Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag skulle satt 2 eller möjligen 3 st MD-99 från malmbergs.
Ska du inte ha belysning i badrumsskåpet också?
Var ju bättre pris på dom är hide a lite, men dom är väl alltid dyra...
Har du nåt tips på någon riktbar?
 
nino nino skrev:
Var ju bättre pris på dom är hide a lite, men dom är väl alltid dyra...
Har du nåt tips på någon riktbar?
Den jag länkade till från Nordtronic är riktbar. Tar ju lite mer plats uppåt, så de kommer ju inte funka om man bara glesat ner taket etc.
Jag kör sen Osram Parathom Glow Dim. Den har en gul centerdiod, vid neddimning så sjunker färgtemperaturen gradvis ner till 1800K. Det egr ett ljus som blir väldigt likt en halogen. Har det i stora delar av huset idag. Mycket nöjd. Kostar runt 50:- Så under 200:- komplett. dessutom betydligt enklare och billigare när dioderna börjar gå sönder.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Den jag länkade till från Nordtronic är riktbar. Tar ju lite mer plats uppåt, så de kommer ju inte funka om man bara glesat ner taket etc.
Jag kör sen Osram Parathom Glow Dim. Den har en gul centerdiod, vid neddimning så sjunker färgtemperaturen gradvis ner till 1800K. Det egr ett ljus som blir väldigt likt en halogen. Har det i stora delar av huset idag. Mycket nöjd. Kostar runt 50:- Så under 200:- komplett. dessutom betydligt enklare och billigare när dioderna börjar gå sönder.
Kan nämna att jag köpte hem en nordtronic och en INO88 från Ledmegastore för utvärdering, då vi skall sätta över 40st. Nordtronicen är lite snyggare i ytan. Svårt att sätta fingret på då de är mycket lika men både jag och frugan tyckte det kändes mer premium med Nordtronic.
 
Var köper du nordtronic för 150:-
 
B Bopåzoo skrev:
Sätt inte över duschen om du har en spegel man kan se sig själv i när man duschar. Kommer förstöra självförtroendet:cool: bara ett tips man kanske inte tänker på. :crysmile:
Perfekt för att framhäva rutorna på magen, eller vad är det jag missar? :cool:
 
Det enkla traditionella svaret är att sätta en spot per kvm vilket påpekats tidigare. Att använda dimmer är väl ungefär lika självklart och den ger möjlighet att sätta starkare lampor.
Hur många beror även på spridningsvinkel, vilket också sagts. Likaså färg på väggar och golv.
Då tolkar jag att det då blir en traditionell lösning.
Men det finns fler saker att tänka på som alternativ, lite beroende på hur badrummet används. Vilken känsla vill uppnås vid olika tidpunkter. Städning = kliniskt ljus. Bad = mys osv.
Utifrån detta kan man gödsla med ljuspunkter eller bara ha ytterst få starka dimbara.
Kan nämna att jag har 26 ljuspunkter i mitt badrum och som är dimbara och styrs separat i 4 grupper.
Badrummet är 16 kvm.

Har bara använt designlight downlight och kan rekommendera att titta på Q-12MWD som kan sitta i hörn och nära väggarna för att ge mysigt släpljus. Kan vara ganska många.
Sedan kan man komplettera med ex P007-MW27D i ditt fall kanske tre. Ger bra allmänljus.
Givetvis behövs bra ljus vid spegeln som komplement.
Det finns säkert alternativa leverantörer som har liknande men dessa känner jag till.
 
Låter som du borde prata med en ljuddesigner. Lärde mig lite av en när vi byggde vårt hus.

Viktiga data här är:
Väggar, material och färg?
Golv, material och färg?

Tycker iaf 500lux borde du köra på. Då behöver du 4.8*500 = 2400 lumen. Dvs totalt ska alla spottar i badrummet på 4.8m2 ge 2400 lumen.

Typ exempel på fel folk gör: Placera aldrig något mitt i taket som lyser rakt ner. Speciellt inte om du har mörkt golv. Kommer inte ge något ljus alls.
 
  • Gilla
Macke-65
  • Laddar…
nikasp
G ekaa88 skrev:
Tänk på att monterar du takdush så se till att inte sätta en spott över den, du får reflektioner som inte är snygga alls, hos mig satte dom med ca 30-40cm förskjutning och det ger ändå reflektioner tyvärr :confused:
Jag valde aktivt att ha dem symmetriskt i taket ändå och sprayade ovansidan av tallriken/takduschen med matt vit färg. Inga konstiga reflektioner alls efter det. Har 8 st Hidealite på 6 kvm.
Arbetsledaren föreslog 5 spottar men snickare/plattsättare och elektriker tyckte 8 st symmetriskt - klart nöjd att jag lyssnade på dem. Har sjukt bra belysning nu, kan dimmas lågt eller bada i ljus vid behov.
 
Mikael_L
Jag kastade in 3 st MD-99 spots i dialux, i ett rum jag gjorde som TS badrum, 1,6x 3 meter, 240 i höjd.
Vitt kakel på väggarna, vita takplattor, grått golv, beräkningsplan 0,8 meter ög.
Ungefär 200 lux fick jag på typ hela viktiga ytan, uppåt 250 lux på de ljusaste punkterna.

Det känns som att 3 spottar av denna typ (325 lm och 90° strålvinkel) bör vara minimum, jag kan hålla med om att uppåt 500 lux också är helt OK om det finns dimmer.

DIALux ljusberäkningsplan för badrum med MD-99 spots, luxvärden och belysningsfördelning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag tycker du ska ha 2 x 3 st istf 5 i rad. Sätt dem närmre långväggarna än jämnt fördelat på bredden.
 
Sätt att ni nämner 1spot/1kvm golvyta men vissa av er nämner också att det beror på höjden. Om man har högre till tak behöver man då mindre för att ljuset kan spridas bättre? Kommer bygga 2 badrum på 5,1 kvm var med 2,7 m takhöjd. Känns ändå som att det är rimligt att hålla sig till 1spot/1kvm golvyta?
 
T Tinototem skrev:
Sätt att ni nämner 1spot/1kvm golvyta men vissa av er nämner också att det beror på höjden. Om man har högre till tak behöver man då mindre för att ljuset kan spridas bättre? Kommer bygga 2 badrum på 5,1 kvm var med 2,7 m takhöjd. Känns ändå som att det är rimligt att hålla sig till 1spot/1kvm golvyta?
Å ena sidan sprider det sig bättre men å andra sidan avtar styrkan med avståndet…

Båda delarna kan du reglera eftersom det finns lampor med olika spridning och styrka. Styrkan kan du dessutom enkelt reglera ner med en dimmer.
 
nikasp
Sådär ser det ut hos oss. En spot är nära takduschen som synes. Reflektionerna i taket ser väldigt överdrivna ut på bild. Hade inte velat vara utan ljuspunkten längst in i hörnet.

Tak med infällda spotlights och en takdusch i ett kaklat badrum, reflektioner syns på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.