PFO PFO skrev:
Hålen har olika förutsättningar, där det är väldigt bra flöde på grundvatten kan det vara så bra som 50w/m, men det är nog i extremfall och inget man ska gå efter. Normale ligger nog mera åt 30w/m. Liksom husens värmebehov varierar mellan 20-100w/kvm beroende på hur välisolerat det är, men en typisk 90 tals villa med bra isolering kräver runt 35 w/m2.
Jag har 200 m hål till 220 kvm hus byggt 2007, och tar hela värmebehovet från kompressor, ingen elspets. Och hålet går ner till som lägst +3 grader när det är som kallast (-18) ute.

PFO PFO skrev:
Jag har 200 m hål till 220 kvm hus byggt 2007, och tar hela värmebehovet från kompressor, ingen elspets. Och hålet går ner till som lägst +3 grader när det är som kallast (-18) ute.
Sen blir det lite säkerhetsmarginal med kompressorn egeneffekt som värmer huset också.

Sen pumpstorlek dimensioneras utifrån effekt behov vid dvut, i mitt fall 35w/kwm x 220 kwm ger pump behov på 7,7 kW för full täckning. Jag har en 8 kW bvp och den behöver aldrig använda elspets. Nyckeln till allt är vilket energibehov har huset vid dvut, det ger pumpstorlek och borrdjup. Teori och praktik fungerar bra, dessutom har denna modell säkerhetsmarginal då kompressor egeneffekt inte är inräknat.

3 borrhål 360 meter aktivt hål 16 kW themia calibra eco. Inga elpatronen kopplas in. 240 m2 plus källare 120 m2 delvis uppvärmd. Funkat i 24 år.

S Sovej skrev:
3 borrhål 360 meter aktivt hål 16 kW themia calibra eco. Inga elpatronen kopplas in. 240 m2 plus källare 120 m2 delvis uppvärmd. Funkat i 24 år.
Perfekt uträknat, blir ca 27 W / meter hål och bättre går inte att få utan fler hål och en lagom balans. Grattis

Jag fick rekommendationen att borra 2x80m för 12kW BVP, mest p.g.a. av närhet till sjö ssom begränsar borrhålens djup.

Jag har ett 200 meters borrhål och kört en 10kw nibepump i 18 år nu utan att behöva byta kompressorn eller annat. Eltilldatsen behöver aldrig slå till. Konstaterade då vi borrade att grundvattnet låg på 60 m djup, dvs jag hade (år 2006)140 m av slangen i vatten och med ett bra utbyte, men det året var det rekordlågt grundvatten så andra år har jag troligen oftast haft kanske i snitt 170-190 m i vattenflöde vilket har fungerat ypperligt här i örnsköldsvik och huset är på 190m2 + 20 garage. Mitt bidrag till denna slinga är att det viktiga är att ha bra djup på hålet så att du även år med lågt grundvatten får tillräckligt med slangmeter i grundvattnet s a s….skulle passa mig för att borra 2-3 grunda hål som vissa av mina grannar har, en har 3 st 60meters hål vilket innebär att de år grundvattnet är lågt så får dom inget utbyte och all slang går i luft=värdelöst utbyte….det är mycket viktigt med djupet…/Anders

E eeuukkaa skrev:
Vi har redan borrat för vår bergvärme. Samtliga som lämna offert föreslog 180 m borrhål. Men jag la till 20 meter när borrarn var här, så blev 200 m till 10 kW pump. Men nu när jag läst mer om det tror jag inte det räcker.

Om jag märker att hålet kyls av för mycket, kan man då komplettera med ett extrahål i framtiden, eller hur ska man tänka?
Du betalade säkert pengar till han som borrar på plats. Hur vet du att han hade med slang till dej så det räckte, och hur kollade du att han lade till 20 meter.
Slangen som ska ner är väl svetsad i änden som ska ner. Borrarna säkert så , vad stort hus du har , jag skulle nog ha borrat lite djupare, men säg inget till dom som har räknat ut hur djupt vi ska borra.

Har en nyinstallerad NIBE S1156 13kw med 220m borrhål. Huset är på 177kvm med 60kvm delvis uppvärmd källare. Har bara haft igång den någon månad så vet inte än om hålet kommer räcka.

Men vi har också frikyla som ska värma hålet på sommaren, det kanske är ett alternativ för dig @eeuukkaa

E eeuukkaa skrev:
Jag ska installera en 10 kw thermia bergvärmepump. Vad jag tolkar från energidatabladen kan den avge max 12 kW vid en framledning på 55 grader och jobbar med ett cop på ca 4, om jag förstått det rätt. Det betyder att värmeenergin från borrhålet kommer att vara 9 kW samt 3 kW tillfört från kompressor.

Jag har läst lite olika siffror på hur mycket energi man kan hämta från energibrunnen, det står 30-40 W/m normalt på olika ställen. Häromkring verkar det vara standard att borra 180 m för en 10 kW pump, säg att det aktiva hålet är då 170 m.

170 x 30 = 5,1 kW
170 x 40 = 6,8 kW

Jag tycker det låter alldeles för lite med 180 m borrhål. Är det nån som har input om detta? Tänker jag fel nånstans?
Det beror lite på förutsättningarna just där du bor. Hur berggrunden ser ut och hur det ser ut med grundvatten.
När vi borrade för bergvärme så fick vi förslag på två olika borrdjup. Ett för bara huset och ett där dom borrade lite extra för att kunna ha möjligheten att framöver om vi skaffar pool kunna värma den från bergvärmepumpen. Djupare om vi vill kunna värma en pool eftersom hålet då inte får vila under sommarhalvåret.
Dom räknade på 180 meter om vi bara skulle värma huset och 250 meter om vi även ville kunna värma en pool. Det är med en IVT Geo 612 (12 kW) värmepump på 225 kvm varav 60 källare samt garage/förråd på 80 kvm.
Att göra hålet 250 meter djupt kostade bara 20 000 extra så vi valde det. Då slipper man dessutom ifrån att borra djupare om man i framtiden byter ut pumpen och den nya skulle vara effektivare.

Man kan också få en marginellt bättre COP på pumpen med djupare hål eftersom det blir mindre uttag per meter borrhål så hålet kyls inte lika mycket. Då får pumpen en något lägre delta T att jobba med vilket förbättrar COP något (samma princip som gör att du får högre COP när du kör golvvärme som är lågtemp system. )
Men det är som sagt marginellt.

Så jag skulle personligen säga att det är en bra idé när man ändå lägger ut så mycket pengar på bergvärmepump och borrning så är det relativt lite extra pengar för att göra hålet lite djupare. Det kostar betydligt mycket mer om du i efterhand kommer på att du skulle haft ett djupare hål för då måste du borra ett till. (Dom vill sällan borra igen i samma hål för att göra det djupare då det finns risk att borren kör fast).

• Gilla
HCX
  • Laddar…
När vi köpte BVP så räknade IVT ut vilket djup som behövdes, de tittade på grannars obrrdjup finns någon onlineklarta med alla hål.. samt effekuttag osv.

IVT Geo 500 12kw panna på 150M borrdjup. Och de kunde på något sätt mäta flödet samtidigt som de borrade..

Alltid haft fina temperaturer på kylbärare både in och ut vid kalla temperartuerer ute och ett COP på 4.8 :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.