300 läst · 9 svar
300 läst
9 svar
Hur montera pull-up bar i gipsvägg?
Hej!
Jag har tänkt köpa och installera en "pull-up bar" i en trappa mellan två gipsväggar här hemma.
Alltså inte i en dörrpost som man ofta gör.
En sådan här: https://mikkaofsweden.se/collections/all/products/havracke-i-tra-dragstang
Den verkar fästas med två skruv på varje sida och belastningen blir ju rakt ner och jag tänker att där bör ju gips vara som starkast jämfört med drag utåt?
Jag tänkte mig två mollyplugg. Tror ni att det kan fungera?
Jag tror är att det är metallreglar här hemma och jag undrar då också om det är bättre att skruva i dom?
Eller är metallreglar svagare?
Vad tror ni?
Jag har tänkt köpa och installera en "pull-up bar" i en trappa mellan två gipsväggar här hemma.
En sådan här: https://mikkaofsweden.se/collections/all/products/havracke-i-tra-dragstang
Den verkar fästas med två skruv på varje sida och belastningen blir ju rakt ner och jag tänker att där bör ju gips vara som starkast jämfört med drag utåt?
Jag tror är att det är metallreglar här hemma och jag undrar då också om det är bättre att skruva i dom?
Vad tror ni?
Även om belastningen är mestadels vertikal så kommer det att bli dynamiska krafter när du rycker/drar dig upppåt och släpper ner kroppen. Sen sitter den ena skruven nära den andra så det blir inte så mycket gipsskiva som ska hålla för de krafterna.
Kan du sätta skruvarna i en plåtregel så det möjligt att det funkar, det gäller bara att hitta en bra skruv med ordentliga gängor som biter i plåten.
Kan du sätta skruvarna i en plåtregel så det möjligt att det funkar, det gäller bara att hitta en bra skruv med ordentliga gängor som biter i plåten.
Skulle sätta en bräda på varje sida som går ända ner i golvet. Sen fästa stången i dem.A Andreascanr skrev:Hej!
En sådan här: [länk]
Vad tror ni?
Haha - ja, de brukar vara lite kinkiga...A Andreascanr skrev:
Lite som finansutskottet som inte alls ser behovet av en månatlig, väl tilltagen budget för verktygsinkåp... utan envisas med att det är mycket viktigare att köpa blommor, frön och jord... 🙄
Plattjärn syns betydligt mindre men ger i alla fall betydligt fler infästningspunkter. Målar du dem i samna färg som väggen så syns det knappt.
Horisontellt mellan två reglar och sedan några Molly mellan det inklusive i monteringshålen.
Horisontellt mellan två reglar och sedan några Molly mellan det inklusive i monteringshålen.
Klicka här för att svara
Populärt i forumet
-
Hur montera pull-up bar i gipsvägg?
Byggmaterial & Byggteknik -
Glespanel garagetak byggtips
Ta bort limmad dekorlist från betongvägg
Hur förlänga murad vägg med enhetlig putsyta utan mjukfog?
Tips på tunn brandvägg/skydd bakom kamin.
Byggmaterial & Byggteknik