Düsseldorff
F fsn skrev:
Tycker att det framgår med önkvärd tydlighet på bifogad bild. Men du var kanske bara ute efter att vara dryg?
Nej, det var inte min intention men jag förstår att det framstod så. Ber om ursäkt för det.
 
  • Gilla
J Vos
  • Laddar…
Düsseldorff
R Rkarlsson skrev:
Ja det är pinsamt att folk ska se ner på andra och tro de är hjältar som anlägger ängar på en villatomt. Du hugger på en del här inne.
Hjältar och hugg? Det var inte alls min mening. Sorry för det.
 
  • Gilla
J Vos och 1 till
  • Laddar…
Var och en får sköta sin tomt efter eget tycke o smak, även om jag tycker bäst om en park, med välskötta gräsmattor. Dessa parker har ju väldesignade trädplanteringar, med gärna rinnande/öppna vattenspeglar. Har man mer vildvuxna trädgårdar, finns ju risken att de blir allt för vildvuxna med följd att det är jättejobbigt att ta hand om alla rötter, kanske till och med träd som ska fällas bland husen.
 
Har inte varit hemma på 10dagar så jag har inte en aning 🙂
Nu har jag ingen matta att skryta med... kanske mer skämmas över om det vore min grej.
Blev klippt av en kompis i förra veckan så nåt måste hänt.

Hämtar sig gräsmattorna efter en sån uttorkning?
Var på Sweden Rock 2018? och då var gräset helt torrt och brunt, gick inte gå på utan skor
 
nino nino skrev:
Har inte varit hemma på 10dagar så jag har inte en aning 🙂
Nu har jag ingen matta att skryta med... kanske mer skämmas över om det vore min grej.
Blev klippt av en kompis i förra veckan så nåt måste hänt.

Hämtar sig gräsmattorna efter en sån uttorkning?
Var på Sweden Rock 2018? och då var gräset helt torrt och brunt, gick inte gå på utan skor
Har man tur hämtar det sig. Jag hade tyvärr efter 2018 fläckar som aldrig återhämtade sig så jag har fått laga. Har mossrivit och skurit hela gräsmattan och lagt lite gödsel här och där. Där det växer som bäst finns ingen mossa och inget annat skräp heller. Den skadade delen kommer nog inte återhämta sig ännu om det inte kommer regn i massor nu. Inte mycket men tillräckligt för att vara fult som stryk.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vår gräsmatta (eller gräsmattor) mår lite varierat beroende på läge och jordmån. Bitvis är det bara några cm till klipphäll, och där är den väldigt brun. Nere i lägsta och skuggigaste delen är den faktiskt rätt frodig.

Vi har klippt gräset två gånger i år, senast var i början av juni. Jag tror att det har kommit 4-5 mm regn sedan slutet av maj så nu får gräsmattan vara oklippt tills det kommer mer regn. Klöver och sånt får självklart vara kvar, och delar av gräsmattan har vi lämnat helt oklippta som ”äng”. Jag vill inte hålla på och vattna och gulla med gräsmattan, det tar ju bara tid och kostar pengar.

En gräsmatta med skuggor och solljus, varierande gröna nyanser och några gula löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En gräsmatta med ojämn, delvis brun och grön gräs, tecken på torka eller kyla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grön gräsmatta med klöver och vita blommor. Ojämnt klippt och vildvuxet gräs. Naturligt landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Husärlivet och 1 till
  • Laddar…
Helt gul/uttorkad för tillfället. De enda gröna fläckar jag har är där det växer lite klöver.

Då jag spenderar stor del av semester i sommarstugan och dessutom har en robotgräsklippare som beter sig som en trotsig 4-åring så börjar jag faktiskt hoppas på att det blir en regnfri Juli.
 
Lite öken här.. men det har kommit lite vatten senaste dagarna! Så nu blommar revsmörblomman iaf.. 🙄

Hoppas på att det kanske blir grönare iaf.. så småningom! Men det beror ju på vädret framöver.. det behöver vara en snäll sommar resten av tiden om den ska återhämta sig i år.. blir det torrt är det dömt att misslyckas!

Ett ungt träd stöttas av pålar, gräsmatta, verktyg på marken, röd lada, solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har lite grönt under vissa träd och buskar dock.. speciellt på baksidan!

(bor i mitten av skåne)
 
Gräsmattan mår hyggligt, huset ligger på en gammal åker, så det torkar inte så snabbt. Studsmattan ska flyttas till platsen där ovanmarkspoolen stod förut, gräset ska bara ta sig lite bättre där. Den flyttas för att inte ungarna inte ska se in i grannarnas trädgård när de hoppar. Grannarna är OK med nuvarande placering, men jag tycker inte det känns ok. Annars har vi plats för lite fotbollsspelande, små blomster"ängar" för våra pollinerare och lite odlingar. Hängmattan hänger mellan 2 äppelträd. Rätt nöjd med vår baksida 👍
Trädgård sedd uppifrån med gräsmatta, träd, studsmatta och utemöbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Åsa Lund
Gräset mår inget vidare under en studsmatta, det gjorde det i alla fall inte under vår.
Jag förstår att grannarna inte bryr sig om vad barnen eventuellt ser när de studsar. Barn i studsande ålder är generellt sett rätt obrydda om vad grannar pysslar med och inte eller hur det ser ut i deras trädgård.
 
Tycker gräset växer bättre i skuggan under studsmattan än resten av gräsmattan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.