Jag ska installera en 10 kw thermia bergvärmepump. Vad jag tolkar från energidatabladen kan den avge max 12 kW vid en framledning på 55 grader och jobbar med ett cop på ca 4, om jag förstått det rätt. Det betyder att värmeenergin från borrhålet kommer att vara 9 kW samt 3 kW tillfört från kompressor.

Jag har läst lite olika siffror på hur mycket energi man kan hämta från energibrunnen, det står 30-40 W/m normalt på olika ställen. Häromkring verkar det vara standard att borra 180 m för en 10 kW pump, säg att det aktiva hålet är då 170 m.

170 x 30 = 5,1 kW
170 x 40 = 6,8 kW

Jag tycker det låter alldeles för lite med 180 m borrhål. Är det nån som har input om detta? Tänker jag fel nånstans?

• Gilla
Bromma1927
  • Laddar…
Det är inte i första hand effekt på värmepumpen som styr, det är energiuttaget. många drifttimmar ger ett kallare hål. Sen kan man ha tur med grundvattenrörelser, då kan ett kort hål hålla sig varmt trots stort energiuttag. Själv har jag 80 meter med en 7 kW värmepump på 130 kvm uppvärmd yta utan att hålet går under noll grader. Inget att rekommendera, men hålet fanns redan, så jag provade.

• Gilla
Runnis
  • Laddar…
R
E eeuukkaa skrev:
Jag ska installera en 10 kw thermia bergvärmepump. Vad jag tolkar från energidatabladen kan den avge max 12 kW vid en framledning på 55 grader och jobbar med ett cop på ca 4, om jag förstått det rätt. Det betyder att värmeenergin från borrhålet kommer att vara 9 kW samt 3 kW tillfört från kompressor.

Jag har läst lite olika siffror på hur mycket energi man kan hämta från energibrunnen, det står 30-40 W/m normalt på olika ställen. Häromkring verkar det vara standard att borra 180 m för en 10 kW pump, säg att det aktiva hålet är då 170 m.

170 x 30 = 5,1 kW
170 x 40 = 6,8 kW

Jag tycker det låter alldeles för lite med 180 m borrhål. Är det nån som har input om detta? Tänker jag fel nånstans?
Har en 12kw CTC och 200m borrhål så det är någ ganska normalt att borra 180m för en 10kw..

R Rejäl skrev:
R Rejäl skrev:
Har en 12kw CTC och 200m borrhål så det är någ ganska normalt att borra 180m för en 10kw..
Jo det är nog det. Men jag får absolut inte ihop det enligt mina beräkningar.

E eeuukkaa skrev:
170 x 30 = 5,1 kW
170 x 40 = 6,8 kW
170X40 är alldeles för mycket, hålet kommer att kallna rätt bra, inte över 30 W/meter helst. 180 meter hål och 10 kW, är på gränsen, 36 W / meter. Med en 10 kW VP och 200 hål så blir det ca 32 W/m, lite bättre. Men betänk om VP ligger på gränsen för huset, så kan det bli att den kommer att gå konstant, när kvicksilvret ramla ner en bra bit och då blir hålet betydligt kyligare kanske.

J jonaserik skrev:
170X40 är alldeles för mycket, hålet kommer att kallna rätt bra, inte över 30 W/meter helst. 180 meter hål och 10 kW, är på gränsen, 36 W / meter. Med en 10 kW VP och 200 hål så blir det ca 32 W/m, lite bättre. Men betänk om VP ligger på gränsen för huset, så kan det bli att den kommer att gå konstant, när kvicksilvret ramla ner en bra bit och då blir hålet betydligt kyligare kanske.
Men varför lämnar de offerter på 180 meter borrhål till 10 kW-pumpar? Borrhålet borde vara mycket djupare väl.

E eeuukkaa skrev:
Men varför lämnar de offerter på 180 meter borrhål till 10 kW-pumpar? Borrhålet borde vara mycket djupare väl.
För att offerten ser ju bättre ut. De är säljare som tävlar om kunder där oftast lägsta pris vinner.

Själv borrade jag 240m till 12kW-pump.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
C Cerb skrev:
För att offerten ser ju bättre ut. De är säljare som tävlar om kunder där oftast lägsta pris vinner.

Själv borrade jag 240m till 12kW-pump.
Vi har redan borrat för vår bergvärme. Samtliga som lämna offert föreslog 180 m borrhål. Men jag la till 20 meter när borrarn var här, så blev 200 m till 10 kW pump. Men nu när jag läst mer om det tror jag inte det räcker.

Om jag märker att hålet kyls av för mycket, kan man då komplettera med ett extrahål i framtiden, eller hur ska man tänka?

• Gilla
Bondin
  • Laddar…
E eeuukkaa skrev:
Vi har redan borrat för vår bergvärme. Samtliga som lämna offert föreslog 180 m borrhål. Men jag la till 20 meter när borrarn var här, så blev 200 m till 10 kW pump. Men nu när jag läst mer om det tror jag inte det räcker.

Om jag märker att hålet kyls av för mycket, kan man då komplettera med ett extrahål i framtiden, eller hur ska man tänka?
Du kan komplettera med fler borrningar, men det är väldigt omständigt och borde bli dyrt.

Bästa svaret

B
Om du redan har borrat så är det väl bara att se vad som händer. Det blir väl bra dyrt att plocka dit borriggen igen i det här läget? Känns även som att årsenergin ur borrhålet är avgörande, inte bara effekten.

Det finns ju flera som kan vara rimligt kostnadseffektiva ifall borrhålet är lite för kallt om 5år, som alternativ till att borra.

komplettering med kort jordslinga, om du har sådana förutsättningar.

Komplettering med energiåtervinning på frånluften i huset (om du inte har det på något sätt).

Komplettering med en LLVP som går lite då o då om du bor rimligt långt söderut och har öppen planlösning.

B BSOD skrev:
Om du redan har borrat så är det väl bara att se vad som händer. Det blir väl bra dyrt att plocka dit borriggen igen i det här läget? Känns även som att årsenergin ur borrhålet är avgörande, inte bara effekten.

Det finns ju flera som kan vara rimligt kostnadseffektiva ifall borrhålet är lite för kallt om 5år, som alternativ till att borra.

komplettering med kort jordslinga, om du har sådana förutsättningar.

Komplettering med energiåtervinning på frånluften i huset (om du inte har det på något sätt).

Komplettering med en LLVP som går lite då o då om du bor rimligt långt söderut och har öppen planlösning.
Vi vill komma bort från llvp som vi har idag. Återvinning av frånluft är inte möjlig. Vi har åker, så markslinga skulle kunna vara möjligt.

Annars kan man ju försöka energieffektivisera huset också, finns potential till det med le-glas och tilläggsisolering av vind tex.

• Gilla
BSOD
  • Laddar…
E eeuukkaa skrev:
Annars kan man ju försöka energieffektivisera huset också.
Har gjort så, har bvp och succesivt förbättrat isolering vid renovering på ett hus från -60 under de åren vi bott här, inkluderat att förbättra värmesystemet.

betongponta betongponta skrev:
Du kan komplettera med fler borrningar, men det är väldigt omständigt och borde bli dyrt.
Har inte bergvärme själv men varför inte borrat längre på en gång om man är så osäker verkar dumt och komma på detta efteråt

Det finns en utmärkt bok "Bergvärme på djupet" där man kan läsa det mesta om dimensionering. Jag hittar inte den ursprungliga nedladdningslänken, men den finns på värmepumpsforum (se nedan).
Själv har vi 200 m borrhål för en 12 kW IVT (COP lite över 3) i ett stort gammalt hus, och det har funkat alla vintrar sen vi installerade den 2017. Som det skrivs ovan är det ju kapaciteten över året kanske viktigare än vad man kan ta ut de kallaste dagarna.

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=70800.0

• Gilla
Genomklok
  • Laddar…
Man brukar nog inte dimensionera hålet efter bergvärmepumpens angivna effekt... Snarare kanske 50% av det är vanligt.
Sen antar jag du kollat på en energikarta hur mycket värme som går utvinna i ditt område per meter aktivt borrhål? Samt vad närliggande bergvärme grannar har för djup till berggrund?
https://apps.sgu.se/kartvisare/
"Brunnar"
Sen har det stor betydelse om du har golvvärme eller radiator uppvärmning.
Vattenburen Golvvärme = djupare hål
Men en firma som inte är dagsfärsk och borrar borde ha full koll på sånt här.
Jag tycker inte djupet låter orimligt såhär initialt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.