Det är högst vanligt med röd FK både till jord och tändtråd i samma installation, i samma dosa i installationer från ca 1955 och hela 60-talet fram till ca 1970-72 nånting.
Ibland även som fas och nolla också.

E
Fotografen Fotografen skrev:
Det är högst vanligt med röd FK både till jord och tändtråd i samma installation, i samma dosa i installationer från ca 1955 och hela 60-talet fram till ca 1970-72 nånting.
Ibland även som fas och nolla också.
I vilken by är detta?
Nu är ju originalinstallationen i detta fall utbytt i sin helhet som vi kan se, tygkablarna är utbytta och troligen inte för allt för många decennier sedan.

Varför någon slumpmässigt skulle välja färg för olika funktioner är bortom min förståelse, men problem uppstår ju ofta då det byggts om under olika perioder, då kan röd vara tändtråd i ett rum men jord som original.

Därför det aldrig går att lita på färger. I de civiliserade delarna av landet är installationerna ganska standardiserade som tur är och det går ofta att få en bra uppfattning efter en koll i centralen och någon dosa.

I detta fallet finns ingen sådan logik vid omdragningen, därför hade det varit intressant att få se i dosan också, är gröngult konsekvent jord i anläggningen exempelvis?

Vi får väl hoppas det är utfört före - 94 i alla fall med tanke på dragningen till utloppet.

E El-Löken66 skrev:
Varför någon slumpmässigt skulle välja färg för olika funktioner är bortom min förståelse,
Ja det begriper ju inte jag heller, jag konstaterar bara att så är fallet att det var vanligt förekommande under den röda FK:ns era.

Fantastiskt vad ett sådant trivialt "problem" kan engagera. :)
De gamla runda kronkontakterna har ju tre identiska pinnar. Man provar enklast vilket läge som funkar och sedan är det bra. ;)

E El-Löken66 skrev:
Det tror jag knappast.
Varför så svårt att tro? Elinstallationer från den tiden kan ju va rena latjolajban.

Så här såg det tex ut tidigare i mitt hus (där även röd jord förekom på vissa ställen):
Hand håller två elektriska kablar, en blå med röd tejp markerar noll och en röd kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här var alltså röd med blå tejp nolla. Gissar att den blåa märkningen tillkom då normcentral installerades.

Fanns även blå nolla, blå fas, svart fas och gröngul jord.

S Soltorp40 skrev:
men sedan kan ju någon modern "Pelle propp" varit där och "rättat till".
Det som jag tycker är synd är att den person eller elfirma som moderniserat elanläggningen (och kopplade bort en av trådarna) inte åtgärdade det man ser i taket. Det är så onödigt och det orsakar så mycket arbete. Man kunde åtminstone ha märkt upp ledarna.

Men jag känner igen detta från ett långt arbetsliv - folk kan varken slutföra en uppgift eller dokumentera, de löser bara symptomet för dagen utan att se framåt (=underhåll).

Fast vi har inget belägg för att det inte är förra hyresgästen som ändrat, eller haft en händig god vän som "vet hur man gör"...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.