engs engs skrev:
Det är nog bättre ha en metod som fungerar i alla rondeller även om man inte vet hur den är beskaffad sen tidigare. Än att ha olika metoder beroende på rondelltyp.
Fast som du själv skriver finns det olika sorters rondeller, som fyller olika behov. Så att alltid göra lika är korkat, inte en bra metod. Man måste situationsanpassa sitt körande även i rondeller, vilket kan kräva olika beteenden i en jättespiral likt Vallarondellen i Linköping, en tvåfilig rondell med växelvis en- och tvåfiliga avfarter likt Brommaplan i Stockholm och en liten enfilig sak i ett bostadsområde.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
E
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast som du själv skriver finns det olika sorters rondeller, som fyller olika behov. Så att alltid göra lika är korkat, inte en bra metod. Man måste situationsanpassa sitt körande även i rondeller, vilket kan kräva olika beteenden i en jättespiral likt Vallarondellen i Linköping, en tvåfilig rondell med växelvis en- och tvåfiliga avfarter likt Brommaplan i Stockholm och en liten enfilig sak i ett bostadsområde.
Det hela är mycket enkelt. Du blinkar höger vid filbyte och då du kör ur.

Skulle du ha kört fel så får du blinka vänster men detta är en mycket riskabel manöver och det är nog oftast säkrast du kör ur ändå och vänder tillbaka.
 
Då det är stor skillnad på ett vettigt sett att köra i en CPL så kanske det vore läge att dela upp dem i 2 olika typer med olika regler för att krångla till det. ;)
Men faktiskt så är det mycket vettigt att blinka vänster här.
Rondell med vägskyltar, vägmarkeringar för avfarter och en blå buss i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men kanske inte ger så mycket här.

Trafik på en motorväg med vägskyltar som visar riktningar mot Sollentuna, Akalla, Vällingby, Tensta och Lunda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
maria01 och 3 till
  • Laddar…
E
snuttjulle snuttjulle skrev:
Då det är stor skillnad på ett vettigt sett att köra i en CPL så kanske det vore läge att dela upp dem i 2 olika typer med olika regler för att krångla till det. ;)
Men faktiskt så är det mycket vettigt att blinka vänster här.
[bild]

Men kanske inte ger så mycket här.

[bild]
Kör i en sådan liten cirkulationsplats dagligen utan att blinka vänster.
Vissa mindre kunniga blir ju förvånade av detta men hittills har alla haft tillgång till bromspedal.

Jag ser det som väldigt farligt om folk bara skulle blåsa på för att det inte vänsterblinkas här, speciellt då det inte är något lagstiftaren nämner.

Det är den gamla generationen, oförmögen att ta till sig förändringar som ställer till det här, inte den som kör korrekt och blott blinkar sig ut.
 
E El-Löken66 skrev:
den gamla generationen, oförmögen att ta till sig förändringar
Eller den gamla generationen, erfaren nog att veta att alla inte alltid gör rätt, så den väljer att vara övertydlig?

Fast det kanske är samma. :thinking:
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
E
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Eller den gamla generationen, erfaren nog att veta att alla inte alltid gör rätt, så den väljer att vara övertydlig?

Fast det kanske är samma. :thinking:
Hade alla gjort så hade det varit att vara övertydlig. Att blanda en massa filosofier känns inte som det.

Men som regel skadar det ju inte.
 
E El-Löken66 skrev:
Det hela är mycket enkelt. Du blinkar höger vid filbyte och då du kör ur.

Skulle du ha kört fel så får du blinka vänster men detta är en mycket riskabel manöver och det är nog oftast säkrast du kör ur ändå och vänder tillbaka.
Mycket riskabelt att vända i en rondell? Har du funderat på att lämna in körkortet? Det är svårt att hitta ett säkrare ställe att vända på.

Att du inte tycker att det är lämpligt att visa dina avsikter i trafiken betyder inte att det är fel.
 
  • Gilla
fiskbuggaren och 1 till
  • Laddar…
Vänsterblink i sig är väl inget problem. I vissa fall är det bra. I andra gör det varken till eller från i mina ögon. Mest störande är väl när man enbart använder vänsterblink och skippar helt högerblinken när man ska svänga ut. Ser många som till och med fortsätter att blinka vänster under tiden de svänger ut.
 
  • Gilla
fiskbuggaren och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Jag ser det som väldigt farligt om folk bara skulle blåsa på för att det inte vänsterblinkas här, speciellt då det inte är något lagstiftaren nämner.
Man får naturligtvis inte förutsätta att folk blinkar. Dessutom kan man ju inte vänsterblinka om man kör i rondellens högerfil (eftersom att det kan missuppfattas som ett filbyte).
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
E
D Daniel 109 skrev:
Mycket riskabelt att vända i en rondell? Har du funderat på att lämna in körkortet? Det är svårt att hitta ett säkrare ställe att vända på.

Att du inte tycker att det är lämpligt att visa dina avsikter i trafiken betyder inte att det är fel.
Ja, givetvis, har du angripit den från fel håll och där är trafik får du ju stå ditt kast. Kan inte börja hoppa inåt från ingenstans ju.
 
E El-Löken66 skrev:
Kör i en sådan liten cirkulationsplats dagligen utan att blinka vänster. Vissa mindre kunniga blir ju förvånade av detta men hittills har alla haft tillgång till bromspedal.
Vore det inte bättre om de inte behövde bli förvånade då de bättre skulle förstå din avsikt om du faktiskt blinkade vänster?

Ska man gör det minsta lagen kräver eller ska man göra vad man kan för att underlätta för andra?

Nyfniken Nyfniken skrev:
Dessutom kan man ju inte vänsterblinka om man kör i rondellens högerfil (eftersom att det kan missuppfattas som ett filbyte).
En missuppfattning som inte känns så allvarlig. Vad kan hända? Att någon bereder plats i onödan. Konsekvenserna av missuppfattningar på grund av avsaknad blinkning är nog ofta värre.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
E
Alfredo Alfredo skrev:
Vore det inte bättre om de inte behövde bli förvånade då de bättre skulle förstå din avsikt om du faktiskt blinkade vänster?

Ska man gör det minsta lagen kräver eller ska man göra vad man kan för att underlätta för andra?

En missuppfattning som inte känns så allvarlig. Vad kan hända? Att någon bereder plats i onödan. Konsekvenserna av missuppfattningar på grund av avsaknad blinkning är nog ofta värre.
I byn jag kommer från är en oskriven regel att ska jag gå vänster måste jag sträcka ut vänsterarmen för att markera detta, likadant höger.

Görs inte detta säger samma regel att du får gå rakt in i min axel med din så att jag trillar in i väggen eller ut på gatan.

Detta bör införas i hela Sverige men det är onödigt att kommunicera ut detta skriftligt då det är en oskriven regel.
 
  • Haha
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
I byn jag kommer från är en oskriven regel att ska jag gå vänster måste jag sträcka ut vänsterarmen för att markera detta, likadant höger.

Görs inte detta säger samma regel att du får gå rakt in i min axel med din så att jag trillar in i väggen eller ut på gatan.

Detta bör införas i hela Sverige men det är onödigt att kommunicera ut detta skriftligt då det är en oskriven regel.
Haha. Oskriven regel! :rofl:
Ser framför mig hur dussintals besökande turister omkommer varje år för att de inte känner till den oskrivna regeln så att de blir utknuffade i gatan.

Varför behovet av den regeln? Är ni alla ovanligt bredaxlade i den där byn?
 
  • Haha
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Ser framför mig hur dussintals besökande turister omkommer varje år för att de inte känner till den oskrivna regeln så att de blir utknuffade i gatan.
Det är antagligen syftet med regeln! :cool:
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
engs
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast som du själv skriver finns det olika sorters rondeller, som fyller olika behov. Så att alltid göra lika är korkat, inte en bra metod. Man måste situationsanpassa sitt körande även i rondeller, vilket kan kräva olika beteenden i en jättespiral likt Vallarondellen i Linköping, en tvåfilig rondell med växelvis en- och tvåfiliga avfarter likt Brommaplan i Stockholm och en liten enfilig sak i ett bostadsområde.
Visst, men tror ändå på att ha samma grundregler i ryggmärgen. Dvs betrakta rondeller som en egen enkelriktad väg. Där man blinkar vänster om den råkar vara flerfilig och man ska byta fil till vänster, men inte annars.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.