Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Jag frågade bara vad du ska med gräsöknen till. Du svarade, toppen. Du behöver ju inte bli ledsen för det.
Jag är jätteglad.
Men jag tror att ni är ledsna som använder nidord som öken och allt för att låta negativ.
Jag vill förstå varför, för ni är många och det har våra blaskor uppmärksammat och gör ibland artiklar på ansiktsboken så att pessimisterna kan gråta lite :(

Jag förstår biologisk mångfald, men ni förstår inte oss som inte vill gå genom en djungel av fästingar och vill kunna låta barnen leka och spela lite boll. :)

Jag kan dock lugna dig med att vallarna är lite vildvuxna så igelkottar bor i symbios med robotklipparen. Även rådjur tar sig in till min förtret (vill inte ha rådjuren på tomten, har ändå småbarn) mitt i byn.
 
M
E enoch85 skrev:
😍
HA HA HA!!!
Ja konstgräs hade varit fint!
Jobbar du på företaget ifråga??
Trädgård framför hus, välklippt gräsmatta, häck, utebelysning, molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Bonzo2000 och 7 till
  • Laddar…
E
M Markarbetaren skrev:
HA HA HA!!!
Ja konstgräs hade varit fint!
Jobbar du på företaget ifråga??
[bild]
Haha nä, någon random bild på internet med konstgräs, men det ser ju verkligen ut som en perfekt gräsmatta. Det var kul så länge det varade. :)

Här är min gräsmatta för 5 min sen:
 
  • Välansat gräs, unga träd, häck, flerfamiljshus i bakgrund, molnig himmel, dagtid, inga personer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hej har hittade den efter lite nudging!!
Ja det med gräsmatta är ju numera en delare, mellan prydlighet o miljö. För egen del dras jag mot prydligheten och har som kanske någon sett ett experiment att odla golfgreen. Det är mycket manuellt arbete, med ogräsbekämpning, stöd så dressa, samt lite vatten från egen brunn. På greenen krävs det mycket vatten och löjligt mycket gödning, där gödning i någon form läggs ut ca en gång i veckan. Till vanliga gräsmattan: första bilden är den valiga gräsmattan ej klippt på två veckor, ger den stötvis lite vatten, så att den inte helt går i dvala. Det var ju tydligt att denna sommar skulle bli en kopia av 2018, vilket ännu stämmer och då blir det nästan ingen nederbörd. Vi har fått 17 mm sedan 24 april. Klimatet är mer som i Frankrike. På grund av denna prognos har vi inte dragit i gång fullbevattning av gräsmattorna, utom greenen.

Nu till miljön: får en känsla av bruntvättning (mitt ord för motsatsen till greenwashing) av alla villaägare. Fler av minna grannar klipper gräsmattan pliktskyldigast när bollarna är svåra att hitta, så där det mer ängsliknande natur. enligt min mening sköter inte de flesta gräsmattan så noggrant och bara en del av tomterna är ju gräsmatta. Ca 0,1 % av Sveriges yta utgörs av villaträdgårdar och lite fundering om detta inte är som att kissa i nilen. Problemen med minskade insektsmängder och färre fåglar sägs ju kopplas till främst jordbrukets intensiva metoder (ca 7 % av sveriges yta) och i Skåne ca 50 % av ytan, men för egen del tror jag att det främst i södra Sverige blivit allt torrare under sommaren har en stor betydelse. Detta är dock inget som inget diskuteras - än!

En annan fundering om varför vi (många i alla fall) dras till öppna ytor med likt våra parker är att detta påminner oss en trygg miljö där vi kan se vilda djur i tid, ha koll på ormar och annat skadligt på marken.


Solig trädgård, grönt gräs, träd, häck, hus i bakgrunden, lugnt bostadsområde, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trädgård med klippt gräs, hus, grusgång, blommor och ett staket i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MrBusch och 2 till
  • Laddar…
Åsa Lund
En övervakningskamera visar ett rött hus, gröna träd, klar himmel och ett gräsmark den 23 juni 2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag äger 37000 m2 kohage intill Torpet så jag tycker det är rimligt med 1500 m2 gräsmatta. Vattnas aldrig.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Ok antar att du har små barn.
Vilken av leksakerna var din första ledtråd?

Den mest levande biten.
En solbelyst gräsmatta med träd, häck och en träbänk i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Ledsen
Düsseldorff och 1 till
  • Laddar…
Den mår bra tack vare bevattning från jetsubpumpen i bergvärme borran. Vattnas ett par timmar dagligen som vädret är nu. Grannarnas gräs är brunt värre.

Grönt gräs, vildvuxen trädgård, skuggor, soligt, buskar, några vilda blommor, dagstid, avslappnad utomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M
Jag har relativt liten gräsmatta så jag ger den lite kärlek emellanåt. Tycker det är ett trevligt inslag och matchar skogen fint som den gränsar till.
Vattnat 2ggr i veckan sista månaden när det varit torka. Roboten kör 3 dagar i veckan.

Grönt gräs med skuggor av träd, öppen yta, hörn av svart grill i bildens nedre högra del.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
zep
  • Laddar…
Med rätt perspektiv så ser den faktiskt ut att må riktigt bra. Har regnat lite senaste veckan och bevattnats 2 gånger tidigare i juni från egen brunn.
 
  • En person dold under blått tyg på en grönskande gräsmatta, trädgård i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
trähandtag trähandtag skrev:
Hej har hittade den efter lite nudging!!
Ja det med gräsmatta är ju numera en delare, mellan prydlighet o miljö. För egen del dras jag mot prydligheten och har som kanske någon sett ett experiment att odla golfgreen. Det är mycket manuellt arbete, med ogräsbekämpning, stöd så dressa, samt lite vatten från egen brunn. På greenen krävs det mycket vatten och löjligt mycket gödning, där gödning i någon form läggs ut ca en gång i veckan. Till vanliga gräsmattan: första bilden är den valiga gräsmattan ej klippt på två veckor, ger den stötvis lite vatten, så att den inte helt går i dvala. Det var ju tydligt att denna sommar skulle bli en kopia av 2018, vilket ännu stämmer och då blir det nästan ingen nederbörd. Vi har fått 17 mm sedan 24 april. Klimatet är mer som i Frankrike. På grund av denna prognos har vi inte dragit i gång fullbevattning av gräsmattorna, utom greenen.

Nu till miljön: får en känsla av bruntvättning (mitt ord för motsatsen till greenwashing) av alla villaägare. Fler av minna grannar klipper gräsmattan pliktskyldigast när bollarna är svåra att hitta, så där det mer ängsliknande natur. enligt min mening sköter inte de flesta gräsmattan så noggrant och bara en del av tomterna är ju gräsmatta. Ca 0,1 % av Sveriges yta utgörs av villaträdgårdar och lite fundering om detta inte är som att kissa i nilen. Problemen med minskade insektsmängder och färre fåglar sägs ju kopplas till främst jordbrukets intensiva metoder (ca 7 % av sveriges yta) och i Skåne ca 50 % av ytan, men för egen del tror jag att det främst i södra Sverige blivit allt torrare under sommaren har en stor betydelse. Detta är dock inget som inget diskuteras - än!

En annan fundering om varför vi (många i alla fall) dras till öppna ytor med likt våra parker är att detta påminner oss en trygg miljö där vi kan se vilda djur i tid, ha koll på ormar och annat skadligt på marken.


[bild]

[bild]
Vi har en låg andel av totalen i Sverige som är trädgård men lokalt utgör trädgårdar och kringliggande hårdgjorda ytor en betydande andel. Trädgården är också oftast det enda stället där det går att göra någon enkel förändring. Vägar och hus kräver betydligt större insats. Därmed inte sagt att andra förändringar inte bör genomföras och den offentliga sektorn är t ex usel på att hantera grönytor ur miljösynpunkt.
Jordbruket gör, och har gjort, stora förändringar för att förbättra miljöpåverkan men de lever också under förhållandet att slutkunden inte vill betala vad det kostar. En tomtägare behöver ofta betala mindre för att uppnå en ökad miljöeffekter.
Utslaget per ytenhet så är det också många trädgårdsägare som släpper ut mer kväve och, trots förbud, mer bekämpningsmedel än ett jordbruk då de måste få lönsamhet och tvingas följa lagarna i en högre omfattning.

Klimatförändringen inverkan på djur och växter diskuteras flitigt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
M
Z z_bumbi skrev:
Vi har en låg andel av totalen i Sverige som är trädgård men lokalt utgör trädgårdar och kringliggande hårdgjorda ytor en betydande andel. Trädgården är också oftast det enda stället där det går att göra någon enkel förändring. Vägar och hus kräver betydligt större insats. Därmed inte sagt att andra förändringar inte bör genomföras och den offentliga sektorn är t ex usel på att hantera grönytor ur miljösynpunkt.
Jordbruket gör, och har gjort, stora förändringar för att förbättra miljöpåverkan men de lever också under förhållandet att slutkunden inte vill betala vad det kostar. En tomtägare behöver ofta betala mindre för att uppnå en ökad miljöeffekter.
Utslaget per ytenhet så är det också många trädgårdsägare som släpper ut mer kväve och, trots förbud, mer bekämpningsmedel än ett jordbruk då de måste få lönsamhet och tvingas följa lagarna i en högre omfattning.

Klimatförändringen inverkan på djur och växter diskuteras flitigt.
Ja mera gröna gräsmattor åt folket!
Törs inte ens räkna på vad sjukskrivningarna skulle kosta om alla hade en gul död gräsmatta, den PTSD som detta kan framkalla är inget att leka med!
Ett nyinflyttat par i området kör nån sån här hippie ide att gräsmattan inte ska klippas. 50-70cm högt gult gräs. Jag försöker titta åt ett annat håll när jag åker förbi, men det är svårt, man mår ju dåligt över hur man kan missköta en gräsmatta på detta vis! Jag har funderat på att ta kontakt med våran företagspsykolog på jobbet och prata ut. Risken är annars att jag gör något dumt och klipper den när dom inte är hemma😖
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff
R Rkarlsson skrev:
Jag är jätteglad.
Men jag tror att ni är ledsna som använder nidord som öken och allt för att låta negativ.
Jag vill förstå varför, för ni är många och det har våra blaskor uppmärksammat och gör ibland artiklar på ansiktsboken så att pessimisterna kan gråta lite :(

Jag förstår biologisk mångfald, men ni förstår inte oss som inte vill gå genom en djungel av fästingar och vill kunna låta barnen leka och spela lite boll. :)

Jag kan dock lugna dig med att vallarna är lite vildvuxna så igelkottar bor i symbios med robotklipparen. Även rådjur tar sig in till min förtret (vill inte ha rådjuren på tomten, har ändå småbarn) mitt i byn.
Men sluta. Det blir bara pinsamt.
 
wildeside
Alla har det väl som dom vill kortklippt eller äng eller vad man nu orkar prestera i värmen.
Att man får 10 tals fästingar så fort man rör sig på en äng är nog lite lätt överdrivet.
Har slagit några ängar med lie, har motionerat hunden genom miltals av ängar, snårskog och sly.
Inte fått en enda fästing på mej och hunden har haft ca 10 st på hela året.
Har äng och skog på stort sett hela tomten och behöver inte vattnas och både hunden jag kan hitta skugga när det är som varmast ute.
I år slipper jag nog slå ängarna på min tomt.
Förra veckan kom det några ridande förbi och fråga om deras hästar kunde beta på min mark eftersom betet i hagarna börja ta slut.
Såg väl inga problem i det bara dom plocka upp efter hästarna så jag slapp klampa i skiten.
Så nu har man någon mer att prata skit med och ta en kopp kaffe medan hästarna betar.
På köpet fick jag hästgödsel på vald plats och hunden nya kompisar, han va lite misstänksam mot så stora hundar som dök upp på tomten😂.
 
  • Gilla
  • Älska
TickyNucker och 7 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Alla har det väl som dom vill kortklippt eller äng eller vad man nu orkar prestera i värmen.
Att man får 10 tals fästingar så fort man rör sig på en äng är nog lite lätt överdrivet.
Har slagit några ängar med lie, har motionerat hunden genom miltals av ängar, snårskog och sly.
Inte fått en enda fästing på mej och hunden har haft ca 10 st på hela året.
Har äng och skog på stort sett hela tomten och behöver inte vattnas och både hunden jag kan hitta skugga när det är som varmast ute.
I år slipper jag nog slå ängarna på min tomt.
Förra veckan kom det några ridande förbi och fråga om deras hästar kunde beta på min mark eftersom betet i hagarna börja ta slut.
Såg väl inga problem i det bara dom plocka upp efter hästarna så jag slapp klampa i skiten.
Så nu har man någon mer att prata skit med och ta en kopp kaffe medan hästarna betar.
På köpet fick jag hästgödsel på vald plats och hunden nya kompisar, han va lite misstänksam mot så stora hundar som dök upp på tomten😂.
Bodde i Småland förut, då gick vi oftast till brevlådan efter våran väg på en kort kvällstur med hunden, det blev ca 10-20 fästingar att plocka varje kväll innan vi gick in igen. Nu däremot, i Norrbotten har han haft 1 fästing på 2 år, så beror lite på vart man bor
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.