33 766 läst · 151 svar
34k läst
151 svar
Hur många fordon och maskiner maximalt i tätbebyggt område?
Mot tillfällig uppställning? Ser inte det i @Claes Sörmland inlägg att det skulle gälla, utan han skriver kan ses som en byggnad..F fribygg skrev:
Så har du något som jag inte ser?
Som jag tidigare skrev är jag inte lagkunnig.R Rejäl skrev:
Menar du @Rejäl verkligen att det är olämpligt att söka tillfälligt bygglov för att ställa upp fraktcontainrar på tomt i tättbebyggt område, eller tycker du att TS ska låta bli att söka lov för att du tycker det är onödigt?
Nu rör du till det med permanent uppställning..F fribygg skrev:
Fortfarande så anser jag att det är onödigt för en tillfällig uppställning av container..
”Säkert lämpligt med tillfälligt bygglov även på en villatomt om man behöver fraktcontainrar eller byggbodar uppställda under en begränsad tid.”
Det är helt onödigt att söka anser jag…
Du får givetvis tycka att man helt i onödan ska söka o betala för tillfälligt lov..men enligt mig är det onödigt…
Vi är oense, ingen av oss har någon lag att hänvisa till och TS verkar ha lämnat diskussionen.R Rejäl skrev:Nu rör du till det med permanent uppställning..
Fortfarande så anser jag att det är onödigt för en tillfällig uppställning av container..
”Säkert lämpligt med tillfälligt bygglov även på en villatomt om man behöver fraktcontainrar eller byggbodar uppställda under en begränsad tid.”
Det är helt onödigt att söka anser jag…
Du får givetvis tycka att man helt i onödan ska söka o betala för tillfälligt lov..men enligt mig är det onödigt…
Jag har hört eller läst att i vissa kommuner kan du få problem om du parkerar en husvagn på tomten och vevar ner stödbenen.R Rejäl skrev:
Var står det att man får ha container/ containrar uppställda på tomten och hur länge de får stå uppställda? Jag tänker att du som jobbat med detta länge bör ha tillgång till aktuella regler och kan delge oss fåkunniga vad som gäller enligt lagen.R Rejäl skrev:
Ok. Men då finns det väl någon områdesbestämmelse som förbjuder husvagnsuppställning på vissa platser i kommunen? Kommunen kan ju inte bara tycka att all uppställning kräver bygglov utan vidare.maxmsm skrev:
"Det krävs inte bygglov för att i omedelbar närhet av ett en- och tvåbostadshus ställa upp högst två fritidsbåtar, husvagnar och/eller husbilar. Uppställningen får dock inte ske utan bygglov vid en särskilt värdefull byggnad eller inom ett särskilt värdefullt område eller om det finns en utökad lovplikt i detaljplan eller områdesbestämmelser."
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...glovbefriade-atgarder/bat-husvagn-och-husbil/
Just för att det finns inga förbud mot detta..F fribygg skrev:
Det lagliga brukar inte lagstiftas om…
Inte på din egen tomt som avser sässongsförvaring..maxmsm skrev:
Däremot om du ställer den permanent och bor i den så kan grannarna ställa till det med att anmäla detta till kommunen…
Har man normala grannar så händer detta inte..
Grannar kan alltid anmäla, vill man då slippa oroa sig för följderna kan det vara bra att ha ett giltigt bygglov oavsett om det är en husvagn eller container man ställt upp på sin fastighet.R Rejäl skrev: