siporexLättbetong,
strunta i produktionssäkringar. Montera huvudsäkringar för din förbrukning på 20A(= 13,9 kW), eller kanske till och med 25A.
När din solcellsanläggning producerar 10 kW(= 14,4 A) tar din elbillsladdare de 10 kW + 12 kW från allmänna elnätet, och du kan ladda med 22 kW. Men då får ha styrning på det så inte huvudsäkringen överbelastas.
Se din förändrade skiss.

Handen på hjärtat, har du verkligen behov av att ladda med så väldigt hög effekt som 22 kW? En ny renodlad elbil idag har ett batteri på ca 40 - 80 kWh. Har du ett batteri på 40 kWh, och det är 30 % laddat när du ställer på laddning, då fylls det på 2,5 timmar med måttliga laddeffekten 11 kW(= 16A). En privat bil, om renodlad elbil eller bensin- eller diesel, står oanvänd ca 95 % av dygnets timmar. Så nog finns det tid att ladda elbilen hemma. Höga laddeffekter är givetvis bra på man laddar annanstans än hemma eller på jobbet, och måste sitta och vänta på laddningen.
 
  • Diagram visar elsystem med solceller, elmätare, säkerheter och laster anslutna genom kabeldragningar.
Redigerat:
GK100 GK100 skrev:
Nej jag missar inget du får låta bli att blanda begreppen. Det finns inga genvägar utan detta är någon halvt missriktad kompromiss för att kunna leverera ut lite mer än man vill betala tariff för om man har installerat för stor effekt. Vänta du några år så stabliserar sig tankarna säkert hos många som tror de är attraktiva producenter.
Jag tycker det är en bra tillämpning för de som valt att skaffa solceller men ännu inte kunnat/valt att köpa elbil.
Då har man kunnat dimensionera anläggningen högre än nuvarande konsumtion och få lite pengar tillbaka för överskottet.
Vet man att man kommer öka sin konsumtion senare så känns det onödigt att betala för en högre mätarsäkring än nödvändigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.