Hej!
Har tagit in en firma för att renovera badrum, inkl. Flytta brun och avlopp.
Det kommer sitta en vägghängd toalett och jag tycker wc avloppet som kommer upp ur golvet sitter för nära väggen när jag jämför med reglerna som gäller.
Firman säger att vvsaren kommer lösa det så det blir bra. Vad finns det för bra lösningar för att klara minst 60mm till färdig vägg för wc-avloppet? Är det bila upp och flytta avloppet längre ut eller kan det finnas andra lösningar? Det är de som placerat avloppet där
Har tagit in en firma för att renovera badrum, inkl. Flytta brun och avlopp.
Det kommer sitta en vägghängd toalett och jag tycker wc avloppet som kommer upp ur golvet sitter för nära väggen när jag jämför med reglerna som gäller.
Firman säger att vvsaren kommer lösa det så det blir bra. Vad finns det för bra lösningar för att klara minst 60mm till färdig vägg för wc-avloppet? Är det bila upp och flytta avloppet längre ut eller kan det finnas andra lösningar? Det är de som placerat avloppet där
Moderator
· Stockholm
· 52 434 inlägg
Det beror väl delvis på hur man tänker sig gränsen för tätskikt. Det ser ut som de tänker sig toan placerad till höger, i "nischen" mellan de två reglarna. Iså fall skall det utrymmet ha tätskikt. Det är tänkbart att man tänker sig en tätskiktad vägg åt vänster, så att avloppsutloppet kommer att ligga innanför "tätskiktsgränsen. Utrymmet där avloppet sticker upp kan ju inte rimligen tätskiktas oavsett röret. Men det hela ser märkligt/ovanligt ut.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 958 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 958 inlägg
Det är minst 60 mm mellan yttersidan av röret och väggens tätskikt. Det handlar ju om att det ska gå att få dit tätskiktet på ett tillförlitligt sätt så det spelar ingen roll om man har 5 eller 15 mm ytskikt.D Drben88 skrev:
Vem på firman?D Drben88 skrev:
Kommer rörmokaren från samma firma?
Moderator
· Stockholm
· 52 434 inlägg
Det är VVS från en annan firma, men det är inte jag som anlitat honom, jag har beställt hela renoveringen genom en firma som har använder en extern VVS’are. De jag beställt renoveringen av har berättat att vvsaren ska lösa det. Fixturen ska sitta till höger om, så de ska förlänga avloppet in till höger förmodar jag.BirgitS skrev:
Någon sån fixtur är det inte. Det ska sättas tätskikt bakom fixturenThe Dankster skrev:
Det ser ut såhär nu mera. Bör jag vara orolig?H hempularen skrev:Det beror väl delvis på hur man tänker sig gränsen för tätskikt. Det ser ut som de tänker sig toan placerad till höger, i "nischen" mellan de två reglarna. Iså fall skall det utrymmet ha tätskikt. Det är tänkbart att man tänker sig en tätskiktad vägg åt vänster, så att avloppsutloppet kommer att ligga innanför "tätskiktsgränsen. Utrymmet där avloppet sticker upp kan ju inte rimligen tätskiktas oavsett röret. Men det hela ser märkligt/ovanligt ut.
Det där går ju inte!
Möjligen om de gjuter upp en klack i vilken avloppets läge justeras så att tätskiktet sedan kan ansluta ordentligt.
Brukar inte golvet tätskiktas först också, så att väggarnas tätskikt kan överlappa "åt rätt håll"?
Möjligen om de gjuter upp en klack i vilken avloppets läge justeras så att tätskiktet sedan kan ansluta ordentligt.
Brukar inte golvet tätskiktas först också, så att väggarnas tätskikt kan överlappa "åt rätt håll"?
Jo, du bör nog ta upp detta med dom. 60mm minsta avstånd gäller även vid inbyggd WC för att få plats med tätskiktet. Dom verkar göra det otroligt krångligt för sig själva.
https://www.sakervatten.se/branschregler/online2021/4/23
https://www.sakervatten.se/branschregler/online2021/4/23
Renoverare
· Skåne
· 8 522 inlägg
OMG.... vad är detta för klåpare som är i farten nu då... jag bara tar mig för pannan och gråter hejdlöst. 😭
Hade de använt sig av Sigma TEK som The Dankster visade så ska inte fuktskyddet vara bakom fixturen.
Det där på bilderna är katastrofalt uselt utfört och totalt felaktigt.
Önskar vi får se mer bilder av hela rummet.
Hade de använt sig av Sigma TEK som The Dankster visade så ska inte fuktskyddet vara bakom fixturen.
Det där på bilderna är katastrofalt uselt utfört och totalt felaktigt.
Önskar vi får se mer bilder av hela rummet.
de gjorde lite mer plats bakom wc-avloppet och löste det enligt bilderna, efter jag påpekade att det där inte var 60mm till väggen.
Renoverare
· Skåne
· 8 522 inlägg
Tragiskt nog ser det mest ut som klåperiverksamhet och där ser inte ut att vara 60mm på båda hållen nu heller. 😪
Tråkigt det är din uppfattning
tråkigt att det är din uppfattning. Jag vill ju det ska bli bra och säkert. 😦 jag har ju förstått att en kvalitetsdokument från bkr inte behöver vara värt mer än pappret det är skrivet på, och därför inte tog den billigaste offerten. De är snälla och trevliga tycker jag, men det hjälper föga om de inte utfört jobbet på ett korrekt sättPaul-Staffanstorp skrev: