52 115 läst · 76 svar
52k läst
76 svar
Hur lång tid? - Anmält svartbygge
D DW79 skrev:
Det är ifrån ditt bostadshus..
Finns även regler för var du får sätta upp stora objekt typ båt husbil med mera..
4,5m är en generellt så men har du mycket mark.. ej tomt tomt är närmast runt ditt hus..
en dom ansåg domstolen att en friggebod som var placerad 75 meter från bostadshuset inte var i omedelbar närhet av bostadshuset. I en annan dom ansågs en friggebod som var placerad 31,2 meter från bostadshuset inte heller var i omedelbar närhet. En bedömning om uppställningen är i "omedelbar närhet" ska göras i varje enskilt fall. Uppställningen måste ske på tomten och inom hemfridszonen. (KR Göteborg 2008-06-04 mål nr 7595-06 och MMD Vänersborg 2013-07-02 mål nr P 605-13
Fara för liv eller skada för egendom är vad byggnadsnämnden i Kungsbacka anförde som skäl för prioritering med anledning av bristande resurser, efter att tusentals ej påbörjade ärenden från 2004 och framåt upptäcktes i ett plåtskåp när JO gjorde nedslag 2017. JO svarade "Det är uppenbart att byggnadsnämnden inte förstår sitt uppdrag". Sedan började kommunen anställa tillsynsmän.
Det var tomtgräns han skrev som jag svarade. avstånd från tomtgräns kan skilja sig enligt detaljplanen, vi har t.ex närmare än 4,5 hos oss i vanligt villaområde.S SaxOmx skrev:Det är ifrån ditt bostadshus..
Finns även regler för var du får sätta upp stora objekt typ båt husbil med mera..
4,5m är en generellt så men har du mycket mark.. ej tomt tomt är närmast runt ditt hus..
en dom ansåg domstolen att en friggebod som var placerad 75 meter från bostadshuset inte var i omedelbar närhet av bostadshuset. I en annan dom ansågs en friggebod som var placerad 31,2 meter från bostadshuset inte heller var i omedelbar närhet. En bedömning om uppställningen är i "omedelbar närhet" ska göras i varje enskilt fall. Uppställningen måste ske på tomten och inom hemfridszonen. (KR Göteborg 2008-06-04 mål nr 7595-06 och MMD Vänersborg 2013-07-02 mål nr P 605-13
Jag har ett färskt exempel från Huddinge kommun som agerade rättsvidrigt, kom med lögner, lovade saker som de inte höll. Kontakten med nämndens ordförande resulterade i ett märkligt svar. Jag var tvungen att överklaga ända till Mark-och miljödomstolen för att få rätt mot kommunen och min granne.D DW79 skrev:
Jodå, men viten kan bli rätt saftiga. En bra grej är Google Earth, där kan man backa i tid och se ungefär när en byggnad dyker upp på flyg/satellitbilder. Jag har kunnat se ett av mina skjul på plats 2012 vilket gör att risken för vite är borta och det går att flytta med frontlastaren om någon bråkar.pacman42 skrev:
Redigerat:
Förvaltningslagen § 12 gäller. Efter sex månader i sitt ärende kan man begära att myndigheten fattar beslut i ärendet.
https://blogg.pwc.se/taxmatters/har-du-vantat-lange-pa-ett-beslut-fran-en-myndighet
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ssamling/forvaltningslag-2017900_sfs-2017-900
https://blogg.pwc.se/taxmatters/har-du-vantat-lange-pa-ett-beslut-fran-en-myndighet
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ssamling/forvaltningslag-2017900_sfs-2017-900
Det är ett direkt felaktigt påstående. Vid en bygglovsansökan där byggnaden står närmare än 4.5 meter, det kan skilja mellan detaljplaner, måste kommunen göra ett grannhörande där grannen får yttra sig. Även om denne motsätter sig byggnationen kan kommunen välja att bevilja bygglovet ändå och därmed köra över grannen.kent_2 skrev:
EDIT: Bättre svenska
Redigerat:
Som nämnt i tidigare inlägg fick jag vänta i 2 år för tillsynsärende skulle handläggas och fick hota med JO-anmälan. Vad tycker du är en acceptabel väntetid innan handläggning ?A AnnaLundh skrev:
windestal
Husägare
· Västergötland
· 354 inlägg
windestal
Husägare
- Västergötland
- 354 inlägg
Lagstiftarna verkar ju ha kommit fram till att rimlig (längsta) handläggningstid är 6 månader, som telefu skrev i inlägg #39 ovan, med referens till förvaltningslagen. Sedan är ju den lagen relativt ny, så det kanske var annat som gällde när du fick vänta 2 år.
Kontakta media.B Bocca skrev:Tack snälla för svar!
I detta fall så är det fara för liv - grannen har byggt en icke godkänd infart från allmän väg där dom backar in sina bilar till sitt garage. Det är en 70 sträcka och infarten ligger precis i en dold kurva och det har varit nära på krockar flera gånger när dom backar.
Även skador på min fastighet, då allt vatten i från grannens nybyggda tak forsar in på min mark.
Tyvärr så lyssnar inte kommunen på detta ändå!
Tips om vad för politiker som kan vara lämpliga att vända sig till?
Korrektmexitegel skrev:Det är ett direkt felaktigt påstående. Vid en bygglovsansökan där byggnaden står närmare än 4.5 meter, det kan skilja mellan detaljplaner, måste kommunen göra ett grannhörande där grannen får yttra sig. Även om denne motsätter sig byggnationen kan kommunen välja att bevilja bygglovet ändå och därmed köra över grannen.
EDIT: Bättre svenska