Följer du lagar och regler om material och utförande, när du hempular?

  • Jag hempular inte.

    1 Röster 1,0%
  • Regler! Ha Ha! Bara det funkar så duger det åt mig.

    4 Röster 3,8%
  • Jag struntar i regler som jag tycker är onödiga om jag kan spara en slant eller en tur till butiken.

    13 Röster 12,4%
  • Jag följer alla regler efter bästa förmåga.

    87 Röster 82,9%
  • Antal röster
    105
det jag tycker är märkligt är att en del har svarat på alt. 2 och 3... kan det ligga ironi i detta? eller är det så att trots all information om säkerhetsrisker och försäkringsrisker här på forumet, som de uppenbarligen måste ha läst om då de verkar vara reggade på forumet, ändå inte har tagit till sig detta och nonchalerar säkerheten? det tycker jag är värre än folk som frågar om vilken IP-klassning man ska ha på vägguttag ute, då de sistnämnda trots allt vill göra rätt.
 
E
Mats Bengtsson - man får bara klammra kabel "kortare sträckor" utan behörighet.
sen exakt hur långt står det inget om men det är knappast över 2 m
utan det accepteras för att undvika trassel å att det är lättare städa tex
 
Ska man fästa en elsladd får man inte använda en metod som innebär att man måste använda ett verktyg för att fästa eller lossa på sladden
 
elmont>Inget illa menat men kan du visa på något i förskrifterna som säger det?
Frågar eftersom jag med säger det men det av gammal hävd, sen är frågan om det är lite av att man inte klamrar fast en lampsladd eller för att man kanske inte får ens. jag vet inte helt säkert men anser det milt sagt olämpligt.

/Kent
 
T
Två meter.. herregud vilket paragrafrytteri :)

Nu blir ju inte två fel ett rätt, men man kan fråga sig hur många av de riktigt envisa ryttarna här som följer lagen med milimeterprecision på alla andra områden. Aldrig kopierat en musikfil med tveksamt ursprung (upphovsrättsbrott)? Bytt hur enkla tjänster det än må vara med någon (skattebrott)? Aldrig någonsin med berått mod gjort sig skyldig till ett trafikbrott? osv.
 
Vissa regler köper jag helhjärtat, bl a många om el...
Kommer jag ut till kunder så använder jag t ex inte deras skarvsladdar, jag kan nämligen inte lita på att de är rätt gjorda och jag har noll lust att få ström i mig. Lika lite använder jag skatbon med hemmaklamrade sladdar. Det enda jag förhoppningsvis kan lita på nåt sånär är den fasta installationen. Det har funkat hittills...

Rörande det andra så har jag självklart gjort vissa saker men jag hade inte kommit på tanken att som min fd svärfars bekant gjorde att låna ut en skarvsladd där jord på ena sidan gick till nolla eller fas på den andre. Sånt ser jag som rent om inte kriminellt så i alla fall oerhört korkat. En småkul grej är att den fd bekanten var polis, hoppas han var bättre på att ta fast bus än att göra skarvsladdar.

Sen får folk göra vad de vill men jag vill inte använda deras hemmasnickrade lösningar *S*

/Kent
 
Redigerat:
snickarboden, det är lika med elföreskrifterna som med alla andra bestämmelser att det är omöjligt att i huvudet hålla var man hittar dom olika "bestämmelserna", så till dig och alla andra. Det jag "säger" i forat grundar sig på mina minnesbilder från otaliga kurser, seminarier och bläddrande i föreskrifter under nästan en livstid, vissa saker kan vara fel men jag sätter en heder i att svara och råda så att svaren blir så "rätt" som möjligt. Men om jag skulle "snubbla" över paragrafen kommer jag att delge dig den.
Ps
Ifrågasätt gärna jag tar inte illa upp, dom ena gånger jag blir irriterad är när folk som tveklöst inte har koll sprider sina "sanningar".
 
Elinstallatören skrev:
Mats Bengtsson - man får bara klammra kabel "kortare sträckor" utan behörighet.
sen exakt hur långt står det inget om men det är knappast över 2 m
utan det accepteras för att undvika trassel å att det är lättare städa tex
Du skriver kabel, jag skriver sladd. Låt oss bortse från om det är en skillnad och prata om den typ av sladd som amatören förväntas köpa och får använda.

Var står "kortar sträckor" i regelverket för denna sladd? Baserat på vad gissar du att det skulle finnas en gräns på två meter?

--- Mats ---
 
E
jag hra ringt å talat med elsäkerhts verket å återger deras svar
oavsett om `sladden´ hartickpropp eller inte s ådrar de en gräns lixom
å det var bara vid `kortare sträckor´ de kunde ha överseende
sen om `sladden´ är en skarvkabel till elemnt eler en `lampsladd´ spelad ingen roll
jag törs inte gissa då det är regelfrågor utan vid tveksanheter ringer jag å frågar bara -det kan stå mig dyrt annars
 
Elinstallatören skrev:
jag hra ringt å talat med elsäkerhts verket å återger deras svar
oavsett om `sladden´ hartickpropp eller inte s ådrar de en gräns lixom
å det var bara vid `kortare sträckor´ de kunde ha överseende
sen om `sladden´ är en skarvkabel till elemnt eler en `lampsladd´ spelad ingen roll
jag törs inte gissa då det är regelfrågor utan vid tveksanheter ringer jag å frågar bara -det kan stå mig dyrt annars
Om vi pratar om att klamra fast en sladd är det jag som hemmaperson som gör det. Det är inte den som är proffs som gör det (han förutsätts använda fast installerad kabel). För att det skall vara en regel som gäller skall den regeln ha en skriftlig grund. Den skall inte basera sig på att en användare med en synonym säger sig ha ringt till något ställe och fått höra det. Regeln skall kunna slås upp, alla svar som bygger på ren hörsägen är skrönor, som ibland kan visa sig sanna, och iblan dkan visa sig osanna. Alltså, för att vi skall veta om detta är en skröna eller en del av en gällande regel blir frågan precis samma som innan:

Var står "kortar sträckor" i regelverket för denna sladd?

--- Mats ---
 
Skulle även vara synnerligen intressant att få en förklaring till på vilket sätt en lekman på detta sätt skulle kunna äventyra elsäkerheten jämfört med att låta en sladd ligga på golvet.

Man skall inte ha regler som:

1. Saknar betydelse
2. Inte kan upprätthållas
3. Luckrar upp medborgarnas rättsmedvetande

Om det krävs elektrikerutbildning för att slå i en nylonklammer så säger det en del om vad som försigår på EL-linjen OCH Elsäkerhetsverket. Är klammring en hel termin eller?? :rolleyes::rolleyes::rolleyes:
 
Redigerat:
E
jag håller med om att det är konstigt att de är så
man kan ju undra varför de dragit gränsen där.
fast nån gräns måste de väl ha
 
Den troliga orsaken är att man är rädd för att hempulare skulle ersätta "riktiga" installationer med installationer av "snyggt" spikad skarvsladd. Jag har sett mer än ett fall där man har använt 0,75 mm2 skavsladdar för att göra "permanenta" elinstallationer.
 
E
ja det kan ju vara så
jag har i sthlm sett åxå fasta installationer gjorda på lamp sladdar som gick in
i väggar å gick till spottar i hörnet å det var snickare från polen som hade gjort det
å de tyckte det var ok för `det fungerar ju..........´
 
Elinstallatören skrev:
ja det kan ju vara så
jag har i sthlm sett åxå fasta installationer gjorda på lamp sladdar som gick in
i väggar å gick till spottar i hörnet å det var snickare från polen som hade gjort det
å de tyckte det var ok för `det fungerar ju..........´
och detta är en installation som ska va utförd av en behörig:
image006.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.