Det ser ut som om JFBn skyddar alla grupper utom nr 4 vad det nu kan vara, kyl/frys kanske. Du kan ju enkelt se var strömmen försvinner genom att bryta JFBn (testa den med testknappen som bör göras nån gång per år).

• Gilla
adiel
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Den tredje får isoleras och läggas åt sidan i takkoppen. Glöm inte att märka ledarna med vad du tror att det är, åtminstone vad som fick lampan att lysa.
Angående isolering av den tredje sladden, duger nuvaranvr kabelklämma som isolering?

E
A adiel skrev:
Angående isolering av den tredje sladden, duger nuvaranvr kabelklämma som isolering?
Märker att här inte kommer mätas något.

Då kan du göra som så här, testa koppla på olika sätt, kan du få lampan att lysa med två olika kopplingar och strömställareknappar är allt i sin ordning troligen.

Det du har är rör utlopp i tak med tillhörande krok, mycket vanligt första halvan av föregående sekel.

Ja, du kan använda klämmorna som sitter men vissa tycker det är lite svårt att avlägsna tråden igen genom snurra-dra-tekniken.

Allt döljs i lampans kåpa.

• Gilla
adiel
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:

Då kan du göra som så här, testa koppla på olika sätt, kan du få lampan att lysa med två olika kopplingar och strömställareknappar är allt i sin ordning troligen.

Det du har är rör utlopp i tak med tillhörande krok, mycket vanligt första halvan av föregående sekel.

Ja, du kan använda klämmorna som sitter men vissa tycker det är lite svårt att avlägsna tråden igen genom snurra-dra-tekniken.

Bra input, stort tack!! Återkommer när jag har testat!

E El-Löken66 skrev:

Jag bestämde mig för att mäta istället och resultatet var inte riktigt som jag hade väntat mig. Hur ska jag tolka detta?

Jag får bara 240 volt mellan röd och svart, inga andra komvinationer ger något utslag. När jag testar olika alternativ på strömbrytaren så är det endast den vänstra knappen som förändrar något - den bryter strömmen mellan röd och svart.

Öppna och titta vid brytaren hur det ser ut där. Det skadar ju inte att du går hela vägen nu när det kommit så långt. Många hade kopplat in lampan mellan svart och röd men som sagt ibland skadar det inte att reda ut helt.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Öppna och titta vid brytaren hur det ser ut där. Det skadar ju inte att du går hela vägen nu när det kommit så långt. Många hade kopplat in lampan mellan svart och röd men som sagt ibland skadar det inte att reda ut helt.
svart och röd går in i den vänstra knappen och vit ligger okopplad i en kabelklämma!

• Elektriska kablar vid vägg, svart och röd ansluten till vänster knapp, vit okopplad i kabelklämma.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
A adiel skrev:
svart och röd går in i den vänstra knappen och vit ligger okopplad i en kabelklämma!
Det är underligt val av färger, därav all förvirring.

Men som exempel kan svart vara fast fas vid strömställaren och röd tändtråd.
Det märkliga är då hur svart kan vara nolla ute vid lampan.

Kan du ta en sista bild i dosan mellan lampa och strömbrytare så vet vi allt sen.

• Gilla
adiel
  • Laddar…
A adiel skrev:
Som du ser förklarar det vad du mätte uppe vid taket. Finns knappast anledning att du kollar mer när allt stämmer så pass logiskt.

El-Löken vill kolla mer det är givetvis inte fel men knappast nödvändigt här.

• Gilla
adiel
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:

Kan du ta en sista bild i dosan mellan lampa och strömbrytare så vet vi allt sen.
E El-Löken66 skrev:

Jag satte upp lampan mot röd och svart och det fungerar bra! Tror faktiskt att jag nöjer mig här! Stort tack för alla svar i tråden!!

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
E
GK100 GK100 skrev:
Som du ser förklarar det vad du mätte uppe vid taket. Finns knappast anledning att du kollar mer när allt stämmer så pass logiskt.

El-Löken vill kolla mer det är givetvis inte fel men knappast nödvändigt här.
Ja, det finns krav att anläggningsinnehavaren har anläggningskännedom, i detta fall hade det varit lite intressant för trådskapare att se hur tankarna gått. Är svart fas eller röd, vilken är nolla osv..

Nu kan dosorna ibland vara lite svåråtkomliga men en titt där hade sagt mer än allt.

Färgkoderna var länge lokala för varje elverk!

Det ser ut som FK i mina ögon, men om det är väldigt tidig FK så kan den vara färgkodad typ tidigt 50-tal..

Jag har för mig att faserna i Stockholm länge var Svart, Vit, Röd. (De färger som gick att få på pappret i en blykabel. "Vit" avser ofärgad, dvs brunt papper.)

Jord, liksom nolla, är moderna påfund, vi hade ju länge 127/230V-system, och då låg alla belastningar mellan två faser, så någon nolla var inte intressant. När det väl kom jord gick den i biledaren, dvs oisolerad. (Blyhöljet i blykablar). Detta gav upphov till en del tillbud och olyckor när det sedan lades om till 230/400 med enfasiga belastningar...

Att röd färg markerar jord räknar jag till 60-tal och framåt, men före det kan man aldrig veta alls, och fram till gul/grunt kan man inte veta säkert, så säkert det nu någonsin kan bli att titta på färger utan att följa bakåt till centralen. Gul/grön i trappkoppling är ju mer än legendariskt, och när sedan en "lättbehörig" värmepumpsmontör hittar en närbelägen dosa med gul/grön blir aggregatet ute på väggen att kittlas (ibland)...

Här är ju bevisligen centralen bytt, och hur mycket den montören satt sig in i de gamla systemen kan man inte vara säker på. Däremot kan man vara rätt säker på att den generation av lamputlopp som är på bilden inte hade någon jord från början, och att de kablar som visas är lite äldre, så troligen gäller samma här, men sedan kan ju någon modern "Pelle propp" varit där och "rättat till". Wago-klämmorna är definitivt inte i original-ålder!

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
E
S Soltorp40 skrev:

Det ser ut som FK i mina ögon, men om det är väldigt tidig FK så kan den vara färgkodad typ tidigt 50-tal..

Jag har för mig att faserna i Stockholm länge var Svart, Vit, Röd. (De färger som gick att få på pappret i en blykabel. "Vit" avser ofärgad, dvs brunt papper.)

Jord, liksom nolla, är moderna påfund, vi hade ju länge 127/230V-system, och då låg alla belastningar mellan två faser, så någon nolla var inte intressant. När det väl kom jord gick den i biledaren, dvs oisolerad. (Blyhöljet i blykablar). Detta gav upphov till en del tillbud och olyckor när det sedan lades om till 230/400 med enfasiga belastningar...

Att röd färg markerar jord räknar jag till 60-tal och framåt, men före det kan man aldrig veta alls, och fram till gul/grunt kan man inte veta säkert, så säkert det nu någonsin kan bli att titta på färger utan att följa bakåt till centralen. Gul/grön i trappkoppling är ju mer än legendariskt, och när sedan en "lättbehörig" värmepumpsmontör hittar en närbelägen dosa med gul/grön blir aggregatet ute på väggen att kittlas (ibland)...

Här är ju bevisligen centralen bytt, och hur mycket den montören satt sig in i de gamla systemen kan man inte vara säker på. Däremot kan man vara rätt säker på att den generation av lamputlopp som är på bilden inte hade någon jord från början, och att de kablar som visas är lite äldre, så troligen gäller samma här, men sedan kan ju någon modern "Pelle propp" varit där och "rättat till". Wago-klämmorna är definitivt inte i original-ålder!
Röd är fas skriver du.
Detta verkar ju inte vara fallet i lamputloppet, är du bussig och förklarar detta för mig så jag också kan lära mig något?

Att doslocket ska öppnas kan vi nog se oss i månen efter, lampan lyser och hen myser som aldrig förr. Vad har vi för alternativ här nu då?

S Soltorp40 skrev:

Jag är ganska säker på att min el är från mitten av 50talet. Här är det röd FK till jord och tändtråd.

E
D Daniel 109 skrev:
Jag är ganska säker på att min el är från mitten av 50talet. Här är det röd FK till jord och tändtråd.
Det tror jag knappast.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.