Hej!
Jag har precis börjat lägga golv i vårt nya hus och jag har betat av två rum. Allt gick smidigt men nu ska jag börja på nästa rum och detta har en walk-in-closet med skjutdörrar.
I en idealisk värld hade vi flyttat på rälsen för skjutdörrarna, lagt golvet (ovanpå den gamla plastmattan), installerat tillbaka rälsen. Problemet bara är att man ändrar höjden i ut med att det nya golvet läggs på det gamla, så antar att det kommer innebära ganska mycket snickerier etc som jag inte är helt säker på hur jag skulle göra.
Vill gärna få till en snygg lösning, helst med det nya golvet i både rum och walk-in-closet.
Vad har jag för alternativ och vad är rimliga lösningar i mitt fall? Ta i beaktning att jag inte har mycket vana med hemmafix, men är villig att försöka och lära mig. Bifogar lite bilder.
Mvh,
Erik
Jag har precis börjat lägga golv i vårt nya hus och jag har betat av två rum. Allt gick smidigt men nu ska jag börja på nästa rum och detta har en walk-in-closet med skjutdörrar.
I en idealisk värld hade vi flyttat på rälsen för skjutdörrarna, lagt golvet (ovanpå den gamla plastmattan), installerat tillbaka rälsen. Problemet bara är att man ändrar höjden i ut med att det nya golvet läggs på det gamla, så antar att det kommer innebära ganska mycket snickerier etc som jag inte är helt säker på hur jag skulle göra.
Vill gärna få till en snygg lösning, helst med det nya golvet i både rum och walk-in-closet.
Vad har jag för alternativ och vad är rimliga lösningar i mitt fall? Ta i beaktning att jag inte har mycket vana med hemmafix, men är villig att försöka och lära mig. Bifogar lite bilder.
Mvh,
Erik
Börja med att kolla om dörrarna kan skjutas upp i den övre skenan lika mycket som golvet skulle bygga på höjden. Om du kan få dörrarna på plats och löpande fritt är det bara att lossa golvskenan, lägga golvet och sen tillbaka med allt igen.U UptownErik skrev:Hej!
Mvh,
Erik
Det verkar faktiskt som att den övre skenan har tillräckligt mycket plats för att kunna få plats med golvet. Ska testa lite imorgon och säkerställa att det verkligen är så. Tog för givet att den övre skenan inte hade något mer utrymme, men om den har det så skulle det göra det hela lite lättare.. 👍
Ja det verkar vara så. Vore ju väldigt smidigt. Tror du dubbelhäftande tejp är starkt nog för att hålla den på plats? Trodde man behövde skruva fast den.Demmpa skrev:
Vi har fem skjutdörrsgarderober, 3 st 2 dörrar ca 120-150 cm total bredd, 1 st 3 dörrar 3-skena ca 150 cm total bredd & 1 st 5 dörrar 3-skena ca 3,5 m total bredd, alla sitter med dubbelhäftande tejp, de två äldsta (sistnämnda) har suttit i ca åtta år.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Om badrummets totalgolvyta är 2,3kvm kan man lägga 60x60cm?
Badrum -
Kan man lägga vindpapp UNDER golvreglar till uterum?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur är ert omdöme/recension på Bjelin härdade trägolv? Vi funderar på att lägga in detta golv i kök och allrum/vardagsrum (i en öppen planlösning).
Golv -
15mm lutning på ett sovrum som vi ska lägga laminatgolv
Byggmaterial & Byggteknik -
Lägga mikrocement på klinkergolv i badrum
Badrum