R
F fribygg skrev:
Inte blir containrarna snyggare och mindre störande för att man har lov att ställa upp dem på tomten, men om man vill slippa problem kan det vara smart att följa reglerna.
Vilka regler, kan du ta fram reglerna du refererar till så blir det lättare?
 
R Rejäl skrev:
Vilka regler, kan du ta fram reglerna du refererar till så blir det lättare?
Det borde räcka att du läser de senaste inläggen så ser du nog både vilken lag,kapitel och paragraf som är tillämpliga.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
R
F fribygg skrev:
Det borde räcka att du läser de senaste inläggen så ser du nog både vilken lag,kapitel och paragraf som är tillämpliga.
Mot tillfällig uppställning? Ser inte det i @Claes Sörmland inlägg att det skulle gälla, utan han skriver kan ses som en byggnad..
Så har du något som jag inte ser?
 
R Rejäl skrev:
Mot tillfällig uppställning? Ser inte det i @Claes Sörmland inlägg att det skulle gälla, utan han skriver kan ses som en byggnad..
Så har du något som jag inte ser?
Som jag tidigare skrev är jag inte lagkunnig.
Menar du @Rejäl verkligen att det är olämpligt att söka tillfälligt bygglov för att ställa upp fraktcontainrar på tomt i tättbebyggt område, eller tycker du att TS ska låta bli att söka lov för att du tycker det är onödigt?
 
  • Haha
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
R
F fribygg skrev:
Som jag tidigare skrev är jag inte lagkunnig.
Menar du @Rejäl verkligen att det är olämpligt att söka tillfälligt bygglov för att ställa upp fraktcontainrar på tomt i tättbebyggt område, eller tycker du att TS ska låta bli att söka lov för att du tycker det är onödigt?
Nu rör du till det med permanent uppställning..
Fortfarande så anser jag att det är onödigt för en tillfällig uppställning av container..


”Säkert lämpligt med tillfälligt bygglov även på en villatomt om man behöver fraktcontainrar eller byggbodar uppställda under en begränsad tid.”

Det är helt onödigt att söka anser jag…

Du får givetvis tycka att man helt i onödan ska söka o betala för tillfälligt lov..men enligt mig är det onödigt…
 
  • Gilla
Johannes Hultman och 2 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Nu rör du till det med permanent uppställning..
Fortfarande så anser jag att det är onödigt för en tillfällig uppställning av container..


”Säkert lämpligt med tillfälligt bygglov även på en villatomt om man behöver fraktcontainrar eller byggbodar uppställda under en begränsad tid.”

Det är helt onödigt att söka anser jag…

Du får givetvis tycka att man helt i onödan ska söka o betala för tillfälligt lov..men enligt mig är det onödigt…
Vi är oense, ingen av oss har någon lag att hänvisa till och TS verkar ha lämnat diskussionen.
 
  • Gilla
sysmali
  • Laddar…
R
F fribygg skrev:
Vi är oense, ingen av oss har någon lag att hänvisa till och TS verkar ha lämnat diskussionen.
Men vad grundar du ditt resonemang i?

Jag jobbar med dessa frågor i min yrkesroll och har så gjort i över 20år…
 
R Rejäl skrev:
Vart hittar du att man behöver bygglov på egen tomt för byggbod eller container?
Om dessa är flyttbara och flyttas en gång per år kan det bli svårt att kräva bygglov speciellt under begränsad tid..
Jag har hört eller läst att i vissa kommuner kan du få problem om du parkerar en husvagn på tomten och vevar ner stödbenen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Jag har hört eller läst att i vissa kommuner kan du få problem om du parkerar en husvagn på tomten och vevar ner stödbenen.
Vilka problem får man då?
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Men vad grundar du ditt resonemang i?

Jag jobbar med dessa frågor i min yrkesroll och har så gjort i över 20år….
Var står det att man får ha container/ containrar uppställda på tomten och hur länge de får stå uppställda? Jag tänker att du som jobbat med detta länge bör ha tillgång till aktuella regler och kan delge oss fåkunniga vad som gäller enligt lagen.
 
useless useless skrev:
Vilka problem får man då?
Att det räknas som uppställning som är tillståndspliktig istället för parkering.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Att det räknas som uppställning som är tillståndspliktig istället för parkering.
Ok. Men då finns det väl någon områdesbestämmelse som förbjuder husvagnsuppställning på vissa platser i kommunen? Kommunen kan ju inte bara tycka att all uppställning kräver bygglov utan vidare.


"Det krävs inte bygglov för att i omedelbar närhet av ett en- och tvåbostadshus ställa upp högst två fritidsbåtar, husvagnar och/eller husbilar. Uppställningen får dock inte ske utan bygglov vid en särskilt värdefull byggnad eller inom ett särskilt värdefullt område eller om det finns en utökad lovplikt i detaljplan eller områdesbestämmelser."
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...glovbefriade-atgarder/bat-husvagn-och-husbil/
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
R
F fribygg skrev:
Var står det att man får ha container/ containrar uppställda på tomten och hur länge de får stå uppställda? Jag tänker att du som jobbat med detta länge bör ha tillgång till aktuella regler och kan delge oss fåkunniga vad som gäller enligt lagen.
Just för att det finns inga förbud mot detta..
Det lagliga brukar inte lagstiftas om…
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R
M maxmsm skrev:
Jag har hört eller läst att i vissa kommuner kan du få problem om du parkerar en husvagn på tomten och vevar ner stödbenen.
Inte på din egen tomt som avser sässongsförvaring..
Däremot om du ställer den permanent och bor i den så kan grannarna ställa till det med att anmäla detta till kommunen…
Har man normala grannar så händer detta inte..
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Inte på din egen tomt som avser sässongsförvaring..
Däremot om du ställer den permanent och bor i den så kan grannarna ställa till det med att anmäla detta till kommunen…
Grannar kan alltid anmäla, vill man då slippa oroa sig för följderna kan det vara bra att ha ett giltigt bygglov oavsett om det är en husvagn eller container man ställt upp på sin fastighet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.