Nissens
F fribygg skrev:
Får jag verkligen ställa hur många containers som helst på min tomt tillfälligt (låt säga 7månader)?
Ja, så många som får plats, men hur länge får du nog kolla upp, det kanske varierar i olika kommuner. Som tur är har man en del att säga till om vad gäller mark man äger. 😊

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ja, så många som får plats, men hur länge får du nog kolla upp, det kanske varierar i olika kommuner. Som tur är har man en del att säga till om vad gäller mark man äger. 😊
Menar du att jag får stapla upp 42 containers på en villatomt utan några tillstånd?

useless useless skrev:
Även fordonsuppställning kräver bygglov om det är mer än säsongsvis förvaring.
Låter fint i teorin men svårare för kommunen i praktiken att upprätthålla.
Har en i området som bedriver begagnatbilförsäljing från sin villa i detaljplanerat tätbyggt området . Råkar ha en "dubbeltomt". Ett 50-tal bilar trängs, flyttas runt i tid och otid, helt omöjligt för kommunen att övervaka. Grannar och kommun har stött och blött men förlorat.

Blev anmälda för 5 bilar på 4000 kvm industritomt, varav 3 av bilarna var bruksbilar, fick behålla Max 2 bilar

bodda olsson bodda olsson skrev:
Blev anmälda för 5 bilar på 4000 kvm industritomt, varav 3 av bilarna var bruksbilar, fick behålla Max 2 bilar
Man kan ju alltid bli anmäld, för att undvika att då behöva flytta det man ställt upp kan det kännas bra och tryggt att ha ett giltigt bygglov.

Varför bygglov på en bruksbil ? , 3 av bilarna var vanliga bruksbilar, användes kanske inte dagligen men ganska ofta, 1 var ett renobjekt, den 5 var en obesiktigad då för tillfället, besiktade den senare och sålde den

F fribygg skrev:
Skulle du anmäla TS om han ställde container/ contaniners på tomten under längre tid?
Bra fråga. Har en granne som haft både stor byggbod och en 20-fotare på sin tomt sedan han byggde huset för sju år sedan. Har hittills bara försynt frågat om han behöver containern längre. Men med det jag lärt mig i tråden om krav på bygglov mm så är jag inte helt främmande för att påtala saken.

Nissens
F fribygg skrev:
Menar du att jag får stapla upp 42 containers på en villatomt utan några tillstånd?
Du kan ju prova.
Ibland undrar man vad det är för tomtar o troll som hittat hit…

• Haha
Rejäl
  • Laddar…
StigPeter StigPeter skrev:
Bra fråga. Har en granne som haft både stor byggbod och en 20-fotare på sin tomt sedan han byggde huset för sju år sedan. Har hittills bara försynt frågat om han behöver containern längre. Men med det jag lärt mig i tråden om krav på bygglov mm så är jag inte helt främmande för att påtala saken.
Har då grannen giltigt lov behöver han ju inte flytta grejorna.

StigPeter StigPeter skrev:
Tycker ändå det är ganska trist att ha en container eller byggbod på hjul som närmsta granne år efter år.
Jag tycker ändå det är ganska trist att ha en ful kärring eller skrikiga barn som närmsta granne år efter år.

..Fast det är ju bara tyckande och har ungefär samma relevans lagmässigt sätt.

A Anders_Tranås skrev:
Bilar ska stå på avsedd plats på tomten, att köra upp och ställa fler bilar på gräsmattan brukar inte vara okej, gäller längre tider.
Var hittar du att det ska vara avsedd plats och inte gräsmatta ?

Om man frågar MP så går det mot noll.

• Haha
Rejäl
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Jag kan inte hitta någon lag som förbjuder container på egen tomt, kan du?
Frågan är om containern anses vara en byggnad eller ej enligt PBLs definition. Anses containern vara en byggnad kan bestämmelserna i en detaljplan sätta stopp.
Så svaret på din fråga är att plan- och bygglagen kan förbjuda det.
Svensk text diskuterar skillnaden mellan upplag och byggnad, exempel med container som förråd eller avfallslager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Jag tycker ändå det är ganska trist att ha en ful kärring eller skrikiga barn som närmsta granne år efter år.

..Fast det är ju bara tyckande och har ungefär samma relevans lagmässigt sätt.
Ja, det var ju också en jämförelse. Men denna tråd har väl ändå visat att långtidsuppställning av containrar o dyl inte alltid är ok utan bygglov. Det lagmässiga stödet rörande din familj tror jag däremot saknas helt.

F fribygg skrev:
Har då grannen giltigt lov behöver han ju inte flytta grejorna.
Sant, fast det tvivlar jag på och om han ändå sökt och fått bygglov kan det väl inte gälla i evinnerlig tid.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.