2 857 läst · 33 svar
3k läst
33 svar
Hur koppla omärkta trådar mot anslutning i elmotor?
- Jag har ett elschema t.o.m. men eftersom trådarna i kabeln är omärkta och kabeln kan vändas med fel sida vid inkopplingen, har jag ingen hjälp av det.klaskarlsson skrev:"Friskt kopplat hälften brunnet" ?
Du kan i teorin bränna drivkortet om du kopplar fel, men troligen bör styrningen reagera att motorn inte rör på sig när den får pulser, och då bör inte mer ström matas på och ngn felkod rapporteras.
Men du har ju en del kombinationer att prova, iaf om du inte alls vet vilka stift som är aktiva...
Finns det ingen dokumentation på vilket motorstyrkort/motor det är - så kanske man kan para ihop det mha specarna ?
Om man tänker trådarna 1,2,3,4, så kan samtliga hamna fel om man vänder kabeln åt fel håll vid inkoppling.
För att motorn bara har lindningar på stift 1,3,4,6. Och att koppla en lindning till en drivare kommer inte bränna något. Det enda problemet som kan uppstå är att motorn inte stegar som den ska eftersom fasföljden kan vara fel.
- De två tvinnade i mitten byter ju också plats om jag vänder kabeln?A Anders243 skrev:
Har jag BA* i mitten o vänder kabeln upp och ner, blir det ju A*B där.
Men sålänge jag vet att jag inte kan kortsluta/bränna motorn så är jag lugn, tack : )
Nu menade jag på matar sidan. Och där borde det ju inte gå att vända fel. Borde gå att följa trådarna från den kontakten så att det inte blir fel på motorsidan. Speciellt då det visades ett kopplingsschema på kabeln för några inlägg sedan.
- Ja jag förstår, men kabeln ska sedan ha "rätt" sida upp vid anslutningen, det är inte raka spåret från motorsidan in i anslutningen i motorn. Ska kolla om den kan ha samma sida uppåt hela vägen i böjarna från start till mål.R roli skrev:
- Ja jag kan se både trådar, hylsor och anslutning, men trådarna är ju omärkta så jag inte kan avgöra vilken tråd som ska sitta mot vilken pin. Alla trådar i kabeln är svarta, och kabeln har två platta sidor där en av dom är "rätt" sida uppåt, men vilken?Isakare skrev: