6 090 läst · 31 svar
6k läst
31 svar
Hur montera produktionssäkringar?
Jag väntar på att min elektriker ska montera produktionssäkringar då jag är på gång att utöka min anläggning. I svaret från min nätägare (EON) står det följande: "Elkonsumtionen säkras 20 A och detta blir kundens mätarsäkringar."GK100 skrev:I plomberade delen finns bara omätt ström dvs före mätaren allt som berör produktions- konsumtionssäkringar sitter på kundsidan dvs efter mätaren. Därför jag föreslog att man samtidigt flyttar brytaren till rätt sida efter nuvarande standard. Då kan den dessutom agera både kundbrytare och AC-brytare för produktionsanläggningen i delen som nätägaren bryr sig i.
Den inringade delen i plomberad del är primärt avsedd för överspänningsskydd nätägaren eventuellt vill montera (grovskydd).
Om jag har förstått det hela rätt så måste produktionssäkringar och mätarsäkringar vara av typen diazed och att i alla fall mätarsäkringarna ska vara inom det plomberade området. Men jag kanske har fått fel för mig?
Att det ska vara diazed är helt riktigt inget konstigt med det. Sen bör du hålla allt du behöver eventuellt kunna serva på din sida och inte mer än de gamla mätarsäkringarna som nu får annan funktion kvar där i plomberade delen. Som jag skrev tidigare se till att flytta brytaren också när det ändå görs jobb.
Normalt vill man bara att allt är monterat i mätarskåpet eller logiskt invid mätartavla om man har det. Alltså att man enkelt kan göra kontroll både av att rätt säkringar är monterade och om det behövs lyfta på kapslingen och följa inkopplingarna. Det väsentliga med plomberingen är att skydda delen med omätt ström allt som berör produktions- konsumtionssäkringar ligger på din mätta sida så ev manipulerande där blir "bara" avtalsbrott generellt och ingen olaga kraftavledning etc.
Normalt vill man bara att allt är monterat i mätarskåpet eller logiskt invid mätartavla om man har det. Alltså att man enkelt kan göra kontroll både av att rätt säkringar är monterade och om det behövs lyfta på kapslingen och följa inkopplingarna. Det väsentliga med plomberingen är att skydda delen med omätt ström allt som berör produktions- konsumtionssäkringar ligger på din mätta sida så ev manipulerande där blir "bara" avtalsbrott generellt och ingen olaga kraftavledning etc.
Hej funderar på det här med produktionssäkring och fasbalansering
som jag ser det kan man inte få detta att fungera då produktionen är inkopplad mellan konsumtionssäkring o produktionssäkring.
Om man har 16A i konsumtion sker balanseringen innan dina säkringar o strömmätningen sker efter om du vill fasbalansera dina konsumtionssäkringar viket gör att när den balanserar får den inget svar där den mäter strömmen varit i kontakt med Ferroamp om detta o dom säger samma sak. dvs att det inte fungerar
likaså med denna inkoppling kan du. inte ta ut mer ström än 16A även om du har full produktion i dina solceller
rätta mig gärna om jag gjort en tankevurpa
Med vänlig hälsning,
som jag ser det kan man inte få detta att fungera då produktionen är inkopplad mellan konsumtionssäkring o produktionssäkring.
Om man har 16A i konsumtion sker balanseringen innan dina säkringar o strömmätningen sker efter om du vill fasbalansera dina konsumtionssäkringar viket gör att när den balanserar får den inget svar där den mäter strömmen varit i kontakt med Ferroamp om detta o dom säger samma sak. dvs att det inte fungerar
likaså med denna inkoppling kan du. inte ta ut mer ström än 16A även om du har full produktion i dina solceller
rätta mig gärna om jag gjort en tankevurpa
Med vänlig hälsning,
Hej så här ser det ut,
All ström man kommer använda kommer att gå genom mätarsäkringen som är på exempel 16A med denna inkopplingen så oavsett om du producerar typ 15 KW kan man bara använda ca 11KW.
Hadde produktionen varit kopplad på insidan av mätarsäkringen hadde man kunnat plocka ut samanlagt ca 26 KW i detta exempel
//
Hej,
Du missar lite
om man exempelvis vi har en bil som man vill ladda med 22KW kan inte göra det om man vill ha produktionssäkring.
eller är det bara jag som ser problemet att leveransen av el sker utanför mätarsäkringen alltså felsida om H
P kommer 63A vad M har vet jag ej men 63A eller mer.
Med vänlig hälsning,
Du missar lite
om man exempelvis vi har en bil som man vill ladda med 22KW kan inte göra det om man vill ha produktionssäkring.
eller är det bara jag som ser problemet att leveransen av el sker utanför mätarsäkringen alltså felsida om H
Med vänlig hälsning,
Om växelriktaren inte sitter efter mätarsäkringarna, så kan den såklart inte påverka strömmen genom dessa. Så fasbalansering i syfte att jämna ut strömmen genom mätarsäkringarna kommer inte att kunna fungera. Dessutom minskar ju effekten du kan exportera genom produktionssäkringarna om strömmen där inte är symmetrisk.
Japp. helt rätt hur komma runt detta problemet om man vill ha produktionssäkring som jag har beställtE ErikAdolfsson skrev:Om växelriktaren inte sitter efter mätarsäkringarna, så kan den såklart inte påverka strömmen genom dessa. Så fasbalansering i syfte att jämna ut strömmen genom mätarsäkringarna kommer inte att kunna fungera. Dessutom minskar ju effekten du kan exportera genom produktionssäkringarna om strömmen där inte är symmetrisk.
men jag ser ingen lösning på detta//
Ferroamp mäter väl med strömtransformatorer, dessa bör du kunna sätta direkt efter elmätaren, men det kommer då som jag ser det bara finnas nackdelar för dig att aktivera fasbalansering.
Lösningen är väl annars att bara säkra upp och skippa separat produktionssäkring?
Lösningen är väl annars att bara säkra upp och skippa separat produktionssäkring?
Nej jag missar inget du får låta bli att blanda begreppen. Det finns inga genvägar utan detta är någon halvt missriktad kompromiss för att kunna leverera ut lite mer än man vill betala tariff för om man har installerat för stor effekt. Vänta du några år så stabliserar sig tankarna säkert hos många som tror de är attraktiva producenter.S Siporex Lättbetong skrev:Hej,
Du missar lite
Med vänlig hälsning,
Självbyggare
· Stockholm
· 9 885 inlägg
E.On har egna montörer av solceller sedan något år. De har även köpt Idola solkraft.A Arnodt skrev:EON monterar väl själva inga solcellsanläggninger utan anlitar solcellfirmor. Solcellsfirman anlitar i sin tur elektrikare, antar jag. Det är väl därför EONs solcellsanläggningar blir så dyra, en extra mellanhand ska tjäna. Hör med deras elektrikare, som väl är den som då skulle utför jobbet med produktionssäkringar och den elektrikaren du får betala.
Här är en bild från Uddedvalla Energi angåeende produktionssäkringar.
Hej detta kan du ha helt rätt i men är man snål med säkringen o har för mycket effekt som du säger så löser produktionssäkring ett problem men skapar ett nytt.GK100 skrev:Nej jag missar inget du får låta bli att blanda begreppen. Det finns inga genvägar utan detta är någon halvt missriktad kompromiss för att kunna leverera ut lite mer än man vill betala tariff för om man har installerat för stor effekt. Vänta du några år så stabliserar sig tankarna säkert hos många som tror de är attraktiva producenter.
Med vänlig hälsning,
hej,E ErikAdolfsson skrev:
Ja du har rätt fasbalansering blir inte bra i denna applikation.
kan det finnas någon alternativ inkoppling för att få detta fungera utan att säkra upp?.
Med vänlig hälsning,
Om du sätter strömtransformatorerna mellan elmätaren och mätar/produktionssäkringar så att de mäter strömmen som går genom din elmätare, och skippar att aktivera fasbalansering, så borde anläggningen fungera med de nackdelar du själv tagit upp.
Så här ser det ut i en manual till ferroamp:
En tredje lösning skulle kunna vara att skippa både uppsäkring och separat produktionssäkring och aktivera effektbegränsning i ferroampen. Antar att den med fasbalanseringen kan se till att du exporterar max på alla faser även om du snedbelastar på konsumtionssidan.
Så här ser det ut i en manual till ferroamp:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En tredje lösning skulle kunna vara att skippa både uppsäkring och separat produktionssäkring och aktivera effektbegränsning i ferroampen. Antar att den med fasbalanseringen kan se till att du exporterar max på alla faser även om du snedbelastar på konsumtionssidan.