest då för varor till brevlåda.
Vad som är märkligt är att de tyngsta leveranserna ofta är gratis. T ex 20 kg kattmat... Då handlar jag på billigaste stället för maten.
 
B
▪️Trodde först det var ett aprilskämt, men inser att det inte ens är det.
▪️Suck! Varför kommer det upp ”skitsaker” som folk vill diskutera i forumet här. Typ denna fråga.
▪️Okej, någonting har blivit knas i Byggmax system. TUFF LUCK - men är det verkligen något som behöver diskuteras HÄR?
▪️Det är väl bara att låta Byggmax lösa problemet och TS vänder sig till någon annan återförsäljare. Hur svårt kan det vara?
▪️Landet är fullt att fysiska affärer, rörfirmor, byggmarknader, nätbutiker - någon måste väl kunna lösa ditt ”problem”?!
▪️De flesta frågor/svar här är både intressanta, vidareutvecklande och lärande - DENNA ÄR INTE DET. Vart leder denna ”tråd”?
▪️Om någon tycker annorlunda, så tyck det. Vet ju att många gillar att ”hugga”.
▪️Det skulle vara så mycket bättre om denna ”ickelärande” fråga/svar hamnade i special flik för för just denna typ av frågor. Kanske något som skulle kunna läggas upp? En SLASKFLIK! Som man kan läsa när man är uttråkad, i väntrummet, på toa, svårt att somna….
▪️Så - ordet är fritt (men jag SLUTAR BEVAKA) Jag vill inte fylla min mailbox med ytterligare svar i denna trista ”icke-lärande” diskussion. Ibland måste man bara säga ifrån.
▪️Önskar alla en trevlig helg. Snart är våren här med värmen och då har vi inte tid med ….🌺🌹🍃🍀🌼🐈‍⬛🌞💐
❤️❤️❤️❤️
 
B
T TysonBuilds skrev:
Det är inget fel.
Jobbade på Byggmax innan, och alla där är helt lost när det gäller webbbutiken. (Helt lost på de mesta)
Mina chefer som hade jobbat på stället i 10+ år kunde ofta mindre än jag som bara hade jobbat där 1år knappt…

Att det blir så höga fraktpriser är för att 90% på hemsidan är dropshipping varor, alltså varor som Byggmax inte har i lager, utan de beställer direkt från leverantören när du köper på hemsidan.
Att fraktpriserna blir helt galna rätt ofta är ett vanligt problem där.

Troligtvis har de inte fått rätt fraktpriser av leverantörerna eller helt enkelt bara inte pallat justera alla fraktpriser…

Och när jag jobbade där och försökte hjälpa kunder beställa hem och fraktpriserna blev så galna var det inte kul.
Försökte alltid lösa de på olika sätt, genom och fråga min platschef(som inte fattade något och egentligen inte brydde sig), eller genom att ringa kundtjänsten.

Förlorade så många köp pga av deras kaos av webshop…
Men det verkade som att de som hade jobbat på Byggmax länge, 2år+ var vana vid sånt och brydde sig otroligt lite.

Jag som kom från restaurangbranschen och alltid ville att kunden skulle lämna nöjd och helst få in ett sälj var Väldigt irriterad av många Byggmaxs anställdas brist på kundservice.

Deras returer osv är ren katastrof ofta också.

Riktigt skit ställe.

Rekommenderar absolut inte Byggmax!
❤️ BYGGMAX I ÅKERSBERGA ÄR BRA
❤️ Det du här ovan skriver, får stå för dig.
❤️ JAG handlar på Byggmax i Åkersberga och har, med ETT UNDANTAG, alltid blivit vänligt bemött. Snälla hjälpsamma killar (en kvinna/chefen) som gör sitt bästa för att hålla byggmarknaden ren, prydlig och väl organiserad. Man får hjälp snabbt och välvilligt.
❤️ Till alla som klagar på Byggmax - HANDLA INTE DÄR DÅ. Men ni gör det ändå, för att de är billigare än andra byggmarknader, eller hur? Sedan hugger ni Byggmax i ryggen….
❤️ Eller prata face-to-face istället, i den butik du är missnöjd med. Att i klaga här på nätet, skyddade av att kunna vara anonym och uttrycka vad som helst, leder ju inte till någon förändring eller förbättring.
❤️ Sedan finns det många lögner, överdrifter som inte visar hela sanningen. Eller hur? Alltid lite ”roligare” att bre på lite, för att storyn ska bli bättre, hetsa upp fler medlemmar. För att skapa ett inlägg på många sidor, där folk håller med och stryker medhårs. Det räddar dagen kan man säga….
❤️ Själv ljuger jag inte, eller ytterst sällan iallafall. Så trist att få kommentarer på ”MIN SANNING” inte ”HELA SANNINGEN”.
❤️❤️❤️❤️
 
W
D David__11 skrev:
Ge Oscar löneförhöjning! Tycker han ger utmärkta svar på en situation som han inte har möjlighet att påverka.
Det är knappast ingen som förväntar sig att Oscar själv åtgärdar felet. Som Byggmax ansikte utåt, är det rimligt att som kund få ett klart besked om när Byggmax har rättat sitt fel. I förlängningen bör Byggmax skyndsamt göra följande två åtgärder: 1) Komplettera sin verifikation av deras system --och vid behov, även av systemets specifikation; 2) Utfärda mandat till deras medarbetare att justera priser som medarbetaren anser vara orimliga.
Mitt resonemang ovan bygger på förutsättningen att fraktpriset verkligen ÄR ett fel (avvikelse från systemets specifikation, eller att densamme inte återspeglar Byggmax intentioner).
 
  • Gilla
Mikedigitize
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.