6 526 läst · 45 svar
7k läst
45 svar
Hur lagligt hempular du?
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
huvva
det är en installation som kunden borde reklamera
men det är väl som i bil branschen tex
att det finns oseriösa i elbranschen med
om kunden begär dit en besiktnings man som kan ge punkter samt ett protokoll
på det som är fel å sen gå tillbaks å be dem åtgärda efter protokollet
så kan de inte ta betalt heller då det verkar vara fel utfört av dem.................
det är en installation som kunden borde reklamera
men det är väl som i bil branschen tex
att det finns oseriösa i elbranschen med
om kunden begär dit en besiktnings man som kan ge punkter samt ett protokoll
på det som är fel å sen gå tillbaks å be dem åtgärda efter protokollet
så kan de inte ta betalt heller då det verkar vara fel utfört av dem.................
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
mats bengtsson - "För att det skall vara en regel som gäller skall den regeln ha en skriftlig grund. Den skall inte basera sig på att en användare med en synonym säger sig ha ringt till något ställe och fått höra det. Regeln skall kunna slås upp, alla svar som bygger på ren hörsägen är skrönor, som ibland kan visa sig sanna, och iblan dkan visa sig osanna."
jag vet inte vart det står kan kolla upp men då jag får skäll för mitt paragrafrytteri så är det väl inte rätt om jag gör det.
då jag talade med han på elsäk.ver. å han sade vad de hade som krav så tyckte jag inte det behövdes rotas i lixom
utan jag förutsätter han vet vad han talar om i det fallet
men det finns å fler i forum som skriver hur det är för dem så en sade han reggat sig som installatör hos ett nätbolag -kraft lev hóppas jag han menade å jag vetatt när jag skullke start min firma fick jag ta kopiar från prv att firman fanns samt kompletera med behörighets intyg samt mitt försäkrnings bolatgs namn -de krav de hade, men det skiljer kanske på vart man bor i la
ndet
jag vet inte vart det står kan kolla upp men då jag får skäll för mitt paragrafrytteri så är det väl inte rätt om jag gör det.
då jag talade med han på elsäk.ver. å han sade vad de hade som krav så tyckte jag inte det behövdes rotas i lixom
men det finns å fler i forum som skriver hur det är för dem så en sade han reggat sig som installatör hos ett nätbolag -kraft lev hóppas jag han menade å jag vetatt när jag skullke start min firma fick jag ta kopiar från prv att firman fanns samt kompletera med behörighets intyg samt mitt försäkrnings bolatgs namn -de krav de hade, men det skiljer kanske på vart man bor i la
ndet
JUKKAS "arbeten" och ev behörighet har väl varit uppe till diskussion tidigare och den bild som är utlagd stärker då inte min tro på hans ev behörighet eller lämplighet. Bilden skulle utan tveka platsa i nån - finn fem fel tävling-.
Jag rekommendera verkligen ett besök på den här killens hemsida http://www.jukkas-elteknik.se, han verkar kunna det mesta och det framhåller han gärna!electrocuted skrev:
Moderator
· Stockholm
· 52 298 inlägg
Jag tror att det blir lite förvirring här.Mats Bengtsson skrev:
En anslutningssladd får inte användas i en fast installation, då skall man använda andra typer av kablar. En anslutningssladd fär man inte klamra fast, oavsett om den har kontakter i ändarna eller avslutas fast inkopplad i en anslutningsdosa.
Det där med att man får klarma den kortare sträckor kommer så vitt jag förstår ifrån att man givetvis måste få hänga upp en anslutninssladd, med olika sätt får lite ordning på den. Sådana anordningar skulle med en nitisk tolkning kunnat påstås vara fast installation. Dvs det handlar inte om millimetrar utan att om man har "hängt upp" sin kabel på ett sådant sätt att den uppfattas som fast installerad då har man gjort en felaktig förläggning av kabeltypen.
Anledningen till att en anslutningskabel inte får förläggas fast är att den har inte tillräcklig mekanisk och åldermässig hållfasthet för det. En klamrad kabel flyttar inte på sig om den blir "angripen" av en maskin eller en slarvig möbelflyttning. En klamrad kabel sitter ofta så till att man kankse inte upptäcker när den åldrats så mycket att den bör bytas osv. Därav att det skall var andra kabelkvaliteter för fast förläggning.
Dett är EN förklaring som jag har hört, kabeltyper är inte min starka sida (forumet har givit mig massor av nyttig information om vilken kabletyp man får ha till vad).
ja det roligaste av allt är avdelningen om jordfelsbrytaresnaggletooth skrev:
han har behörighet att döda, det ni! kan det vara ABD-behörighet?jukka skrev:Här finns länk till Julas jordfelsbrytare, men du måste veta att bara elektriker få och kan koppla den, som står på lagen!
Man får inte själv koppla den!
Man kan döda själv eller andra person om man gör elektrikers jobb. Därför är viktigt att bara elektriker kopplar din el ledningen och el system. Jag har behörighet att göra den!
"license to kill" hehe..
Alltid svårt att göra alla nöjda. Men frågan poppar up med jämna mellanrum, och området är viktigt, så jag skulle vara glad om du hittade och citerade stället där det står. Man kommer man aldrig kunna anses ha gjort fel om enda sättet att känna till att det var fel var att veta att någon hade prata tmed någon som hade berättat att... Så om den här regeln verkligen gäller, måste den finnas nedskriven i något offentligt dokument som gemene man skall kunna ta del av. Finns den inte nedskriven är det bara en skröna.Elinstallatören skrev:mats bengtsson - "För att det skall vara en regel som gäller skall den regeln ha en skriftlig grund. Den skall inte basera sig på att en användare med en synonym säger sig ha ringt till något ställe och fått höra det. Regeln skall kunna slås upp, alla svar som bygger på ren hörsägen är skrönor, som ibland kan visa sig sanna, och iblan dkan visa sig osanna."
ndet
--- Mats ---
Hej, det vi försöker hålla oss till är det som du tar upp, det vill säga anslutningssladd och inte en riktig kabel, alltså inte något som är tänkt att vare en fast installation. Så vi undtantar kabel, och vi undantar sladd lagd i rör eller fastspikad på sådant sätt att den kräver verktyg för att tas loss (det hade blandat in de elbehörighetsreglerna). Men en sladd klamrad med "gemene man klarmar för sladd" kan inte anses ens av en nitisk peson som fast ansluten om den är klamrad med vanliga små klamrar som lätt dras loss eller sladden dras loss från utan att man använder verktyg (jag pratar om de klamrar som säljs i ICA, Konsum, ... det vill säga inte affärer för folk med elbehörighet), med mindre han kan hitta ne paragraf i regelverket som gör dne tolkningen möjlig. Ingen har mig veterligt någonsin refererat till en sådan paragraf.hempularen skrev:Jag tror att det blir lite förvirring här.
En anslutningssladd får inte användas i en fast installation, då skall man använda andra typer av kablar. En anslutningssladd fär man inte klamra fast, oavsett om den har kontakter i ändarna eller avslutas fast inkopplad i en anslutningsdosa.
Det där med att man får klarma den kortare sträckor kommer så vitt jag förstår ifrån att man givetvis måste få hänga upp en anslutninssladd, med olika sätt får lite ordning på den. Sådana anordningar skulle med en nitisk tolkning kunnat påstås vara fast installation. Dvs det handlar inte om millimetrar utan att om man har "hängt upp" sin kabel på ett sådant sätt att den uppfattas som fast installerad då har man gjort en felaktig förläggning av kabeltypen.
Anledningen till att en anslutningskabel inte får förläggas fast är att den har inte tillräcklig mekanisk och åldermässig hållfasthet för det. En klamrad kabel flyttar inte på sig om den blir "angripen" av en maskin eller en slarvig möbelflyttning. En klamrad kabel sitter ofta så till att man kankse inte upptäcker när den åldrats så mycket att den bör bytas osv. Därav att det skall var andra kabelkvaliteter för fast förläggning.
Dett är EN förklaring som jag har hört, kabeltyper är inte min starka sida (forumet har givit mig massor av nyttig information om vilken kabletyp man får ha till vad).
--- Mats ---
Moderator
· Stockholm
· 52 298 inlägg
JO klamrar som är spikade oavsett kvaliteten p ådem är att klamra en sladd. Och anslutningsladdar är inte avsedda att klamras fast, deras isolering är inte tillräckligt bra för den förläggningsmetoden. Av de skäl jag angav härovanför.
Att sedan säkert välfigt många någon gång har handlat klamrar och klamrat fast sladdar är en annan sak.
Man jan också fråga sig varför det överhuvudtaget tillverkas klamrar för dylika sladdar (och säljs hos elgrossisterna). Så man skall troligen se det som den yttersta marginalen i gräsnlandet mellan behörighetskrävande arbete och tillåten användning av elprylar.
Att sedan säkert välfigt många någon gång har handlat klamrar och klamrat fast sladdar är en annan sak.
Man jan också fråga sig varför det överhuvudtaget tillverkas klamrar för dylika sladdar (och säljs hos elgrossisterna). Så man skall troligen se det som den yttersta marginalen i gräsnlandet mellan behörighetskrävande arbete och tillåten användning av elprylar.
Du säger jo. Det innebär att detta är något du fått lära dig och tror på. Varken du eller någon annan har däremot kunnat hänvisa till ett stycke som handlar om detta (sladd, inte kabel). Observera dessutom att klamrarna som säljs i varuhusen är bredare än vanliga metallklamrar, de belastar därmed sladden väsentligt mindre. Framförallt klarmarna säljs på ställen avsedda för gemene man (de flesta varuhusen har dem även de som inte har någonting för "riktiga elkillar"), inte hos elgrossister.hempularen skrev:JO klamrar som är spikade oavsett kvaliteten p ådem är att klamra en sladd. Och anslutningsladdar är inte avsedda att klamras fast, deras isolering är inte tillräckligt bra för den förläggningsmetoden. Av de skäl jag angav härovanför.
Ingen kan anses göra fel om den regel han av någon nitisk person anses göra fel mot inte finns i det skriftliga regelverket. För att vi skall kunna avvisa denna som skröna och föra till den som känd regel måste någon förutom att tro på den också kunna hänvisa till den skriftliga regeln. Jag är övertygad om att här har ett antal saker blandats ihop och bidragit till skrönan (till exempel regeln om att klamra kabel, vad som är en klammer, och regler för fästning av anslutningssladd). Det är den sista av dessa tre som är det vi saknar någon som kan hitta en skriftlig regel som överenstämmer med de begränsade möjligheter som en del vill föra fram som gällande.
Det finns många saker som är lite ovanliga och som man inte kan begära skall vara särskilt explicita, men denna regel, som kan beröra alla hushåll i hela Sverige (alla lampor jag sett med stickpropp ha en sladd, och vad jag vet har de flesta människor en lampa), den skulle vara skriftlig om den fanns.
--- Mats ---
Klart som tusan att folk klamrar fast sina lampsladdar och det är knappast det som saken gäller utan när folk ersätter en korrekt fast installation med klamrade sladdar kors och tvärs.
Det är direkt dumt att som en del gör typ klamra fast 2x0,75 och sen använda den till effektbrukande apparater såsom vattenkokare, kap/gersåg, radiatorer etc.
I korthet så nej, man klamrar inte skarvsladdar, varför skulle man ens? Klamra en lampsladd så den ligger snyggt? Kanske, men om man vill ha det estetiskt så kanske man skulle ha en kabelkanal istället vilket borde vara mycket hälsosammare för sladden.
Jo jag vill med se den skriftliga förskriften (som jag skrev lite längre upp) men fram tills dess så utgår jag från sunt förnuft och om någon skulle ha det minsta att anmärka kring just detta inlägget så är jag oerhört intresserad.
/Kent
Det är direkt dumt att som en del gör typ klamra fast 2x0,75 och sen använda den till effektbrukande apparater såsom vattenkokare, kap/gersåg, radiatorer etc.
I korthet så nej, man klamrar inte skarvsladdar, varför skulle man ens? Klamra en lampsladd så den ligger snyggt? Kanske, men om man vill ha det estetiskt så kanske man skulle ha en kabelkanal istället vilket borde vara mycket hälsosammare för sladden.
Jo jag vill med se den skriftliga förskriften (som jag skrev lite längre upp) men fram tills dess så utgår jag från sunt förnuft och om någon skulle ha det minsta att anmärka kring just detta inlägget så är jag oerhört intresserad.
/Kent
Rörande den bilden så när blev det tillåtet att dra kablar i ventilationrör? Frågar eftersom mina starkströmsföreskrifter från -88 inte tillåter det och något säger mig att det inte har ändrat sig. Undantaget är kablage till just ventilationen.
/Kent
/Kent
Moderator
· Stockholm
· 52 298 inlägg
Nu tycker jag att vi kan avsluta diskussionen om lampsladdar, det är rejält OFF Topic. i denna tråd.
Skall se om jag får tid i kväll att skilja ut en del av diskussionen till en egen tråd.
Skall se om jag får tid i kväll att skilja ut en del av diskussionen till en egen tråd.