Hörde på radio igår (P1) att körkorts turism till Rumänien är populärt, 11.000:- ink allt kostar en resa och körkort.
Man växlar in ett körkort från land utanför EU, har man inget sånt kan man köpa ett i Egypten.
20.000 ansökningar kom in förra året om byte från Rumänskt till Svenskt.
Har man i Sverige blivit av med sitt kort går det att skaffa ett nytt och lägga till behörigheter, det görs ingen koll här att man blivit av med tidigare kort.
Svenska myndigheter kan inte göra nått, ingen har blivit dömd vid misstanke.
 
  • Ledsen
  • Arg
  • Wow
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
Rumänskt cornflakes-paket med andra ord… 😂
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Hörde på radio igår (P1) att körkorts turism till Rumänien är populärt, 11.000:- ink allt kostar en resa och körkort.
Man växlar in ett körkort från land utanför EU, har man inget sånt kan man köpa ett i Egypten.
20.000 ansökningar kom in förra året om byte från Rumänskt till Svenskt.
Har man i Sverige blivit av med sitt kort går det att skaffa ett nytt och lägga till behörigheter, det görs ingen koll här att man blivit av med tidigare kort.
Svenska myndigheter kan inte göra nått, ingen har blivit dömd vid misstanke.
Sätt det i relation till att det tas 115000 nya körkort (2022) varje år. Det är en stor andel cornflakes-kort….
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Sätt det i relation till att det tas 115000 nya körkort (2022) varje år. Det är en stor andel cornflakes-kort….
Förklarar så mycket av vad man ser på vägarna.
20% som aldrig skulle haft körkort och 10% av bilarna ägda av målvakter (i Malmö för 10 år sen iaf).

Är svårt att driva ett land som baseras på att folk är laglydiga när folk slutar vara det.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Jag har en ytligt bekant som tog körkort i Egypten i början av 90-talet. Uppkörningen var nåt i stil med att backa mellan två konor, betala avgiften och en handskakning. Körkortet gick inte att använda i Sverige, men något år senare jobbade han åt en teleoperatör på Caymanöarna och lyckades där växla in det mot ett brittiskt körkort och senare ett svenskt. Så han brukar skryta om att han kör bil lagligt i Sverige efter att ha backat mellan två konor...
 
  • Ledsen
  • Wow
kashieda och 2 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Förklarar så mycket av vad man ser på vägarna.
20% som aldrig skulle haft körkort och 10% av bilarna ägda av målvakter (i Malmö för 10 år sen iaf).

Är svårt att driva ett land som baseras på att folk är laglydiga när folk slutar vara det.
Just det. När jag tog A-behörighet så fick jag lära mig att lika ofta som jag passerar en taxibil så passerar jag också en förare som är onykter eller drogpåverkad.........det får en att tänka efter lite. Kombinationen av allt detta är ju inte toppen.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Just det. När jag tog A-behörighet så fick jag lära mig att lika ofta som jag passerar en taxibil så passerar jag också en förare som är onykter eller drogpåverkad.........det får en att tänka efter lite. Kombinationen av allt detta är ju inte toppen.
Tror det är betydande överlapp mellan alla dessa grupper...
 
  • Haha
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Just det. När jag tog A-behörighet så fick jag lära mig att lika ofta som jag passerar en taxibil så passerar jag också en förare som är onykter eller drogpåverkad.........det får en att tänka efter lite. Kombinationen av allt detta är ju inte toppen.
Gör de inte drogtester på sina förare? Borde de göra. Inte direkt gräddan av mänskligheten som jobbar med dessa yrken.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Gör de inte drogtester på sina förare? Borde de göra. Inte direkt gräddan av mänskligheten som jobbar med dessa yrken.
Jag tror nog inte Mathias menar att alla taxichaufförer kör påverkade (de seriösa bolagen har väl alkolås), utan att man lika ofta som man ser en taxi kan räkna med att det sitter ett rattfyllo i någon annan bil.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Nej exakt, det var sannolikheten för att möta en påverkad förare. Lika vanligt som att möta en taxibil, ungefär.
 
Faktor 10 fel. 0,2% kör påverkade. Svårt hitta statistik på taix men runt 2% i Stockholm. 6k taxi av 257k bilar totalt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Faktor 10 fel. 0,2% kör påverkade. Svårt hitta statistik på taix men runt 2% i Stockholm. 6k taxi av 257k bilar totalt.
Utanför storstäderna är det tvärtom... 10% kör påverkade och taxibilar finns knappt (förutom färdtjänstens busssar).
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Ser man till hela riket så är det en faktor 10 färre taxibilar och i stockholm en faktor 10 fler. Någonstans stämmer väl påstående får man anta, ungefär. Det har nog inte varit menat som något exakt utsaga.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Faktor 10 fel. 0,2% kör påverkade. Svårt hitta statistik på taix men runt 2% i Stockholm. 6k taxi av 257k bilar totalt.
För Stockholm ja. Men i norrland slår det förmodligen åt andra hållet. Säkert lika många rattfyllerister, men man ser knappt en taxi. Så där ser man nog 10 gånger fler rattfyllerister än taxibilar

Siffrorna baseras på nationell statistik och fordonsdatabas förmodligen, men kraftiga lokala variationer ska inte underskattas
 
Det här med 2+1 vägar och att många kör saktare vid 1 fil.
I vårt vägbygge som hållt på i många år har det gått olidligt sakta.
Här om dagen öppnade de upp större delen av vägen, det är fortfarande bara en fil att åka i då höger är bussfil, men farten är nått helt annat och köerna borta.
Folk är helt enkelt livrädda för betongsuggor som kantat vägen under byggtiden.
Folk har skrivit på sociala medier att det inte kommer bli nån skillnad "det kommer ju iaf bara vara en fil"
Om man åkt halv 8 så har snittfarten på sträckan varit 9-15 km/h under byggtiden, i morse hade jag 48 km/h i snittfart !!!
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.