F fribygg skrev:
Inte fått nått, när regeringen Andersson ordnade 'sjukelpengar' skedde avdraget på fakturorna precis enligt plan och jag kunde samma dag skicka motsvarande belopp till Ukraina.
Att ha så höga priser och skatter på el att man måste dela ut 'bidrag' till befolkningen är inte riktigt klokt och de borgerliga fortsätter att sprida 'hellikopterpengar' istället för att åtgärda problemet.
Håller helt med om att det är sjukt att skatterna är så höga att vi måste få bidrag för att betala.
Däremot har jag svårt att förstå dina sympatier (ironi?) för förra S-regeringen som i samarbete med MP aktivt bidrog till dagens situation.
Tillägg
På min senaste elfaktura var moms och andra skatter högre än än elfakturan för ca 1,5 år sedan!??
Hoppas att nya regeringen hittar en mer långsiktig väg ur detta, och om det behövs rundar EU-regler.
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har Vattenfall, i område 3. Jag har inte hört ett knyst.
Bekanta i andra delar av Stockholm som har Ellevio fick för länge sedan ett meddelande om hur mycket de skulle få och har också fått utbetalning.
Område 1 får inte nu, så TS bör nog inte vänta sig några pengar i denna omgång.
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har Vattenfall, i område 3. Jag har inte hört ett knyst.
Bekanta i andra delar av Stockholm som har Ellevio fick för länge sedan ett meddelande om hur mycket de skulle få och har också fått utbetalning.
Område 1 får inte nu, så TS bör nog inte vänta sig några pengar i denna omgång.
 
Redigerat:
  • Gilla
Blodsoppen
  • Laddar…
Jag fick in mina elstödspengar på kontot i Swedbank den 23:e februari.
Idag, en vecka senare, alltså, fick jag i brevlådan ett brev från FK om att jag har rätt till elstöd, ska få si och så mycket pengar och att jag får pengarna "inom några bankdagar" :cool:
Elområde 3
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Själv fick jag brevet (via minmyndighetspost.se) i söndags, och pengarna idag 1/3.

..Jag tar gärna pengarna, men tycker man borde ha gjort nåt åt grundproblemet istället för att måla färg ovanpå..

Och bidraget jag fick täcker ju nästan en månads förbrukning.. närmare bestämt december.
 
  • Gilla
Blodsoppen
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Däremot har jag svårt att förstå dina sympatier (ironi?) för förra S-regeringen som i samarbete med MP aktivt bidrog till dagens situation.
Regeringen Kristersson hunde gott valt samma sätt att betala ut pengarna som förra regeringen om de nu inte klarar att åtgärda problemen. Det nu valda sättet via FK och Swedbank är väl sämre, långsammare och dyrare och sådant borde en moderat hålla sig ifrån.
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Tack! Då behöver jag inte göra nått, det gillar jag! :)
Tänk på att du får betala för att lösa ut en avi. Är väl en bit över en hundring har jag för mig
 
  • Gilla
Blodsoppen och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Regeringen Kristersson hunde gott valt samma sätt att betala ut pengarna som förra regeringen om de nu inte klarar att åtgärda problemen. Det nu valda sättet via FK och Swedbank är väl sämre, långsammare och dyrare och sådant borde en moderat hålla sig ifrån.
:thinking:hmmm
Är det helt sant att det var en bra och tillåten metod?
 
J jowik88 skrev:
Jag har gjort allt jag skulle för att få mitt elstöd.

Jag trodde det skulle komma 20e, sen när jag läste på lite bättre förstod jag att det skulle komma 23/2. Men jag har inte fått elstöd ännu, inte har någon annan jag känner heller. Hur många har egentligen fått elstöd? Jag tänkte denna tråden kunde vara en slags fattigmans SIFO undersökning.

Bor i elområde 1
Det är bara område 3 och 4 som får nu. Jag bor i 4 och fick på kontot idag
 
P patrick.lenhart skrev:
Tänk på att du får betala för att lösa ut en avi. Är väl en bit över en hundring har jag för mig
Bra poäng! Men en hundring hit eller dit är kvitt samma för min del.

edit: Så får jag 99:- i elstöd så struntar jag nog i att hämta ut det :)
 
Redigerat:
  • Gilla
nino
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Fick brev i Kivra idag, elområde 3.
Elområde 1 får ju inget denna vända så.
Har fått 28.2. Område 4
 
B Bernt Ö97 skrev:
:thinking:hmmm
Är det helt sant att det var en bra och tillåten metod?
Har nån påstått det?
 
Fick Elstödet idag SE3
 
Någon som vet hur det fungerar om man har en inaktivt enskild firma registrerad på sig? Är rädd att vårt nätbolag blåst oss på pengarna.

Flyttade in mars 2015, jag skrev avtal med nätägaren.
Jag registrerade ett företagsnamn sommaren 2016 då min fru funderade på att starta hunddagis och jag ville pusha på henne. Blev inget av det och allt glömdes borr.
Nu i somras började nätägaren adressera våra räkningar till hunddagiset, vi var mitt i en stor vattenskada var det inget jag reflekterade över.

Vaknade kallsvettig förra veckan och tänkte att de kanske ändrat vem avtalet står på.
Kontaktade dem och fick till svar att de uppdaterat sina system förra året och då kan det ha ändrats då hunddagiset är registrerat på vår adress. De skulle återkomma med mer information.

Ringde dem idag igen och då uppger de att avtalet sedan tecknandet 2015 ståt på firman och inte mig. Detta är alltså en direkt lögn. Kan de ändra vårt avtal på eget bevåg och utan att informera? Dessutom bakåt i tiden?

Någon som vet om detta påverkar utbetalningen av elstödet?
 
J
Vårt kom idag.
Beslut mottaget för fem dagar sen.
 
J
D Diablito skrev:
Någon som vet hur det fungerar om man har en inaktivt enskild firma registrerad på sig? Är rädd att vårt nätbolag blåst oss på pengarna.

Flyttade in mars 2015, jag skrev avtal med nätägaren.
Jag registrerade ett företagsnamn sommaren 2016 då min fru funderade på att starta hunddagis och jag ville pusha på henne. Blev inget av det och allt glömdes borr.
Nu i somras började nätägaren adressera våra räkningar till hunddagiset, vi var mitt i en stor vattenskada var det inget jag reflekterade över.

Vaknade kallsvettig förra veckan och tänkte att de kanske ändrat vem avtalet står på.
Kontaktade dem och fick till svar att de uppdaterat sina system förra året och då kan det ha ändrats då hunddagiset är registrerat på vår adress. De skulle återkomma med mer information.

Ringde dem idag igen och då uppger de att avtalet sedan tecknandet 2015 ståt på firman och inte mig. Detta är alltså en direkt lögn. Kan de ändra vårt avtal på eget bevåg och utan att informera? Dessutom bakåt i tiden?

Någon som vet om detta påverkar utbetalningen av elstödet?
Eftersom företag inte lyder under samma regler påverkar det såklart om det är så att nätavtalet står på din firma 17 nov 2022.
Om avtalet stått på din firma sedan 2015 eller 2016 spelar ju ingen roll i det. Stödet gäller inte för något av de åren.

Du får nog föra en dialog med nätbolaget.
De får inga pengar och har ingen vinning i att blåsa dig.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
J jowik88 skrev:
Jag har gjort allt jag skulle för att få mitt elstöd.

Jag trodde det skulle komma 20e, sen när jag läste på lite bättre förstod jag att det skulle komma 23/2. Men jag har inte fått elstöd ännu, inte har någon annan jag känner heller. Hur många har egentligen fått elstöd? Jag tänkte denna tråden kunde vara en slags fattigmans SIFO undersökning.

Bor i elområde 1
Registrerades på kontot 28/2 och finns tillgängliga 2/3. (Banken behöver låna pengarna ett par dagar av alla för att få in lite ränta)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.