S Stuff skrev:
För Stockholm ja. Men i norrland slår det förmodligen åt andra hållet. Säkert lika många rattfyllerister, men man ser knappt en taxi. Så där ser man nog 10 gånger fler rattfyllerister än taxibilar

Siffrorna baseras på nationell statistik och fordonsdatabas förmodligen, men kraftiga lokala variationer ska inte underskattas
I norrland kör väl 100% fulla 😂
 
Jag känner mig iallafall mycket lugn med att köra bil i Sverige. Kört bil i Egypten och Thailand tex, det var mer stressande.

I båda länderna så är det här med körriktning en rekommendation och inget man följer 😂
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Siffrorna baseras på nationell statistik och fordonsdatabas förmodligen, men kraftiga lokala variationer ska inte underskattas
Det stämmer inte riktigt då heller, för det finns 75000 förare med taxileg och strax under 5M bilar, men det hindrar ju inte att mixen är ungefär rätt i en vanlig mellanstor stad.
 
Isakare Isakare skrev:
Hörde på radio igår (P1) att körkorts turism till Rumänien är populärt, 11.000:- ink allt kostar en resa och körkort.
Man växlar in ett körkort från land utanför EU, har man inget sånt kan man köpa ett i Egypten.
20.000 ansökningar kom in förra året om byte från Rumänskt till Svenskt.
Har man i Sverige blivit av med sitt kort går det att skaffa ett nytt och lägga till behörigheter, det görs ingen koll här att man blivit av med tidigare kort.
Svenska myndigheter kan inte göra nått, ingen har blivit dömd vid misstanke.
Det borde ju vara enkelt fixat tänker jag. Ställ ett absolut krav på en uppkörning för alla som vill omvandla sitt körkort från annat land till ett svenskt körkort. Och gärna även ett skriftligt prov med fokus på trafikregler.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Det borde ju vara enkelt fixat tänker jag. Ställ ett absolut krav på en uppkörning för alla som vill omvandla sitt körkort från annat land till ett svenskt körkort. Och gärna även ett skriftligt prov med fokus på trafikregler.
Det är säkert förbjudet på grund av nåt brott mot den fria rörligheten inom EU/EES.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det stämmer inte riktigt då heller, för det finns 75000 förare med taxileg och strax under 5M bilar, men det hindrar ju inte att mixen är ungefär rätt i en vanlig mellanstor stad.
Om man kollar hur framförallt Uber och Bolt bilarna kör, tror man alla har dragit i sig nått.
 
S Stuff skrev:
För Stockholm ja. Men i norrland slår det förmodligen åt andra hållet. Säkert lika många rattfyllerister, men man ser knappt en taxi. Så där ser man nog 10 gånger fler rattfyllerister än taxibilar

Siffrorna baseras på nationell statistik och fordonsdatabas förmodligen, men kraftiga lokala variationer ska inte underskattas
Många rattfyllerister runt Arlanda annars…
 
Vi de större transporthamnarna i södra Sverige är det väl 10% som är nyktra?
 
B b8q skrev:
Många rattfyllerister runt Arlanda annars…
Verkligen.
(Men samtidigt många som precis landat från chartersemester, så inte osannolikt att stöta på en å annat rattfyllo)
 
useless useless skrev:
Det är säkert förbjudet på grund av nåt brott mot den fria rörligheten inom EU/EES.
Så är det absolut. Vore ändå en bra uppgift för Transportstyrelsen eller liknande att mäta om konverterade körkort från olika länder ledde till högre olycksbenägenhet, och sen ligga på inom EU för att dessa ska skärpa sina krav.

Rimligen en bättre väg än snöd nationalism.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så är det absolut. Vore ändå en bra uppgift för Transportstyrelsen eller liknande att mäta om konverterade körkort från olika länder ledde till högre olycksbenägenhet, och sen ligga på inom EU för att dessa ska skärpa sina krav.

Rimligen en bättre väg än snöd nationalism.
Fast om man nu kan köra bil så är det ju inte så svårt att klara en uppkörning eller ett prov. En sanity check ser inte jag som snöd nationalism. Dessutom får ju EU-medborgare köra bil i Sverige med sitt eget körkort från annat land. Det är just den automatiska omvandlingen till ett svenskt körkort som är problemet här.
Med det sagt så borde förstås ett första steg vara att via EU pressa Rumänien och andra mer eller mindre korrupta länder att inte tillåta omvandling av körkort tagna utanför EU till EU-körkort.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så är det absolut. Vore ändå en bra uppgift för Transportstyrelsen eller liknande att mäta om konverterade körkort från olika länder ledde till högre olycksbenägenhet, och sen ligga på inom EU för att dessa ska skärpa sina krav.

Rimligen en bättre väg än snöd nationalism.
I det här fallet får man ju tydligen ett körkort utan att vara bosatt i landet eller ens ha visat att man kan framföra ett fordon. Då är det inte den Rumänska körkortsutbildningen det är fel på utan att Rumänska myndigheter ägnar sig åt brottslig verksamhet genom att sälja körkort.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
De berättade om en som hade samma utfärdande datum på körkortet som födelseår.
 
Vissa dagar känns det som om det är väldigt många rumänska körkort ute på vägarna…😎
 
Isakare Isakare skrev:
De berättade om en som hade samma utfärdande datum på körkortet som födelseår.
Vissa är födda till att köra bil vet du 😉
 
  • Haha
  • Gilla
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.