Hallå forumister!

Vi har ett litet debackel över köksbordet hemma huruvida veden hinner torka på ett halvår eller om man bör ha en årsbuffert i sitt vedlager för att på så sätt köra ved som torkat 1 1/2 år. Eftersom vare sig hustrun eller jag har någon erfa vad gäller vedens torkegenskaper vänder jag mig nu till er för att döma av!

Hur gör ni? Torkar ni hela år 0 för att förbruka år 1 osv. Det kräver ju i sådana fall typ 60 kubik lagringsförmåga där 30 ligger för förbrukning och 30 ligger på tork till nästa år, typ, eller?

• Gilla
Pbj
  • Laddar…
Det beror inte bara på hur lång tid veden ligger, det beror väldigt mycket på när på året det är. Den torkar tydligen absolut mest på våren, så minst över en vår. Då tror jag att ett halvår bör räcka.

• Gilla
Jipu och 1 till
  • Laddar…
Jon_h har helt rätt i att det beror på fler faktorer än tid: Exempelvis också på hur veden är kluven/kapad, när trädet fällts osv. När det gäller torktid för ved kommer ofta typen självsäkra standardsvar som "minst 2 säsonger annars är det meningslöst att elda".

Och visst, två säsongers torkning är väl en bra standardrekommendation. Vi eldar dock oftast med blandved framåt hösten som tagits ner senvintern/tidig vår, kapats och klyvts på våren. Klyver relativt väl och har 40 cm längder p g a kökspannesystem. Veden blir fullt rimligt torr. Märker ingen större skillnad säsong två. Eldar du däremot riktigt grov 50-70 cm ved lär inte en säsong räcka (även om veden säkert brinner bra i en modern fläktstyrd panna men det går onödigt med energi till förångning av vattnet i veden).

Generella rekommendationer utan att nämna någon "rätt" tidslängd för torkning:
Ta ner träden på vintern eller tidig vår innan saven stiger. Man kan också syrfälla - man fäller träden efter lövsprickningen och låter dem ligga okvistade ett par veckor. Löv och barr dra då ut en stor del av fukten i träden - en slags naturlig snabbtorkning. Klyvningen blir dock något vresigare med torr ved.

Klyv inte för grovt om du eldar veden samma år, trava så att veden ventileras väl, lägg under tak men inga väggar, ingen presenning på toppen (rejäl luftspalt), trava inte mot marken utan på pallar eller liknande (luftspalt även här). Lägg in veden i vedbod innan höstregnen sätter igång (men är veden rätt torkad och bara har tak över sig funkar det rätt bra att lagra veden ute. Tänk också på skillnaden mellan olika träslag: Densiteten för lövved är högre än barrved, så lövved torkar något långsammare. Särskilt asp innehåller mycket vatten (och ger mindre energi per volymenhet, räknat i torrvikt är energiinnehållet ganska lika mellan olika träslag).

• Gilla
freols87 och 1 till
  • Laddar…
Och lägg den kluvna veden med barken nedåt

Har kollat ved med fuktmätare, både egen ved och annans.
Ved som har torkat 1,5 år i vedbod och årsved som är fälld under
vintern och kapad och kluven under våren. Skillnad: ca 2% fukthalt,
i stort sett all ved låg på ca 20%.
All ved kollades med DYR fuktmätare som årligen kontrolleras av Statens Provningsinstitut så den visar garanterat rätt. Tycker därför att det inte finns nån mening med att torka ved flera år.

• Gilla
Suzuki2004 och 1 till
  • Laddar…
Ekved bör torka längre - minst två torksäsonger. Den innehåller mycket garvsyra och får ekveden inte torka ordentligt så fräter den på pannan.

Jag skall sätta igång att elda med ved till sommaren hösten och jag jobbar på all ledig tid just nu för att få veden färdig. Lite maniskt jobbar jag, eftersom jag har erfarenhet av att elda med blöt ved. Denna säsongen har jag så klart ingen gammal ved liggande och därför måste jag fixa fram tillräckligt för ett år minst. Jag tror att en vår och sommar räcker. Men då gäller det att veden ligger kapad och kluven när vårtorkan kommer. Den kan ju redan komma i april (Boråstrakten).

Framöver tänker jag nog ha ved för två säsonger. Men det är inte i första hand för torkningens skull utan för att något kan hända en vinter/vår som gör att jag inte så lätt kan fixa veden. Eller så kommer jag över en massa ekved som bör ligga ett år till. Då är det skönt att ha lite extra.

Om jag inte minns fel så har jag hört ett gammalt talesätt: "Veden skall vara kapad och kluven till posk och under tak till midsommar."
Det ligger nog lite i det. För efter midsommar höjs ofta luftfuktigheter och det torkar inte så mycket som under våren och försommaren.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
storahuset skrev:
Om jag inte minns fel så har jag hört ett gammalt talesätt: "Veden skall vara kapad och kluven till posk och under tak till midsommar."
Det ligger nog lite i det. För efter midsommar höjs ofta luftfuktigheter och det torkar inte så mycket som under våren och försommaren.
Skall detta vädret fortsätta så torkar nog veden inte på flera år!!

Om man travar något sånär luftigt på sen vintern, så brukar dom flesta träslag vara eldningdugliga till "eldningssäsongen". Bok, Ask och Ek bör ligga 2år, även grova 50cm bitar. Som nämnts tidigare år det vårar som räknas, även när veden är avverkad har stor betydelse.

"Har kollat ved med fuktmätare, både egen ved och annans.
Ved som har torkat 1,5 år i vedbod och årsved som är fälld under
vintern och kapad och kluven under våren. Skillnad: ca 2% fukthalt,
i stort sett all ved låg på ca 20%.
All ved kollades med DYR fuktmätare som årligen kontrolleras av Statens Provningsinstitut så den visar garanterat rätt. Tycker därför att det inte finns nån mening med att torka ved flera år."

Kapade du veden och mätte i mitten eller bara i ändarna på klamparna?

/danso

Jag har hittills torkat veden "ur hand i mun", så att säga. Kapning och klyvning på våren, elda på hösten.
Men jag har skaffat mer ved än vad som går åt, så efterhand har jag ambitionen att bygga upp ett lite större förråd. Det är ju helt riktigt så, att något kan komma emellan. Då är det bra att ha en buffert att ta av.
Den ved jag har låtit torka över våren och sommaren har gått bra att elda med. Den får ligga i pannrummet en stund innan den till sist hamnar i pannan också. Det där lilla sista gör ganska stor skillnad när det gäller att få fyr på den, även om det antagligen inte påverkar speciellt mycket längre in i veden.

Kapade du veden och mätte i mitten eller bara i ändarna på klamparna?

Jag mätte både i mitten och i ytterkant av veden. Fuktmätaren når ca 5 cm
in så att kapa dom på mitten borde vara meningslöst. Har veden några dar i
pannrummet och det gör några % till, men under 15% blir det inte..
Ca 17 - 18% efter 2-3 dar.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Sotaren sa till mig att man skulle hugga veden och lagra den till nästa sommar! Tror han att jag inte har något annat för mig. Jag klyver min ved på våren och när hösten kommer så eldar jag med den. Fungerar jätte bra, sedan beror det ju på vad du eldar i för något. En del säger att man kan få tjärbildning i skorstenen om veden är för rå när man eldar med den. Det har inte jag fått i alla fall för sist så frågade sotaren om jag kör elpatronen mycket för det var knappt något i pipan.

Jag gör likadant, får bästa effekt om veden inte understiger 10-15% fukt, har eldat snustorr ved det sa bara fjutt så hade den brunnit ut. Veden var ca 10-25 år gammal och riktigt torr, och stenhård.

Det ska inte spela så stor roll om veden i en vedbod är mera än 2 år .
Den blir inte torrare för det !

Hinner veden ned till 18 % på en sommar så är det bra sedan ;)
Enligt vedeldarens bok så ska veden vara klar i april så den får torka fram till midsommar .
Där effter är det för hög luftfuktighet ute för att nyhuggen ved ska hinna torka riktigt !

Själv brukar jag börja hugga på hösten så veden är klar i april .

Trä innomhus i uppvärmda lokaler bör få en fuktkvot under 12%
Trä utomhus men under tak typ ved i vedbod eller reglar inne i en lada eller villket trä som hellst utomhus men under tak får en fuktkvot på 18 % så är det !

Spelar ingen roll vad trät varit torkat till en gång ! Även om man torkat trä till under 12 % och förvarar det tort ute så blir det snart 18 % Detta för att trä hamnar i jämnviktsfuktkvot med rådande luftfuktighet ! ;)

Normal torr ved är således 18 % ta gärna in veden minst ett dygn före eldning :rolleyes:

Lite snabbt förklarat
av en

Sågverksarbetare och fd virkestorkare ;)

• Gilla
jesper_t och 3 till
  • Laddar…
Hej! Skulle bara vilja slänga ut frågan hur opraktiskt , oekonomiskt och miljöfientligt mitt agerande är. Bakgrunden är att vi har fått en tillfällig kris i vedförsörjningen i fritidshuset. På
lång sikt är det inga problem; redan till nästa vinter bör vi ha jobbat oss tillbaks till ett tillräckligt vedförråd.
För att lösa det tillfälligt har jag börjat ta med mig ved FRÅN storsta n till glesbygdsskogen. Det går till så att jag plockar grenar i skogen och sågar upp det till pinnar ungefär så grova som näven greppar.
Lägger dom på elementet i hyreslägenheten i ett dygn. Jag brukar få ihop knappt 1m3 i Volvon.
Vedklabbarna är inte optimalt torra men det funkar och förlänger perioden vi kan elda i vinter med några dagar.

För mig privat blir det inga extra kostnader ; värmen står hyresvärden för och jag "skulle ju ändå åkt" upp till huset.
Men det går säkert att räkna fram att det blir en ökad värmeförbrukning.

• Gilla
Turee
  • Laddar…
Väg några "pinnar" före torkningen och väg dem igen efter, så får du en uppfattning av hur mycket vatten du torkat bort.
När du torkar ombildas vattnet till vattenånga.
Energiåtgången för detta är 2260 kilojoule per kilo vatten, dvs 0,63 kWh per kg vatten.

På plussidan får du lite mindre torrt i lägenheten nu på vintern.

Men varför inte köpa ett par kubikmeter kapad och klyvd björkved av en skogsbonde i närheten av stugan?
Kostar ca 400 kr/m3 stjälpt mått.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.