52 115 läst · 76 svar
52k läst
76 svar
Hur lång tid? - Anmält svartbygge
Placering av ekonomibyggnader så finns plan och bygglagen..
Hur långt ifrån hans bostadshus står de?
Det finns prejudicerande dom på det att typ 30m bort är för långt bort..
Lycka till med det hela..
Sen JO anmälan om kommunen inte sköter sig
Hur långt ifrån hans bostadshus står de?
Det finns prejudicerande dom på det att typ 30m bort är för långt bort..
Lycka till med det hela..
Sen JO anmälan om kommunen inte sköter sig
Jag har en svartbyggande granne som tydligen har en livsstil där han inte bryr sig om lagar och regler. Jag anmälde dennes stora svartbygge till Stadsbyggnadskontoret i Stockholm. Det tog 2 år innan de började lyfta papperen. Det som gick stadsbyggnadskontoret att öppna ärendet var att jag hotade med JO-anmälan. De är de tydligen känsliga för hade jag hört, vilket stämde väl. Dagen efter öppnade de ärendet.
Du kan alltid kolla med länsstyrelsen i din region. Givna bygglov brukar man kunna överklaga där.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...t-om-tillsyn/byggnadsnamndens-tillsynsansvar/
B Bocca skrev:Hej bästa ni som har koll på allt.
Min kära granne har byggt 4 byggnader precis i tomtgräns som vi inte är överens om, vi har försökt hitta lösningar, men får armarna i kors från grannen som hävdar "Att jag gör vad jag vill på min mark". Som för övrigt är en tomt på 1000 m2.
Vi har därför fått anmäla dessa svartbyggen till kommunen.
Enligt kommunen så jobbar dom just nu med ärenden i från 2014.
Vi kommer därför att få vänta 5 år innan dom ens kommer ut och tittar.
Kan detta verkligen vara rimligt? Jag har för mig att det finns någon paragraf som säger inom vilken tid kommunen skall granska såna här ärenden.
Tänker att ni som har koll på allt kan hjälpa mig :-D
TACK.
Teoretisk finns det mycket hjälp du kan få men i verkligheten inte. Visserligen kan du pusha med mail, samtal osv. Grannen har säkert bra "kontakt" på byggnadsnämnden och du kan höra, "vi har många ärenden och vi prioriterar....". Om du insisterar pch står i så kan du få ett svar där de kan leka med fraser och paragraf osv, med budskapet att "det inte strider mot.... att allt är i sin ordning" osv. Har egen erfarenhet och fick svar efter 4 år där jag MÅNGA ggr ringde, mailde osv. TyvärrB Bocca skrev:Hej bästa ni som har koll på allt.
Min kära granne har byggt 4 byggnader precis i tomtgräns som vi inte är överens om, vi har försökt hitta lösningar, men får armarna i kors från grannen som hävdar "Att jag gör vad jag vill på min mark". Som för övrigt är en tomt på 1000 m2.
Vi har därför fått anmäla dessa svartbyggen till kommunen.
Enligt kommunen så jobbar dom just nu med ärenden i från 2014.
Vi kommer därför att få vänta 5 år innan dom ens kommer ut och tittar.
Kan detta verkligen vara rimligt? Jag har för mig att det finns någon paragraf som säger inom vilken tid kommunen skall granska såna här ärenden.
Tänker att ni som har koll på allt kan hjälpa mig :-D
TACK.
Tragiskt men sant, har du vänner inom kommunens politiker så går allt oftast på rälsT Thomas_Blekinge skrev:
Som jag envisas med att tjata om....
I sådana här ärenden, Ring inte, SKRIV!
Inkommande handlingar SKA diarieföras (är kontrollerbart !..)
Efter ett telefonsamtal finns inga som helst bevis vad som avhandlats eller överenskommits, allt är bortglömt när luren läggs på..
I sådana här ärenden, Ring inte, SKRIV!
Inkommande handlingar SKA diarieföras (är kontrollerbart !..)
Efter ett telefonsamtal finns inga som helst bevis vad som avhandlats eller överenskommits, allt är bortglömt när luren läggs på..
Besserwisser
· Hallands Län
· 859 inlägg
Från Boverkets hemsida går att läsa "
Preskription av rätten att meddela rättelseföreläggande
Byggnadsnämnden får inte besluta om ett föreläggande om det har förflutit mer än tio år från överträdelsen. Det innebär att preskription kan inträda beträffande byggnadsnämndens möjligheter att förelägga om rättelse. Preskriptionstiden ska räknas från det datum överträdelsen begicks."
Med andra ord - om kommunen drar på det så kan överträdelsen preskriberas även om du anmält det i god tid.
Preskription av rätten att meddela rättelseföreläggande
Byggnadsnämnden får inte besluta om ett föreläggande om det har förflutit mer än tio år från överträdelsen. Det innebär att preskription kan inträda beträffande byggnadsnämndens möjligheter att förelägga om rättelse. Preskriptionstiden ska räknas från det datum överträdelsen begicks."
Med andra ord - om kommunen drar på det så kan överträdelsen preskriberas även om du anmält det i god tid.
Just så. Få gärna i skrift att kommunen påstår sig ha 5 års ledtid på tillsynsärenden som du kan bifoga med anmälan.A AnnaLundh skrev: