33 414 läst · 151 svar
33k läst
151 svar
Hur många fordon och maskiner maximalt i tätbebyggt område?
Låter fint i teorin men svårare för kommunen i praktiken att upprätthålla.useless skrev:
Har en i området som bedriver begagnatbilförsäljing från sin villa i detaljplanerat tätbyggt området . Råkar ha en "dubbeltomt". Ett 50-tal bilar trängs, flyttas runt i tid och otid, helt omöjligt för kommunen att övervaka. Grannar och kommun har stött och blött men förlorat.
Blev anmälda för 5 bilar på 4000 kvm industritomt, varav 3 av bilarna var bruksbilar, fick behålla Max 2 bilar
Varför bygglov på en bruksbil ? , 3 av bilarna var vanliga bruksbilar, användes kanske inte dagligen men ganska ofta, 1 var ett renobjekt, den 5 var en obesiktigad då för tillfället, besiktade den senare och sålde den
Bra fråga. Har en granne som haft både stor byggbod och en 20-fotare på sin tomt sedan han byggde huset för sju år sedan. Har hittills bara försynt frågat om han behöver containern längre. Men med det jag lärt mig i tråden om krav på bygglov mm så är jag inte helt främmande för att påtala saken.F fribygg skrev:
Har då grannen giltigt lov behöver han ju inte flytta grejorna.StigPeter skrev:
Jag tycker ändå det är ganska trist att ha en ful kärring eller skrikiga barn som närmsta granne år efter år.StigPeter skrev:
..Fast det är ju bara tyckande och har ungefär samma relevans lagmässigt sätt.
Frågan är om containern anses vara en byggnad eller ej enligt PBLs definition. Anses containern vara en byggnad kan bestämmelserna i en detaljplan sätta stopp.R Rejäl skrev:
Så svaret på din fråga är att plan- och bygglagen kan förbjuda det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det var ju också en jämförelse. Men denna tråd har väl ändå visat att långtidsuppställning av containrar o dyl inte alltid är ok utan bygglov. Det lagmässiga stödet rörande din familj tror jag däremot saknas helt.GlennB skrev: