R Rejäl skrev:
Fel om du läser artikeln:

– Rättspraxis säger att en husvagn som står uppställd under en längre tid kan ses som en byggnad och då triggas bygglovskravet igång, men det är om man använder den som en bostad. Men det är här regeringen satt in ett undantag, säger han till SR.

Lägger med Boverkets kunskapsbank:

Det krävs inte bygglov för att i omedelbar närhet av ett en- och tvåbostadshus ställa upp högst två fritidsbåtar, husvagnar och/eller husbilar. Uppställningen får dock inte ske utan bygglov vid en särskilt värdefull byggnad eller inom ett särskilt värdefullt område eller om det finns en utökad lovplikt i detaljplan eller områdesbestämmelser.

[länk]
Varför citerar du bara den del som passar dig och ignorerar kapitlet "Hur länge får uppställningen ske?"

Då kan jag berätta vad det står i lagtexten. Det är ju det som gäller:

"1 § I fråga om andra anläggningar än byggnader krävs det bygglov för att anordna, inrätta, uppföra, flytta eller väsentligt ändra parkeringsplatser utomhus"
 
  • Gilla
  • Haha
StigPeter och 2 till
  • Laddar…
R
useless useless skrev:
Varför citerar du bara den del som passar dig och ignorerar kapitlet "Hur länge får uppställningen ske?"

Då kan jag berätta vad det står i lagtexten. Det är ju det som gäller:

"1 § I fråga om andra anläggningar än byggnader krävs det bygglov för att anordna, inrätta, uppföra, flytta eller väsentligt ändra parkeringsplatser utomhus"
Kan inte tvinga dig att förstå det jag skrev och citerade i mitt senaste inlägg men det är det som gäller…
 
  • Haha
sysmali
  • Laddar…
Nissens
A acks skrev:
Där husen om man säger "står på varandra". Hur många bilar, maskiner och container kan man maximalt ställa där på tomten med äganderätt?
Så många som får plats, men de får inte stå hur länge som helst.
 
Nissens
useless useless skrev:
Varför citerar du bara den del som passar dig och ignorerar kapitlet "Hur länge får uppställningen ske?"

Då kan jag berätta vad det står i lagtexten. Det är ju det som gäller:

"1 § I fråga om andra anläggningar än byggnader krävs det bygglov för att anordna, inrätta, uppföra, flytta eller väsentligt ändra parkeringsplatser utomhus"
Har aldrig sett någon som har markerade parkeringsplatser på sin tomt. 😂
 
M maxmsm skrev:
Jag har hört eller läst att i vissa kommuner kan du få problem om du parkerar en husvagn på tomten och vevar ner stödbenen.
det gäller de flesta kommunerna, husvagnen får inte stå permanent uppställd hemma, att ha den hemma under sommaren melan resorna är okej.

Bilar ska stå på avsedd plats på tomten, att köra upp och ställa fler bilar på gräsmattan brukar inte vara okej, gäller längre tider.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Har aldrig sett någon som har markerade parkeringsplatser på sin tomt. 😂
Nä, det var bara ett exempel på hur det blir om man bara citerar en liten del av texten och ignorerar det väsentliga.
 
R
Fortfarande fullt lagligt att parkera sin husvagn på sin egen tomt…
 
  • Haha
sysmali
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Fortfarande fullt lagligt att parkera sin husvagn på sin egen tomt…
Hur länge får den stå där enligt Boverket?
 
  • Älska
sysmali
  • Laddar…
R
useless useless skrev:
Hur länge får den stå där?
Bara man använder husvagnen under året så kan man parkera utan problem..
 
R Rejäl skrev:
Bara man använder husvagnen under året så kan man parkera utan problem..
Ok. Så om man bor i husvagnen (använder den) får den stå där hur länge som helst?
 
Nej. Men om du åker iväg med den frekvent så får den stå parkerad mellan resorna.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Läs denna länken vad som gäller om båtar och husvagnar på tomten, det är okej att ha max två båtar eller husvagnar på tomten för säsongsförvaring när de inte används.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...glovbefriade-atgarder/bat-husvagn-och-husbil/

Får fritidsbåten, husvagnen eller husbilen användas under uppställningen?​

Eftersom ett upplag är en förvaring av något får båten, husvagnen eller husbilen inte användas som bostad, gäststuga eller liknande under den tid den är uppställd på tomten.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
useless useless skrev:
Ok. Så om man bor i husvagnen (använder den) får den stå där hur länge som helst?
Nu kom boendet in också, vilka fler ytterligheter ska du blanda in i vanlig parkering på sin egna tomt?
 
Nissens Nissens skrev:
Så många som får plats, men de får inte stå hur länge som helst.
Får jag verkligen ställa hur många containers som helst på min tomt tillfälligt (låt säga 7månader)?
 
R
A acks skrev:
Där husen om man säger "står på varandra". Hur många bilar, maskiner och container kan man maximalt ställa där på tomten med äganderätt?
Alla pratar om regler i det regelstyrda Sverige. Grannar gnäller på minsta småsak...
Det finns nåt som heter sunt förnuft. Grannen har, bakom sin vildvuxna häck, flera små hemmauppreglade plasttält som fladdrar i vinden, ett större förrådstält, fyra bilar, ett släp, frigående höns med tillhörande hönsgård. Ett extra litet hönshus, En moped, skottkärra, säckar, jordhög, brädhögar av rivningsvirke, plasttunnor mm.
Har dessutom lagt bjälklag för ett Attefallshus för tre år sedan, vilande bygge...
Allt inom tätbebyggt område...
Det intressanta är att se vad nytt kommit sedan sist, men att anmäla? Nej, säger som alla andra i Sverige, "jag äger inte frågan, eller problemet"
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Oldfart och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.