1 277 läst · 34 svar
1k läst
34 svar
Hur mäta tryck och luftflöden i ett hus med hyfsad noggrannhet?
Samsung S9 - kanske andra senare också - 'ring' *#0*#0 på telefonen - välj 'sensors' i en av de olika rutorna som dyker upp och massor av olika sensorvärden visas med typ 10 ggr/s uppdatering och där fins barometer-sensor i upplösning på 1/100 dels hPa och altitud-mätare - många av värdena är rätt brusiga och hoppar upp och ned i värden - men man ser definitivt skillnad när tex en dörr öppnas mot utomhus om det fins undertryck i huset.
Där ser man snabbt om altituden sjunker (trycket ökar) när man tex. öppnar fönster - vilket då indikerar att det är undertryck när fönstret är stängd medans ökar altituden när man öppnat fönstren så indikerar att det är övertryck och inte bra om man bor i äldre hus där det inte finns tät ångspärrlager mot vinden.
Barometerappar man laddar hem är värdelösa gentemot den här 'interfacet' direkt mot sensorerna då apparna filtrerar och är jättetrög uppdatering, rundar av till hela hPa och inte i 1/100-delar och använder frågor mot Internet istället för att visa den aktuella värdet sensorn mäter.
Där ser man snabbt om altituden sjunker (trycket ökar) när man tex. öppnar fönster - vilket då indikerar att det är undertryck när fönstret är stängd medans ökar altituden när man öppnat fönstren så indikerar att det är övertryck och inte bra om man bor i äldre hus där det inte finns tät ångspärrlager mot vinden.
Barometerappar man laddar hem är värdelösa gentemot den här 'interfacet' direkt mot sensorerna då apparna filtrerar och är jättetrög uppdatering, rundar av till hela hPa och inte i 1/100-delar och använder frågor mot Internet istället för att visa den aktuella värdet sensorn mäter.
Mina mätningar av trycket i egna huset. FTX igång.
Alltså:
Bild 1 Kalibrerat instrument, ingen slang ansluten till någon av de två ingångarna.
Bild 2
Här är röret för att via slang ansluta lufttrycket från utsidan huset relativt insidan.
Bild 3
Visar att undertrycket är 2 Pa inne i huset på ca 80 cm höjd över golv.
Alltså i höjd med röret från utsidan.
Bild 4
Visar aktuellt undertryck 3 Pa vid taket relativt uteluften. Något högre temp vid taket relativt golvet.
Och tändstickstestet. Dörren lite på glänt Lågan sugs inåt.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Alltså:
Bild 1 Kalibrerat instrument, ingen slang ansluten till någon av de två ingångarna.
Bild 2
Här är röret för att via slang ansluta lufttrycket från utsidan huset relativt insidan.
Bild 3
Visar att undertrycket är 2 Pa inne i huset på ca 80 cm höjd över golv.
Alltså i höjd med röret från utsidan.
Bild 4
Visar aktuellt undertryck 3 Pa vid taket relativt uteluften. Något högre temp vid taket relativt golvet.
Och tändstickstestet. Dörren lite på glänt Lågan sugs inåt.

Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Låt bli ciggen så kan du köpa ett enklare instrument . Testo tex.H Hybro skrev:Tänker mig FTX och mätteknik, exempel på mätutrustning, tips, mm.
Visst inte alls proffsigt, för då måste man verifiera vilka instrument (oftast för dyra för varje husägare) man använder till mätprotokoll o s v.
Samt betala dyra pengar för detta.
Är ju inte dåligt om vi kommer nära rådande omständigheter.
Jag vill absolut inte påstå att mina mätningar är absoluta, bara tänkta som en indikationer.
Många gånger bättre än att tända en cigg invid ytterdörren, öppna denna lite och kolla om röken drar IN eller UT. Alltså indikation på under- eller övertryck i huset relativt uteluften. Förresten vilket bör det vara?
Kom gärna med egna erfarenheter, förslag på mättekniker, mätinstrument mm.
Mätningar av luftflöden från- och tilluft (två mätningar) nära FTX uppe på vinden med instrumentet ovan och anslutet via Prandelt-rör, stämmer hyfsat väl överens med omräkning av vindhastighet till luftflöde med detta simpla instrument med tratt o tätningar.
I det senare fallet: 3 frånluftsventiler och 5 tilluftsventiler.

Logga in
Skapa konto
I det senare fallet: 3 frånluftsventiler och 5 tilluftsventiler.
Redigerat:
Mätning med Prandelt rör och tryckmätare enligt ovan visar att luften står i det närmaste still utefter innervägg av rör.
Så därför gör man för mätningar från centrum och ut mot innerväggen. Använder sen medeltalet av mätningarna för beräkning.
Så därför gör man för mätningar från centrum och ut mot innerväggen. Använder sen medeltalet av mätningarna för beräkning.
Det fungerar med en ensam mätpunkt om man mäter på rätt avstånd från kanalväggen beroende på dimension så att man får ett värde som representerar medelhastigheten. (Men det verkar lite svårt att hitta dessa avstånd, en snabb gogling gav bara betallänkar för att ladda ner en dyr standard.)H Hybro skrev:
Räknar man medelvärde av flera punkter så är det viktigt att man tänker rätt. D.v.s. när man mäter på olika avstånd så delar man ju i praktiken in tvärsnittsarean i olika ringar där den yttre har större diameter än den inre. Så för t.ex. en 100-kanal kan man inte bara mäta på 5, 15, 25, 35, 45 mm avstånd från vägg och ta ett enkelt medelvärde, då får man ett värde som är högre än det verkliga. Man får antingen välja avstånden så att de representerar samma tvärsnittsarea eller korrigera för olika areor.
Och så är det förstås viktigt att man mäter på en tillräckligt lång raksträcka.
Om till och frånluft rören vid FTX har samma diameter och mäter på samma sätt, typ 5 mätdjup, så får man nöjaktigt värden på flödena att jämföra mot varandra.
Ett slags utgångsläge.
Fler mätpunkter ger större noggrannhet.
Ett slags utgångsläge.
Fler mätpunkter ger större noggrannhet.
Nu är jag ute på djupt vatten,
8 år gamla anteckningar.
- Men det var min vän Sven, numera borta, som mätte luftflöden i tub enligt följande:
(Helt brukbart duger gott, sa han, om än inte exakt.)
- Mät med Prandtl-röret på 5 - 6 ställen från centrum av röret och ut mot kanten. Ut mot kanten blir det allt mindre differenser. Och så räknar Du ut medeltalet av tryckmätningarna.
8 år gamla anteckningar.
- Men det var min vän Sven, numera borta, som mätte luftflöden i tub enligt följande:
(Helt brukbart duger gott, sa han, om än inte exakt.)
- Mät med Prandtl-röret på 5 - 6 ställen från centrum av röret och ut mot kanten. Ut mot kanten blir det allt mindre differenser. Och så räknar Du ut medeltalet av tryckmätningarna.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Och när man då känner hastigheten och tubens diameter, kan man ju räkna ut flödet i
t ex l/s.
Och jämför jag med mina taffliga mätningar ovan i början av tråden, så stämmer det nöjaktigt.
(Kanske missat nåt i anteckningarna.)
- Välkomna med synpunkter.
t ex l/s.
Och jämför jag med mina taffliga mätningar ovan i början av tråden, så stämmer det nöjaktigt.
(Kanske missat nåt i anteckningarna.)
- Välkomna med synpunkter.
Redigerat:
Vännen Sven jobbade bl a som Hälsovårdsinspektör och byggde även upp en verksamhet inom Företagsmiljö och tillsyn.
- Det var väl att finna på mättekniker och egna tillämpningar, som det gick att styrka för att få det att gå runt i början.
Minns exemplet med 125 liters plastsäckar, som fylldes på visst tid, genom en lämplig stos införd i bl a industriskorstenar mm.
Gillade vännen Sven.
Minns en episod när jag var framme vid en fiskestuga på en ö. Sven skulle komma sent på kvällen. Tände en sån där fotogendriven lykta med strumpa och hängde ut, för att ledsaga.
Han upplevde det ena ljusfenomenet efter det andra, men siktade på mitten av dem, och kom fram.
Tydligen speciella ljusbrytningar som uppträder när fukt stiger upp genom porös is i stilla vind. En annan hade kanske börjat tro på skrömt.
- Det var väl att finna på mättekniker och egna tillämpningar, som det gick att styrka för att få det att gå runt i början.
Minns exemplet med 125 liters plastsäckar, som fylldes på visst tid, genom en lämplig stos införd i bl a industriskorstenar mm.
Gillade vännen Sven.
Minns en episod när jag var framme vid en fiskestuga på en ö. Sven skulle komma sent på kvällen. Tände en sån där fotogendriven lykta med strumpa och hängde ut, för att ledsaga.
Han upplevde det ena ljusfenomenet efter det andra, men siktade på mitten av dem, och kom fram.
Tydligen speciella ljusbrytningar som uppträder när fukt stiger upp genom porös is i stilla vind. En annan hade kanske börjat tro på skrömt.
Redigerat:
Du får som sagt inte rätt värde om du bara "tar några punkter och räknar ut medelvärdet" när du mäter med Prandtlrör.
Ha du kollat om det går att hitta datablad för dina don? Om du kan göra en differenstryckmätning över donen så är det generellt sett det mest exakta sättet att mäta flödet. Mätinstrumentet har du ju redan så du behöver bara införskaffa en mätkrok om du inte redan hittat någon i Svens gömmor.
.
Ha du kollat om det går att hitta datablad för dina don? Om du kan göra en differenstryckmätning över donen så är det generellt sett det mest exakta sättet att mäta flödet. Mätinstrumentet har du ju redan så du behöver bara införskaffa en mätkrok om du inte redan hittat någon i Svens gömmor.
.