Hej,
Kan tyckas banalt för många men jag frågar för att vara på den säkra sidan.
Jag har en simpel lampa som jag vill hänga upp. När jag öppnar upp plastlocket i vägen så sprätter det ut ett gäng kablar.
Vilka sladdar kopplar jag ihop?
Är det så lätt att jag koppar blå mot blå och brun mot brun? (Se bilder)
Många tack!
Kan tyckas banalt för många men jag frågar för att vara på den säkra sidan.
Jag har en simpel lampa som jag vill hänga upp. När jag öppnar upp plastlocket i vägen så sprätter det ut ett gäng kablar.
Vilka sladdar kopplar jag ihop?
Är det så lätt att jag koppar blå mot blå och brun mot brun? (Se bilder)
Många tack!
Det kan man inte veta utan att noga undersöka vad som finns i dosan. Färger kan användas till allt möjligt.
Har det suttit en lampa där förut?
Har du en multimeter och/eller en spänningsprovare?
Det är inte en banal fråga utan en komplex fråga som inte går att besvara utan mycket mer information.
Har det suttit en lampa där förut?
Har du en multimeter och/eller en spänningsprovare?
Det är inte en banal fråga utan en komplex fråga som inte går att besvara utan mycket mer information.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"

Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Ja, det har suttit en lampa där men vet inte hur den var kopplad då det var tidigare ägaren som hade en lampa där. Jag är ny inflyttad i lägenheten.BirgitS skrev:
Har tyvärr ingen multimeter eller spänningsprovare heller..
Det kan bli farligt om man gissar och prövar sig fram. Har du någon kompis som kan lite om el och har mätinstrument, eller är du beredd att köpa mätinstrument så att du kan få hjälp i forumet?
Har lampan någon etikett med symboler och text?
En bild på den är bra i så fall.
Har strömbrytaren till lampan en eller två vippor att trycka på?
Har lampan någon etikett med symboler och text?
En bild på den är bra i så fall.
Har strömbrytaren till lampan en eller två vippor att trycka på?
Jag har en gissning här men det är just en gissning. Sånt ska man inte hålla på med när det gäller el, man ska veta.
Det bästa vore att koppla ett lamputtag här och sedan montera en stickpropp på din lampa. Det som är trist är att det blir en förhöjningsring då jag inte tror att man får plats med en modern DCL där utan att höja upp den.
Är det vägg eller tak? Det ser på dosan ut som vägg men sånt är ju svårt att veta.
Hur hade du tänkt fästa lampan? Hänga den från sladden bara sådär? Det är inte tillåtet, eller lämpligt.
Jag skulle säga att det minsta acceptabla här är att ha en spänningsprovare för att ta reda på vad som är vad. Därefter är som sagt min starka rekommendation att man monterar ett lamputtag.
En varning är också på sin plats. Man ser exponerad koppar där på den svarta ledningen som går till Wago 222an (den grå klumpen). Risk för elchock om man är oförsiktig. Den ledaren ska skalas kortare alt tryckas in bättre i wagon.
Det bästa vore att koppla ett lamputtag här och sedan montera en stickpropp på din lampa. Det som är trist är att det blir en förhöjningsring då jag inte tror att man får plats med en modern DCL där utan att höja upp den.
Är det vägg eller tak? Det ser på dosan ut som vägg men sånt är ju svårt att veta.
Hur hade du tänkt fästa lampan? Hänga den från sladden bara sådär? Det är inte tillåtet, eller lämpligt.
Jag skulle säga att det minsta acceptabla här är att ha en spänningsprovare för att ta reda på vad som är vad. Därefter är som sagt min starka rekommendation att man monterar ett lamputtag.
En varning är också på sin plats. Man ser exponerad koppar där på den svarta ledningen som går till Wago 222an (den grå klumpen). Risk för elchock om man är oförsiktig. Den ledaren ska skalas kortare alt tryckas in bättre i wagon.
Det ser ut som att det ska sitta ett lamputtag där om det är tanken att en lampa ska anslutas där.
En arbetshypotes är att det är två tändtrådar (grå & vit) samt nolla (blå), då är det tex följande lamputtag lämpligt,
https://www.elbutik.se/product.html/ed-wa-lamputtag-dcl-2-vags-vagg
Hur ser strömbrytaren/strömbrytarna ut som ska styra lamputtaget?
En arbetshypotes är att det är två tändtrådar (grå & vit) samt nolla (blå), då är det tex följande lamputtag lämpligt,
https://www.elbutik.se/product.html/ed-wa-lamputtag-dcl-2-vags-vagg
Hur ser strömbrytaren/strömbrytarna ut som ska styra lamputtaget?
Jag hör vad du säger. Blir nog så att jag hyr en "hemmafixare" som får komma och hjälpa mig med det här. Verkar vara för komplicerat för den okunnige.tommib skrev:
Jag har en gissning här men det är just en gissning. Sånt ska man inte hålla på med när det gäller el, man ska veta.
Hej,Demmpa skrev:
Jag ska nog se till att få hit en elektriker som får installera ett korrekt uttag.
Hade gärna klarat av det här själv men det verkar vara för komplicerat för mig att hålla på med.
Tack för svaret!
Det är ett rätt enkelt jobb så det borde inte bli så dyrt att få dit någon som gör det till ett fast pris. Kolla på typ Clas fixare om de kör sånt där fortfarande. Ta bilder på strömbrytarna i rummet så har du tillräckligt med underlag för att be om ett fast pris. Det uttaget Demmpa föreslår är bra men du lär behöva en förhöjningsram då DCL bygger väldigt mycket bakåt och du har gott om ledare i den där dosan.
Med det sagt så är det fullt möjligt, men olagligt att göra själv.
Demmpa har samma tanke som jag, dvs blå nolla och grå+vit tändtråd (och vidarekopplad svart tändtråd). Jag skulle gissa på att tidigare armatur som suttit där varit dubbelisolerad och inte haft jord ansluten då det inte "hänger" en lös jordledare på samma sätt som den lösa nollan. Det ser dock ut som att det finns plats för ytterligare en jordledare i Wago 773an där de övriga är anslutna så det är enklet att komplettera.
Med det sagt så är det fullt möjligt, men olagligt att göra själv.
Demmpa har samma tanke som jag, dvs blå nolla och grå+vit tändtråd (och vidarekopplad svart tändtråd). Jag skulle gissa på att tidigare armatur som suttit där varit dubbelisolerad och inte haft jord ansluten då det inte "hänger" en lös jordledare på samma sätt som den lösa nollan. Det ser dock ut som att det finns plats för ytterligare en jordledare i Wago 773an där de övriga är anslutna så det är enklet att komplettera.
Med största sannolikhet är blå nolla, samt att grå och/eller vit är tändtråd från strömbrytaren. Men som sagt var, har man inte mätverktygen så skall man inte chansa. Men elektrikern kommer med största sannolikhet att komma fram till detta.
Jag brukar öppna strömbrytaren och kolla vilken färg det är där, samt dra i den tråden för att verifiera attt den går raka vägen till takdosan. Sedan mäter jag. Det går snabbare än att bara mäta sig fram. Man vill gärna kolla så att det är bra gjort vid strömbrytaren också.
Jag brukar öppna strömbrytaren och kolla vilken färg det är där, samt dra i den tråden för att verifiera attt den går raka vägen till takdosan. Sedan mäter jag. Det går snabbare än att bara mäta sig fram. Man vill gärna kolla så att det är bra gjort vid strömbrytaren också.
Ursäkta att jag hi-jackar tråden, men varför är det bättre att koppla lamputtag och stickpropp istället för att koppla direkt med t ex WAGO?tommib skrev:
I detta fallet pga dragavlastning.
Det framgår dock inte vad TS har tänkt montera för lampa. Om den skruvas upp så är det helt ok att koppla fast.
Sen var det detta med lagligheten också. Det är iofs tillåtet att byta armatur i ett torrt rum inne.
Det framgår dock inte vad TS har tänkt montera för lampa. Om den skruvas upp så är det helt ok att koppla fast.
Sen var det detta med lagligheten också. Det är iofs tillåtet att byta armatur i ett torrt rum inne.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden