34 890 läst · 257 svar
35k läst
257 svar
Hur många har fått sitt elstöd?
Inget sett, inget hört, inget gjort. Kollade om konto fanns hos Swedbank, ja. Läste info hos FK ”du som får pension..” så inget att anmäla där heller.
”Den som väntar på något gott får aldrig hål i tänderna”
”Den som väntar på något gott får aldrig hål i tänderna”
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 904 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 904 inlägg
P patrick.lenhart skrev:
om man löser in avin hos ombud för ClearOn (olika butiker som ICA,Coop,pressbyrån etc) är det en avgift på 69 kr, men det som kan komplicera dessa elstöd är att det kan vara max 2000 kr som betalas ut (tror det varierar lite mellan butiker och tillgång till kontanter)Dan1891 skrev:
Avin kan lösas in digitalt hos Swedbank med valfri bank (dvs behöver inte vara Swedbank) som mottagare.
Det är kostnadsfritt och innebär inte att man blir kund i Swedbank, bara att man använder deras sida för att göra inlösen.
Följande måste man uppfylla: (elstödsavin är ju utställd av Swedbank så den delen är det redan check på)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild från Swedbanks hemsida, behöver scrolla ner en bit på sidan
/U
En stund senare kom beskedet från FK via Kivra att man är berättigad till elstöd. Utbetalning inom några dagarK Kjell_G skrev:
Elområde 3, utbetalt elstöd 28 februari insatt på mitt konto i Swedbank.J jowik88 skrev:Jag har gjort allt jag skulle för att få mitt elstöd.
Jag trodde det skulle komma 20e, sen när jag läste på lite bättre förstod jag att det skulle komma 23/2. Men jag har inte fått elstöd ännu, inte har någon annan jag känner heller. Hur många har egentligen fått elstöd? Jag tänkte denna tråden kunde vara en slags fattigmans SIFO undersökning.
Bor i elområde 1
vi har fått den lilla allmosan, de kallar det elstöd? Pengar vi redan betalat in…J jowik88 skrev:Jag har gjort allt jag skulle för att få mitt elstöd.
Jag trodde det skulle komma 20e, sen när jag läste på lite bättre förstod jag att det skulle komma 23/2. Men jag har inte fått elstöd ännu, inte har någon annan jag känner heller. Hur många har egentligen fått elstöd? Jag tänkte denna tråden kunde vara en slags fattigmans SIFO undersökning.
Bor i elområde 1
Feodalsamhället lever än…
Rika blir rikare med regeringens goda minne..
Alla elnätbolag fick ett slutdatum då underlaget skulle kommit in till Svenska Kraftnät. Sedan vidarebefordrar de det till FK. Fortfarande per Elnätsbolag och X antal abonnemang per dag. De processar detta och överför uppgifter till Swedbank, utskrift av brev eller meddelande i Kivra eller liknande. Inför nästa dag får de uppgifter om nästa Elnätsbolags kunder. I vilken ordning verkar lite oklart men detta fortsätter fram till mitten av nästa vecka. Har man flera abonnemang hos olika nätbolag så kommer pengarna på olika dagar.
Fick häromdagen. Jag tackar inte nej till lite extra pengar, men det känns inte helt okej med tanke på att vi har bundet elavtal. Nog vore det bättre och mer rättvist om man sänkte eller tog bort skatt/moms på elen?
Dessutom, det är ju lite av konstgjord andning. Hur länge ska de hålla på så här?
Dessutom, det är ju lite av konstgjord andning. Hur länge ska de hålla på så här?
Jag har också bundet och det känns helt okej för mig.K Kirre2 skrev:
Äntligen gav "försäkringen" bundet elavtal lite utdelning.
Har väl gått back på det i 30 år innan.
Fick avisering idag, antar att utbetalningen av stödet kommer inom några dagar.
Hoppas att detta är sista stödet. Det är nog effektivare om man ger speciellt utsatta grupper ett riktat stöd, eller omstöper stödet till bidrag för energieffektiviseringsåtgärder eller liknande. Helikopterpengar över de breda massorna känns mest som det ger problem med inflation.
Hoppas att detta är sista stödet. Det är nog effektivare om man ger speciellt utsatta grupper ett riktat stöd, eller omstöper stödet till bidrag för energieffektiviseringsåtgärder eller liknande. Helikopterpengar över de breda massorna känns mest som det ger problem med inflation.
Mitt avtal upphör också i sommar så min plan är att jag har beställt solpaneler som ska upp på taket nu i vår.K Kirre2 skrev:
Sen öronmärker jag mitt elstöd (10 000) på ett separat konto där jag även sätter in försäljningen på såld el för att ha till nästa vinter.