278 läst · 10 svar
278 läst
10 svar
Hur mkt isolering yttervägg
Kollade precis på gamla byggvideos från Fiskarhedenvillan och där gjordes en yttervägg med 170 regel + stående 45 salningsregel rakt på 170'an. Sen liggande sekundärregel 45, sen plast & stående 28 gles på det innan spån + gips.
Så isolering 170+45+45 innan plast och sen gles.
Är det standardlösningen även idag?
Exakt det godkändes för mig 2017/18.S Skittele skrev:Kollade precis på gamla byggvideos från Fiskarhedenvillan och där gjordes en yttervägg med 170 regel + stående 45 salningsregel rakt på 170'an. Sen liggande sekundärregel 45, sen plast & stående 28 gles på det innan spån + gips.
Men KA och handläggaren sa att det var sista året. Sedan skulle kravet skärpas.
Men det är ju inköpt energi per kvadratmeter och år som räknas.
Så har du en extremt effektiv värmepump, jättebra fönster och bygger effektivt (liten area på ytterväggar och tak kontra boarea) så kan det säkert gå bra även idag.
U-värde som ska eftersträvas på vägg är 0,18 W/m2,K. Det motsvarar ungefär 170+45 i isolering. Vid nybygge är det Umedel man ska uppnå på 0,3 W/m2,K, det betyder att du kan ha väldigt bra isolerat golv och tak men tex sämre i vägg. Men vid mindre tillbyggnader kan man eftersträva de "riktlinjer" som finns för specifika byggnadsdelar.S Skittele skrev:
Du behöver nog kolla med kommunen vad som kommer gälla i ditt fall.
När jag byggde ut/om 2017/18 sket de totalt I u värde för väggar, golv och tak.
De tittade enbart på energiåtgång per m² boarea.
Dvs resultatet av energiberäkningen.
De tittade enbart på energiåtgång per m² boarea.
Dvs resultatet av energiberäkningen.
De var samma för oss när vi byggde till med slutbesked 2020. Vi fick lämna in en energiberäkning som visade energibehov per kvadratmeter, vill minnas att det var 55 W/kvm.Huddingebo skrev:
Jag tror att du får kolla med kommunen om de anser att tillbyggnaden är så stor att hela byggnaden måste tas med i energiberäkningen, i vår kommun så hade den inte gjort det om det var en "mindre utbyggnad" - då hade det räckt om den nya delen uppfyllde kraven. Vet inte var gränsen gick mellan "mindre" utbyggnad och inte då vi byggde till en våning och det kan inte ansed vara "mindre" utbyggnad.
Vi fick ta hänsyn till befintlig byggnads energibehov och sen även tillbyggnaden.
Vi klarade oss med 170+45 i väggarna på nya ytterväggar och sen är det ca 400 mm lösull i tak. Nya kopplade fönster med 3-glas på övervåning och 3-glas fasta kassetter i entré men behöll originalfönstren, kopplade 2-glas på bottenvåning.
Undervåningen är lättbetong ca 200 mm och 20 mm frigolit på insidan så utgångsläget för bottenvåningen var ändå rätt okej.
Gäller detta även om man tex bygger ett "uterum" eller en "takkupa"?T Testarn skrev:
Vet inte hur det fungerar med takkupa, men ang uterum så sa min kommun att så länge uterummet faktiskt är ett uterum och ligger utanför husets klimatzon så att säga så krävs det inte. De menade att vissa benämner ett normalt rum med mycket fönster som uterum trots att det kanske är uppvärmt genom samma värme som resten av huset exvis, och i det fallet kommer de ställa krav, men ett "vanligt" uterum som tydligt är på utsidan av huset kommer de inte att ställa de kraven.
Som sagt, de hade regler kring "mindre utbyggnad" när vi sökte bygglov och gjorde vår tillbyggnad men eftersom det var tydligt att det inte gällde oss så grävde jag inte mer i det - vi hade tillräckligt med saker att tänka på och diskutera med kommunen kring vårt byggeJ JohanLun skrev:
Klicka här för att svara