Och kolla i den kopplingsdosa som högst troligt sitter ca 20 cm från tak mitt över brytaren. Det enklaste och säkraste sättet är att öppna och rycka samt titta. Sedan man skaffat sig en bild av anläggningen kan man ev gå vidare och mäta.

• Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
A
  • Gilla
Arianne003
  • Laddar…
Tack alla! Börjar luta åt att om vi behåller kronan och drar om elen i den kanske vi sätter den i det andra takuttaget över matbordet där det def är jordat.

Finns det nån annan slags lampa (med mindre metall och som hänger ner mindre kanske, vi har 2,75 i takhöjd) som man med lite bättre samvete kan tänka sig att sätta i uttaget om det förblir ojordat (ja, jag inser att det fortfarande inte är godkänt)?

Och om man inte sätter nån lampa alls, vad borde man göra åt den lösa tråden i taket, vad den nu är? Antar att man också borde byta den jordade takkontakten för att undvika förvirring.

BirgitS
A Arianne003 skrev:
Finns det nån annan slags lampa (med mindre metall och som hänger ner mindre kanske, vi har 2,75 i takhöjd) som man med lite bättre samvete kan tänka sig att sätta i uttaget om det förblir ojordat (ja, jag inser att det fortfarande inte är godkänt)?
En som är dubbelisolerad.
A Arianne003 skrev:
Och om man inte sätter nån lampa alls, vad borde man göra åt den lösa tråden i taket, vad den nu är?
Man sätter dit en toppklämma, t.ex. Wago.
A Arianne003 skrev:
Antar att man också borde byta den jordade takkontakten för att undvika förvirring.
Ja

• Gilla
Arianne003 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.