8 269 läst · 55 svar
8k läst
55 svar
Hur många meter borrhål?
Medlem
· västra götaland
· 85 inlägg
ja har thermia 10kw från 15. grävde ner själv 450-500 meter slang. bor i uddevalla. har aldrig behövt tillskott på pump. hus från 46 .E eeuukkaa skrev:
Intressant att du tar upp brunnens vattenflöde. 8000 liter per vilken tidsenhet.?B Beppo skrev:Jag tycker det låter rimligt.
Vi borrade 220m i berg. 10 meter till berg. Detta till en IVT GEO612 och 210m2 uppvärmd bostad varav 80 i källare. Tillkommer 95m2 garage som värms till 10-15°. 70-tals element i huset och golvvärme i garaget.
Vi hade tur och brunnen gav 8000 liter på sista borröret mot 1000 liter innan.
Firman som borrade uppgav flödet i våran brunn till 500 l/h.
Vi bor vid Västerbottens kust där berget är sprött och fullt med sprickor så förutsättningar för bra flöde finns.
Tror du vi har bra flöde I brunnen?
Vp 8 kW och 190 m borrhål.
Det kan ingen veta och går inte att mäta, det enda som kan mätas är hur mycket som rinner till vid pumpning av hålet och det brukar borrarn göra. Vissa av dom har garanti på vad hålet ska ge.useless skrev:
EDIT En viss indikation är att ha koll på tempen ut till hålet resp in. Är det bra varmt och VP går hårt, så kan det visa på strömning i hålet.
Nej, precis. Ändå är det många som tar den siffran som något värde på hur bra borrhålet är. Det viktiga är grundvatten som rör sig horisontellt, men det är svårt att mäta.J jonaserik skrev:
Man räknar väl 180 meter ner i hålet sedan 180 upp =360meter ?E eeuukkaa skrev:Jag ska installera en 10 kw thermia bergvärmepump. Vad jag tolkar från energidatabladen kan den avge max 12 kW vid en framledning på 55 grader och jobbar med ett cop på ca 4, om jag förstått det rätt. Det betyder att värmeenergin från borrhålet kommer att vara 9 kW samt 3 kW tillfört från kompressor.
Jag har läst lite olika siffror på hur mycket energi man kan hämta från energibrunnen, det står 30-40 W/m normalt på olika ställen. Häromkring verkar det vara standard att borra 180 m för en 10 kW pump, säg att det aktiva hålet är då 170 m.
170 x 30 = 5,1 kW
170 x 40 = 6,8 kW
Jag tycker det låter alldeles för lite med 180 m borrhål. Är det nån som har input om detta? Tänker jag fel nånstans?
Jag har 11kW VP och blev rekommenderad 200m hål 2012, men tyckte att det var för lite (för vi skulle ha pool också) så det blev 220m aktivt hål (238m totalt) till slut.
Verkar som "formeln" för rekommenderat hål legat samma under en ganska lång tid...
Vårt hål går snett in under Mälaren och det var mycket vatten, men kommer inte ihåg hur mycket...
Köldbärare in har aldrig varit under 2,4 grader så det ska vara rätt bra genomströmning skulle jag tro...
Verkar som "formeln" för rekommenderat hål legat samma under en ganska lång tid...
Vårt hål går snett in under Mälaren och det var mycket vatten, men kommer inte ihåg hur mycket...
Köldbärare in har aldrig varit under 2,4 grader så det ska vara rätt bra genomströmning skulle jag tro...
Borrare jag anlitade rekommenderade 1m borrhål Per kvm värmd area med modern pump, det är nog lite säkerhetsmarginal på det, men fungerar bra hos oss. Bättre för långt hål än för kort, och löpmeterpriset när väl borrare är på plats är inte så högt.E eeuukkaa skrev:Jag ska installera en 10 kw thermia bergvärmepump. Vad jag tolkar från energidatabladen kan den avge max 12 kW vid en framledning på 55 grader och jobbar med ett cop på ca 4, om jag förstått det rätt. Det betyder att värmeenergin från borrhålet kommer att vara 9 kW samt 3 kW tillfört från kompressor.
Jag har läst lite olika siffror på hur mycket energi man kan hämta från energibrunnen, det står 30-40 W/m normalt på olika ställen. Häromkring verkar det vara standard att borra 180 m för en 10 kW pump, säg att det aktiva hålet är då 170 m.
170 x 30 = 5,1 kW
170 x 40 = 6,8 kW
Jag tycker det låter alldeles för lite med 180 m borrhål. Är det nån som har input om detta? Tänker jag fel nånstans?
En kort fråga då om du vet. Hur kan man beräkna en VP på ett hål som är beräknat på en m2 basis på värmd yta. Hänger inte med här.PFO skrev:
Det är ganska enkelt då värmd area relaterar till vilka värmeförluster huset har som man måste hämta från borrhålet. Ett normalt välisolerat hus har ca 35 w/m2 i förlust vid dut, ett borrhål ger mellan 30-50 w/m.J jonaserik skrev:
Ursäkta, det kan gå att räkna så, men menar du att det går att ta ut 50 W per m2 till ett hus. Då ska man inte behöva borra som flera 100 meter utan räcker med kanske 50 meter för en VP. Hänger inte med i detta.PFO skrev:
Hålen har olika förutsättningar, där det är väldigt bra flöde på grundvatten kan det vara så bra som 50w/m, men det är nog i extremfall och inget man ska gå efter. Normale ligger nog mera åt 30w/m. Liksom husens värmebehov varierar mellan 20-100w/kvm beroende på hur välisolerat det är, men en typisk 90 tals villa med bra isolering kräver runt 35 w/m2.J jonaserik skrev: