B Banditsnowman skrev:
Ok, ny handske, kopplat som innan, 400volt

Den går i ca 15 sekunder, sen går säkringen, luktar en del, varmt hölje

Kolen, byta?!
Den får tre faser och jord, dvs svart-vit-blå på faser, röd på jord och nollan tom i handsken?
 
Frustrator Frustrator skrev:
Ska inte spela roll.
Har du någon multimeter?
Absolut, jag kanske får börja skruva isär…
 
Fotografen Fotografen skrev:
Den får tre faser och jord, dvs svart-vit-blå på faser, röd på jord och nollan tom i handsken?
Precis så
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
B Banditsnowman skrev:
Absolut, jag kanske får börja skruva isär…
Gör det superenkelt till att börja med.
Mät på kabeln du har så det inte är brott på den.

Mät sen vid stället där du kopplar y eller d.

Om allt är bra dit, då kan man börja skruva isär.
 
B Banditsnowman skrev:
Absolut, jag kanske får börja skruva isär…
Om en lindning är kass då, vad gör jag då?

Kanske bättre att köpa en slipmaskin på Biltema eller liknande jag fick med ett fint golvstativ på auktionen i alla fall🙂
 
Jag tycker den här ser ut att vara kopplad för 400 volt.

Skillnaden är att då du får den här i skick så fungerar den ordentligt.
Det gör sällan en biltemasmärgel ens när den är ny.
Jag har hat två billiga smärglar av ungefär Biltemakvalitet och aldrig mer att jag köper en sådan. Den ena höll 15 minuters användning och det ansåg importören var normal livslängd så jag fick ingenting på garantin. Den andra fungerade aldrig ordentligt. Hellre bygger jag en smärgel själv från första början eller lindar om en kvalitetsmaskin som har brunnit.

Om en lindning är helt fördärvad är enda räddningen att linda om motorn med nya koppartrådshärvor. Det är en ganska komplicerad och mycket tidsödande operation om man inte är proffs. Jag har gjort det så jag vet.

Fast det är betydligt vanligare med fel i kabeln eller brytaren.
 
Hade du dubbelkollat så det är rätt kopplat när du bytte uttag på väggen ?

Dubbelkollat så du inte blandar ihop nolla och fas, eller om du har en annan 3 fas maskin du kan koppla in i uttaget och kolla

Synd att kasta en gammal fin maskin till förmån för biltema skräp
 
Redigerat:
B Banditsnowman skrev:
Hmm, det var så jag kopplade när jag skulle pröva om den gick på 230v…
.och du provade att köra med enfas?
 
Och se efter om stickkontakten är rätt kopplad. Det är vanligt att råka blanda ihop trådarna. I synnerhet när de inte har moderna standardfärger
 
D Dilato skrev:
.och du provade att köra med enfas?
Jag prövade enfas och ”vanlig” stickkontakt , då gick den en lite stund, sen gick säkringen. Kan jag gjort sönder den då? Förstört en lindning
 
220 eller 240 /380 eller 400V är egentligen samma sak. Leverantören skickat ut 400 och när strömmen kommer fram är det i sämsta fall bara 380 kvar. Ingen skillnad att bry sig om!
I ett trefassystem talar man om huvudspänning och fasspänning. I Europa har vi 400V huvudspänning och på grund av fasförskjutning mellan de tre faserna får vi 240V fasspänning. (ska jag förklara mer blir det bara en massa matte....)

I ett trefasuttag ska det finnas fem stift
Tre faser, en nolla och en skyddsjord.
Mäter man mellan någon av de tre faserna och nollan får man 220V
mäter man mellan fas ett och två (eller två och tre eller tre och ett) får man 380V

En trefasmotor har tre lindningar och den kan kopplas på två sätt, Y eller D /delta.
Vid Y-koppling lägger man en fas på ena ändan av vardera lindningen. Den andra sidan på de tre lindningarna kopplar man ihop och då skapas en konstgjord nolla. Vd denna koppling får vardera lindningen 220V och motorn går på "låg effekt"

Vid deltakoppling lägger man första spolen mellan fas ett och två, den andra mellan fas två och tre och tredje spolen mellan fas tre och ett, Då får vardera lindningen 380V och motorn går på "högre effekt".

Såvitt jag kan se är din motor kopplad korrekt efter svenska förhållanden,dvs 380 V huvudspänning så om din handske levererar vad den ska på alla tre faser så skulle jag tro att det är något allvarligt fel i motorn.
Som jag tror skulle din motor ha brunnit upp ännu fortare om du hade kopplat efter 220-alternativet
 
  • Gilla
Banditsnowman
  • Laddar…
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
220 eller 240 /380 eller 400V är egentligen samma sak. Leverantören skickat ut 400 och när strömmen kommer fram är det i sämsta fall bara 380 kvar. Ingen skillnad att bry sig om!
I ett trefassystem talar man om huvudspänning och fasspänning. I Europa har vi 400V huvudspänning och på grund av fasförskjutning mellan de tre faserna får vi 240V fasspänning. (ska jag förklara mer blir det bara en massa matte....)

I ett trefasuttag ska det finnas fem stift
Tre faser, en nolla och en skyddsjord.
Mäter man mellan någon av de tre faserna och nollan får man 220V
mäter man mellan fas ett och två (eller två och tre eller tre och ett) får man 380V

En trefasmotor har tre lindningar och den kan kopplas på två sätt, Y eller D /delta.
Vid Y-koppling lägger man en fas på ena ändan av vardera lindningen. Den andra sidan på de tre lindningarna kopplar man ihop och då skapas en konstgjord nolla. Vd denna koppling får vardera lindningen 220V och motorn går på "låg effekt"

Vid deltakoppling lägger man första spolen mellan fas ett och två, den andra mellan fas två och tre och tredje spolen mellan fas tre och ett, Då får vardera lindningen 380V och motorn går på "högre effekt".

Såvitt jag kan se är din motor kopplad korrekt efter svenska förhållanden,dvs 380 V huvudspänning så om din handske levererar vad den ska på alla tre faser så skulle jag tro att det är något allvarligt fel i motorn.
Som jag tror skulle din motor ha brunnit upp ännu fortare om du hade kopplat efter 220-alternativet
Jag tror det också, jag hade för bråttom att köra den på 230v ”vanlig” stickkontakt.

Okunskap, jag vet ju att man har möjlighet att bygla och välja på tex ung och spis om man vill använda 230/400volt…..
 
B Banditsnowman skrev:
Hmm, det var så jag kopplade när jag skulle pröva om den gick på 230v…. När jag köpte den satt ju blecken som på min bild
Hur kopplade du in fyra trådar mot enfaskontakten?
La du dubbla trådar på en anslutning, eller hoppade du över en tråd?

Hur länge hade du motorn inkopplad mot enfas 230V?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Hur kopplade du in fyra trådar mot enfaskontakten?
La du dubbla trådar på en anslutning, eller hoppade du över en tråd?

Hur länge hade du motorn inkopplad mot enfas 230V?
I det läget hade jag ändrat läge på blecken och körde den på nolla o fas med olika resultat och riktning😌
 
B Banditsnowman skrev:
I det läget hade jag ändrat läge på blecken och körde den på nolla o fas med olika resultat och riktning😌
Jag hann börja slipa en y-slaga till betesputsen 😆 så körde kanske 2 minuter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.