Hej!

Jag bor i en lägenhet från 30-talet och ska koppla in en rislampa i min dotters rum.

Rislampan hänger i en lampsladd med en ojordad koppling (Se bild)

Från taket kommer det tre sladdar, en svart, en röd och en vit.

De flesta takkontakterna i lägenheten är ojordade och då det är två knappr på strömbrytaren är jag relativt säker på att det är en kronkoppling i taket (och inte fas, nolla och jord).

Hur bör jag gå tillväga för att koppla lampsladden?

Kan jag testa att koppla två av sladdarna i lampsladden utan att riskera att göra något strömförande om det skulle visa sig vara jord i taket?

Om lampan fungerar som väntat, vad gör jag med den överblivna fasen? Kan jag låta kabelklämman sitta kvar och låta sladden hänga innanför sladdkåpan på lampsladden?

Tack på förhand!!

• Hand håller en öppnad rislampa med synlig ojordad koppling och två skruvklämmor märkta N och L.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tre oisolerade elektriska sladdar med svart, röd och vit isolering som slutar i orange WAGO-kopplingar mot en vit takyta.
    Skapa konto
  • Strömbrytare med två knappar på en vägg, för koppling av rislampa i lägenhet från 1930-talet.
    Skapa konto
E
Har du jordfelsbrytare?

Är det en kronkoppling med röd tändtråd är det annat.

Du får nog öppna dosorna tyvärr.

• Gilla
adiel
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Har du jordfelsbrytare?
Troligen ska den röda skippas men inget att bara chansa på.

Du får nog öppna dosorna tyvärr.
Det finns jordfelsbrytare!

E
A adiel skrev:
Det finns jordfelsbrytare!
Om det är som du tror går det att gissa, ja.

Har du ingen enpolig spänningsprovare, testmejsel, Phasen eller vanlig spänningsprovare?

• Gilla
adiel
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Om det är som du tror går det att gissa, ja.

Har du ingen enpolig spänningsprovare, testmejsel, Phasen eller vanlig spänningsprovare?
Jag har en spänningsprovare. Jag ska ge det ett försök i morgon bitti, men tycker att den markerar även där den inte borde ibland, kan det vara risig kabelisolering?

Om jag får spänning på två av kablarna bör jag då kunna anta att det är som jag skrev i mitt ursprungliga inlägg? Dvs en kronkoppling.

E
A adiel skrev:
Jag har en spänningsprovare. Jag ska ge det ett försök i morgon bitti, men tycker att den markerar även där den inte borde ibland, kan det vara risig kabelisolering?

Om jag får spänning på två av kablarna bör jag då kunna anta att det är som jag skrev i mitt ursprungliga inlägg? Dvs en kronkoppling.
Du behöver göra följande mätningar.
Ställ knapparna på strömbrytaren så du får följande värden:

230, 230, 0/summer.

Skiftar du en.

230, O.L/~, O.L/~

Och nästa.

O.L/~, O.L/~, O.L/~

Har du en multimeter kan den visa några tiotal volt också och det jag skriver ovan kanske inte stämmer helt med ditt instrument, men principen framgår nog.

Isoleringen behöver du inte mäta, stick försiktigt in instrumentet mätspetsar i Wagon, så de inte fastnar, och mät.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Du behöver göra följande mätningar.
Ställ knapparna på strömbrytaren så du får följande värden:

230, 230, 0/summer.

Skiftar du en.

230, O.L/~, O.L/~

Och nästa.

O.L/~, O.L/~, O.L/~

Har du en multimeter kan den visa några tiotal volt också och det jag skriver ovan kanske inte stämmer helt med ditt instrument, men principen framgår nog.

Isoleringen behöver du inte mäta, stick försiktigt in instrumentet mätspetsar i Wagon, så de inte fastnar, och mät.
Tack!

Jag har i nuläget bara en trådlös spänningsmätare, typ en phasen men av annat fabrikat. Kanske är lika bra att köpa en riktig spänningsmätare och mäta som du skriver (https://www.clasohlson.com/se/Spänningsprovare-UNI-T,-UT22B-EU/p/36-8124)

Det är ingen bra idé att testa sig fram med lampsladden antar jag(?) Jordfelsbrytare bör väl i och för sig slå ut om någon skulle vara jord, eller är det något annat som skulle kunna hända?

E
A adiel skrev:
Tack!

Jag har i nuläget bara en trådlös spänningsmätare, typ en phasen men av annat fabrikat. Kanske är lika bra att köpa en riktig spänningsmätare och mäta som du skriver ([länk])

Det är ingen bra idé att testa sig fram med lampsladden antar jag(?) Jordfelsbrytare bör väl i och för sig slå ut om någon skulle vara jord, eller är det något annat som skulle kunna hända?
Ja, Phasen går bra. Skärma av spetsen med handen så du inte får falska utslag och sära försiktigt så fått det går.

• Gilla
adiel
  • Laddar…
Adiel, de trådlösa kan du inte mäta spänningen med. De är dessutom något luriga när det finns flera ledare med spänning. Men du bör kunna se om du får spänning fram med båda brytarna. Sannolikt är det just en kronkoppling. Men att mäta är att veta.

• Gilla
adiel
  • Laddar…
E
D Daniel 109 skrev:
Adiel, de trådlösa kan du inte mäta spänningen med. De är dessutom något luriga när det finns flera ledare med spänning. Men du bör kunna se om du får spänning fram med båda brytarna. Sannolikt är det just en kronkoppling. Men att mäta är att veta.
Hen behöver inte mäta exakt vilken spänning det är, finns det spänning då ena knappen är i ett läge och den försvinner då den skiftas kan vi nog förutsätta att det är rätt spänning.

Likadant med den andra knappen och ledaren.

Sen finns det bättre och sämre instrument också. Men det går inte att skriva att det inte går.

• Gilla
adiel
  • Laddar…
A adiel skrev:
då det är två knappr på strömbrytaren är jag relativt säker på att det är en kronkoppling i taket (och inte fas, nolla och jord).
Det är detta allting hänger på. Om du är säker på att det är en kronkoppling och att det inte är några oegentligheter i anläggningen (ändringar, t.ex skyddsjordning av uttag) så kan du prova dig fram med att koppla in lampan. Med den lampan är det näst intill likställt med att göra en mätning med spänningsprovare.

Men eftersom du säger att du har en röd ledare så skulle jag vara mycket försiktig. När satt där en fungerande lampa senast? Hur var den kopplad? Lampan kommer att lysa fint även om den är kopplad mot skyddsjord. Men om lampan har en glödlampa (halogen) så kommer JFB att lösa då - det är inte säkert att en LED-lampa löser JFBn.

Det är olyckligt att det inte sitter ett lamputtag där. Det är ingen yrkesman som lämnat detta efter sig.

• Gilla
adiel
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är detta allting hänger på. Om du är säker på att det är en kronkoppling och att det inte är några oegentligheter i anläggningen (ändringar, t.ex skyddsjordning av uttag) så kan du prova dig fram med att koppla in lampan. Med den lampan är det näst intill likställt med att göra en mätning med spänningsprovare.

Men eftersom du säger att du har en röd ledare så skulle jag vara mycket försiktig. När satt där en fungerande lampa senast? Hur var den kopplad? Lampan kommer att lysa fint även om den är kopplad mot skyddsjord. Men om lampan har en glödlampa (halogen) så kommer JFB att lösa då - det är inte säkert att en LED-lampa löser JFBn.

Det är olyckligt att det inte sitter ett lamputtag där. Det är ingen yrkesman som lämnat detta efter sig.
Tyvärr kan jag ju inte vara helt säker på det…

Vi flyttade in i lägenheten nu i juli, sp senast i juni satt det en lampa där. Jag vet tyvärr inte hur den var kopplad men tidigare ägaren hade knappt några kontakter installerade i taket. Jag har satt in i de flesta rummrn men här gick jag bet.

Om den röda är jord och jordfelsbrytaren inte slår av, vad blir konsekvensen? Jag har köpt en multimeter idag och ska göra en mätning!

En multimeter är bara marginellt bättre än en beröringsfri spänningsdetektor, men lättare att mäta med än lampan. Trots det är det svårt att mäta, dvs tolka resultatet utan förutfattade meningar om installationen, så jag vågar inte försöka mig på att ge en mätprocedur. Enda sättet är att börja titta i andra dosor och sedan bekräfta vad man ser med mätning.

Vi vet heller ingenting om din JFB, ifall den skyddar hela lägenheten eller enbart t.ex golvvärmen i badrummet. Eller framgår det tydligt av gruppförteckningen?

Risken för att något är fel här är dock liten. Man kan i 999 fall av 1000 prova sig fram med att koppla in lampan, men eftersom du frågar...det är olyckligt att det inte satt ett lamputtag där.

För att gå händelserna lite i förväg här så ska du ju också rent praktiskt koppla in lampan, helst med stickpropp. De Wago 773 som sitter där nu är olämpliga. Wago 224 är bättre, eller 221, eller ännu hellre ett lamputtag. Det finns dock inga lamputtag för kronkoppling idag så en av ledarna behöver läggas åt sidan. Det blir svårt att göra detta bra direkt på den sladd som kommer ut från taket. Så fast inkoppling av två av dessa ledare direkt i lampan är nog det bästa. Den tredje får isoleras och läggas åt sidan i takkoppen. Glöm inte att märka ledarna med vad du tror att det är, åtminstone vad som fick lampan att lysa.

• Gilla
adiel
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
En multimeter är bara marginellt bättre än en beröringsfri spänningsdetektor, men lättare att mäta med än lampan. Trots det är det svårt att mäta, dvs tolka resultatet utan förutfattade meningar om installationen, så jag vågar inte försöka mig på att ge en mätprocedur. Enda sättet är att börja titta i andra dosor och sedan bekräfta vad man ser med mätning.

Vi vet heller ingenting om din JFB, ifall den skyddar hela lägenheten eller enbart t.ex golvvärmen i badrummet. Eller framgår det tydligt av gruppförteckningen?

Risken för att något är fel här är dock liten. Man kan i 999 fall av 1000 prova sig fram med att koppla in lampan, men eftersom du frågar...det är olyckligt att det inte satt ett lamputtag där.

För att gå händelserna lite i förväg här så ska du ju också rent praktiskt koppla in lampan, helst med stickpropp. De Wago 773 som sitter där nu är olämpliga. Wago 224 är bättre, eller 221, eller ännu hellre ett lamputtag. Det finns dock inga lamputtag för kronkoppling idag så en av ledarna behöver läggas åt sidan. Det blir svårt att göra detta bra direkt på den sladd som kommer ut från taket. Så fast inkoppling av två av dessa ledare direkt i lampan är nog det bästa. Den tredje får isoleras och läggas åt sidan i takkoppen. Glöm inte att märka ledarna med vad du tror att det är, åtminstone vad som fick lampan att lysa.
Såhär ser elskåpet ut, hjälper det något?

• Elskåp öppet med säkringar och automater i ett hem, etiketter och numrerade platser synliga.
    Skapa konto
E
Du har nog större av en spänningsprovare, typ denna;
Spänningsprovare med svart och blå design och jordfelsbrytartest-funktion.
Skapa konto

Eller lägger du några hundringar till och köper något av de stora märkena.

En multimeter kan du ju också köpa om det är något du använder.

• Blå och svart spänningsprovare med digital display och måttskalor.
    Skapa konto
  • Gilla
adiel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.