Man kan leda en häst till vattnet…..

Webbsida från Skatteverket om användning av stuga och dess skattemässiga klassificeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump av en webbsida som handlar om beskattning av Attefallshus och privatuthyrning, med prenumerationsuppmaning och datummärkning.
Skapa konto

Du måste försöka förstå lite själv också.

• Gilla
Kluffe
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Oavsett komplementbostad eller komplementbyggnad som hyrs ut löpande, lagligt eller olagligt blir det aldrig näringsverksamhet om bara en bostad hyrs ut per fastighet.
Per fastighet? Trodde det var per person? Så om jag äger 10 villor på egna fastigheter så får jag hyra ut alla utan besittningsrätt?

L Lilllen skrev:
Per fastighet? Trodde det var per person? Så om jag äger 10 villor på egna fastigheter så får jag hyra ut alla utan besittningsrätt?
Nej, då blir det andra bullar.

katos katos skrev:
Man kan leda en häst till vattnet…..

[bild]

[bild]

Du måste försöka förstå lite själv också.
Jag förstår fortfarande inte vad skillnaden i skatt blir som du påstår. Vad skiljer privat mot näringsverksamhet för uthyrning av bostad? Nacka kommun motsäger dig.

Jag påstår ingenting bara visar fakta för dig. Du kan säkert läsa till dig skillnaden på skatteverkets hemsida.

katos katos skrev:
Jag påstår ingenting bara visar fakta för dig. Du kan säkert läsa till dig skillnaden på skatteverkets hemsida.
Nej, där framgår inte att det ska beskattas på annat sätt än vi sett en länk på här precis.

Claes Sörmland
Vi behöver liberaliseringar inom denna sektor...

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej, där framgår inte att det ska beskattas på annat sätt än vi sett en länk på här precis.
vad är det du inte kan läsa?

katos katos skrev:
vad är det du inte kan läsa?
Skattesatser och ev avdrag.
Vad jag vet deklarerar folk hyresintäkter som vanlig kapitalinkomst och drar av det som är tillåtet och detta godkänd av Skatteverket. Skatt på allt över 40000kr/år.

Så hr blev resultat när jag fyllde i random uppgifter på Skatteverkets hemsida:
Svensk webbformulär för bostadsinformation med val för ägarlägenhet, bostadsrätt, hyresrätt och ägarandel.
Skapa konto
Skärmbild av formulär med frågor om boendets ägarskap och uthyrning, i Sverige, från skatteverket.se.
Skapa konto
Skärmavbild från hemsida, frågeformulär om uthyrning, resultat för skatt att betala.
Skapa konto
Skärmdump på svenskspråkig text om skatteberäkning; avdrag och överskott presenteras, samt skattesumma att betala.
Skapa konto
Skärmavbild av skattberäkning för hyresintäkt med schablonavdrag på en mobil enhet.
Skapa konto

Det är privat uthyrning. Hyr du ut över längre tid (ej nyttjar huset själv någon gång under året, ca 10 månaderk) blir det näringsverksamhet. Då får du söka på beskattning för näringsverksamhet. Vilket innebär mer skatt.

katos katos skrev:
Det är privat uthyrning. Hyr du ut över längre tid (ej nyttjar huset själv någon gång under året, ca 10 månaderk) blir det näringsverksamhet. Då får du söka på beskattning för näringsverksamhet. Vilket innebär mer skatt.
Som du ser fyllde jag i uthyrning 365 dagar per år….

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Jag lämnar den här konversationen. Hoppas det kan hjälpa någon annan och strunta i vad jonathan skrivit. Vill ni ha korrekta svar, ring skatteverket och läs den rättsliga vägledningen.

katos katos skrev:
Jag lämnar den här konversationen. Hoppas det kan hjälpa någon annan och strunta i vad jonathan skrivit. Vill ni ha korrekta svar, ring skatteverket och läs den rättsliga vägledningen.
Bevisligen bryr sig inte Skatteverket om du hyr ut 365 dagar per år eller mindre , skatten blir densamma ändå oavsett den rättsliga vägledningen. Skatteverket har valt att godkänna massor av deklarationer utan att ifrågasätta om det är näringsverksamhet eller ej.

• Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.