E
D Daniel 109 skrev:
Du ska ju inte blinka vänster i ytterfilen om du inte ska byta till innerfil. Men om det är en enfilig rondell är det inte fel att blinka vänster om man ska vänster. Det funkar även om man ligger i innerfil. Det är definitivt inte fel att lära ut. Men i ditt exempel ska man inte blinka vänster.
Där är du ju, vi började just undra.

Nej, tyvärr, det du skriver stämmer inte.
 
Redigerat:
E El-Löken66 skrev:
Nej, tyvärr, det du skriver stämmer inte.
Berätta vad som är rätt då istället för att bara komma med korta oneliners om att andra har fel. Inte bara rent juridiskt, utan även vad man bör göra för att underlätta för sina medtrafikanter.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
E
useless useless skrev:
Berätta vad som är rätt då istället för att bara komma med korta oneliners om att andra har fel. Inte bara rent juridiskt, utan även vad man bör göra för att underlätta för sina medtrafikanter.
Du har ju det mesta i körkortsboken.
Som du var inne på så verkar du ju nu faktiskt veta när det ska blinkas. Sen kanske praxis kan skilja sig något regionalt men kör ni bara enligt gällande regler så kommer alla konstigheter med tiden att försvinna.

Förutsatt då att körskolan lär ut korrekt, vilket ju inte var fallet här.

Vad är det specifikt för regel du undrar över?
 
E El-Löken66 skrev:
Vad är det specifikt för regel du undrar över?
Du skrev att man ska blinka vänster om man ska byta fil. Sen skrev du att Daniel109 hade fel när han skrev samma sak.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
E
useless useless skrev:
Du skrev att man ska blinka vänster om man ska byta fil. Sen skrev du att Daniel109 hade fel när han skrev samma sak.
Visa mig den rondell där du behöver filbyta till vänster.

Då har du ju kört in i den pä fel sätt till att börja med?
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Fast det är just detta med att folk felaktigt blinkar som gör att förvirringen uppstår.

Ligger du korrekt i ytterfil och någon från innerfil ska svänga ut från cirkulationsplatsen får denne sänka farten då du både kan lämna och fortsätta vidare.

Skulle någon förlita sig på ditt vänsterblink och i avsaknad av detta köra rakt in i dig skulle total anarki råda.

Men det kommer ju alltid finnas de som tycker de vet bättre än lagstiftaren.

Och det går att blinka vänster i din situation och vissa kommer kanske tolka det som ett stöd men den nya generationen kommer tänka att du är en senil person som glömt blinkers igång.

Och detta är såklart inget som ska läras ut på trafikskolor då det var hur det gjordes förr, för 20 år sen eller så.
Detta har ingenting med att ligga i fel fil att göra. Kör man in klockan 6 och ska ut klockan 9 i en tvåfilig rondell (med två ut och två in åt alla håll) så är det tveklöst så att det underlättar för den som står klockan 12 och ska in, om jag blinkar. Det undanröjer ingen plikt att lämna företräde för den som ska in.

Du överdriver stort problemet med att blinka lite vänster, det finns inget som helst problem med det. Varför skulle man glömma bort att man ska lämna företräde bara för att någon inte blinkar? Detta är helt enkelt en extra information som kan användas om den finns, finns den inte är det inte mer med det.

Den nya generationen har knappast problem med lite blinkande. Jag tycker det låter som att det är DU som har problem med att anpassa dig till det.....
 
  • Gilla
Fairlane och 6 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Visa mig den rondell där du behöver filbyta till vänster.
Alla rondeller med mer än en fil kan man potentiellt sett behöva byta fil i. Sen att du är så otroligt duktig att du aldrig behöver byta fil är en annan sak.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
@El-Löken66: Jag kommer till en rondell (ja, jag kallar dem för rondeller. Suck it up) med 4 in/utfarten och ska ut i den tredje. Rondellen har 2 filer och jag ligger i den vänstra.

Jag blinkar vänster när jag kör in, fortsätter med det tills jag har passerat utfart nr två. Då blinkar jag höger och åker ut ur rondellen i vänster fil.

De som ligger snett bakom/framför till höger om mig ser då vilken väg jag tänker ta. De som kommer in mitt emot ser tidigt att jag kommer korsa deras väg och är beredda på det. De som kommer från höger (infart nr 1) och ska till deras höger i rondellen ser att jag inte kommer vara i vägen för dem.

Hur kan vänsterblinkningen (som förut var lag) vara ett problem?
 
  • Gilla
  • Älska
Fairlane och 6 till
  • Laddar…
engs
pacman42 pacman42 skrev:
Nej, de är inte jättetydliga. När varken polisen, körskolan eller trafikverket klarar av att berätta vad som gäller, då är de inte tydliga. Det finns många regler som är väldigt tydliga dock, men inte alla.
Trafikskolorna verkar dessutom fortfarande lära ut "vänsterblink" då man ofta ser eleven göra sådan i deras bilar.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
engs
Nyfniken Nyfniken skrev:
@El-Löken66: Jag kommer till en rondell (ja, jag kallar dem för rondeller. Suck it up) med 4 in/utfarten och ska ut i den tredje. Rondellen har 2 filer och jag ligger i den vänstra.

Jag blinkar vänster när jag kör in, fortsätter med det tills jag har passerat utfart nr två. Då blinkar jag höger och åker ut ur rondellen i vänster fil.

De som ligger snett bakom/framför till höger om mig ser då vilken väg jag tänker ta. De som kommer in mitt emot ser tidigt att jag kommer korsa deras väg och är beredda på det. De som kommer från höger (infart nr 1) och ska till deras höger i rondellen ser att jag inte kommer vara i vägen för dem.

Hur kan vänsterblinkningen (som förut var lag) vara ett problem?
Ett problem är att alla rondeller inte är tvåfiliga med fyra in/utfarter. Det finns spiralerna där man leds ut mer eller mindre automatik, tre, fyra, fem, sex in-/utfarter. en, två, tre, fyra(?) filer.
Vissa är det skyltat OK att ligga i högerfil för vänstersväng osv.

Det är nog bättre ha en metod som fungerar i alla rondeller även om man inte vet hur den är beskaffad sen tidigare. Än att ha olika metoder beroende på rondelltyp.
 
Redigerat:
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
Kanske något missförstånd, har aldrig skrivit att det inte är tillåtet att blinka vänster, däremot kan det skapa förvirring.
 
När jag gick handledarkurs för att kunna övningsköra med ungarna sa kursläraren att de rekommenderar att blinka vänster om man ska ut klockan 9 i en rondell, men det är inget krav, dock så ansåg läraren att uppmärlsamheten hos andra ökar om man blinkar.

För övrigt tyckar jag bergeppen innerfil respektive ytterfil är förvirrande, bättre är höger eller vänsterfil.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
E
E Edlunn skrev:
När jag gick handledarkurs för att kunna övningsköra med ungarna sa kursläraren att de rekommenderar att blinka vänster om man ska ut klockan 9 i en rondell, men det är inget krav, dock så ansåg läraren att uppmärlsamheten hos andra ökar om man blinkar.

För övrigt tyckar jag bergeppen innerfil respektive ytterfil är förvirrande, bättre är höger eller vänsterfil.
Ja, vi kan här förutsätta en vanlig träfilsrondell och istället benämna filerna vänster, mitt respektive höger ifall det underlättar.

Tycker och tänker ja.
Och så praktiserar en fjärdedel denna metod och resten inte. Hur kan det vara tydligt?

Denna diskrepans är garanterat där för att många inte annamat de nya reglerna som gäller. Jag själv levde kvar i det förflutna några år efter det slog genom men sen utbildning och såg ljuset.

Om alla bara gör likadant så kommer inga problem ske.

Om den som ska ut klockan nio, som ligger i ytterfil hela vägen, vilket är praxis i vissa delar av landet, förutsätts hålla sig inom filen då högerblinkers ej är synlig så blir det heller inga problem.

Vänsterblinkning kan, korrekt använt, teoretiskt underlätta men det är inget att rätta sig efter och skiljer sig även det regionalt.

Tror vi rett ut detta nu så vi håller med just den diskussionen.
 
Vänsterblink funkar bara problemfritt i enfiliga cirkulationsplatser. Men i mina trakter är 98,2% av alla cirkulationsplatser enfiliga, så det är inget stort problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.