R Rejäl skrev:
Nee behövs ingett bygglov för en container…
Det beror väl på? Är det permanent uppställning och den inte räknas som friggebod eller ryms inom friggebodskvoten så behöver man bygglov.

• Gilla
MetteKson och 4 till
  • Laddar…
Ska man ha en sjöcontainer som friggebod måste den förskönas på något sätt. Reglerna säger att de ska passa in i miljön. Träpaneler och färg borde räcka.

Vart hittar jag de reglerna? Är det förbjudet att t ex sätta upp en färdig friggebodsbyggsats i trä i ett villaområde med stenhus?

• Gilla
Cessal och 1 till
  • Laddar…
Jag har också funderat över hur många bilar man får ha på en tomt.
En i byn har 6 eller 7 bilar, 1 båt och ett släp stående i trädgården.
En är gissningsvis bruksbil och en firmabil.
Det är inte en granne och det är absolut inget jag stör mig på (bilarna är dessutom prydligt parkerade & det är en stor tomt), men när jag rullade mycket barnvagn häromåret han man tänka en del...

• Gilla
Makjer
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Nee behövs ingett bygglov för en container…

Tillfälliga lov är oftast på allmän mark, parkeringar mm. i städer..
Säkert lämpligt med tillfälligt bygglov även på en villatomt om man behöver fraktcontainrar eller byggbodar uppställda under en begränsad tid.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Claes Sörmland
useless useless skrev:
Vart hittar jag de reglerna? Är det förbjudet att t ex sätta upp en färdig friggebodsbyggsats i trä i ett villaområde med stenhus?
Textutdrag från Svensk Plan- och bygglag, avsnitt om byggkrav och undantag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
R
F fribygg skrev:
Säkert lämpligt med tillfälligt bygglov även på en villatomt om man behöver fraktcontainrar eller byggbodar uppställda under en begränsad tid.
Vart hittar du att man behöver bygglov på egen tomt för byggbod eller container?
Om dessa är flyttbara och flyttas en gång per år kan det bli svårt att kräva bygglov speciellt under begränsad tid..

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Vart hittar du att man behöver bygglov på egen tomt för byggbod eller container?
Om dessa är flyttbara och flyttas en gång per år kan det bli svårt att kräva bygglov speciellt under begränsad tid..
Det är lätt att kräva lov, om det har lagstöd vet jag däremot inte.
Vet du @Rejäl om containrarna ska flyttas årligen eller om de behöver stå länge i TS fall?

R
F fribygg skrev:
Det är lätt att kräva lov, om det har lagstöd vet jag däremot inte.
Vet du @Rejäl om containrarna ska flyttas årligen eller om de behöver stå länge i TS fall?
Jag kan inte hitta någon lag som förbjuder container på egen tomt, kan du?

R Rejäl skrev:
Jag kan inte hitta någon lag som förbjuder container på egen tomt, kan du?
Jag är inte lagkunnig, men vet ju ändå att permanent uppställning kräver lov utan att kunna hänvisa till kapitel och paragraf.

• Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
R
F fribygg skrev:
Jag är inte lagkunnig, men vet ju ändå att permanent uppställning kräver lov utan att kunna hänvisa till kapitel och paragraf.
Nu partade jag om tillfällig tid som du ansåg att det behövdes lov till..

”Säkert lämpligt med tillfälligt bygglov även på en villatomt om man behöver fraktcontainrar eller byggbodar uppställda under en begränsad tid.”

Vilket jag aldrig har sett att det har behövts om dessa står på tomten under tex. Byggtiden..

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Nu partade jag om tillfällig tid som du ansåg att det behövdes lov till..

”Säkert lämpligt med tillfälligt bygglov även på en villatomt om man behöver fraktcontainrar eller byggbodar uppställda under en begränsad tid.”
Påstår du att det är olämpligt med tillfälligt bygglov om man vill ha fraktcontainrar uppställda på tomten i tättbebyggt område som TS tydligen önskar?

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Claes Sörmland
F fribygg skrev:
Bygglov kan krävas utifrån att containern är en byggnad i PBLs mening.

Det finns även utrymme i PBFs 6 kap att begära bygglov (min markering):

Text om bygglov för anläggningar såsom nöjesparker och idrottsplatser enligt svensk lag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
FreQa och 2 till
  • Laddar…
R
F fribygg skrev:
Påstår du att det är olämpligt med tillfälligt bygglov om man vill ha fraktcontainrar uppställda på tomten i tättbebyggt område som TS tydligen önskar?
Onödigt..

R Rejäl skrev:
Onödigt..
Inte blir containrarna snyggare och mindre störande för att man har lov att ställa upp dem på tomten, men om man vill slippa problem kan det vara smart att följa reglerna.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.