22 500 läst · 41 svar
23k läst
41 svar
Hur klarar ni m IKEA-kök utan skärbräda?
Kan själv ej leva utan träskärbräda !
Har arbetat som KOCK ock där liksom hemma gör vi rent med ättiksyra fyrkantig flaska,
Skrapa gärna av ogämnheter först i brädan med ex en stor kniv eller annat,
diska av med yes el likn ,,lägg sedan på ättikan några minuter o skölj sedan med riktigt varmt vatten.
Även detta är ett I-LANDSPROBLEMd^_^b KRAM
Har arbetat som KOCK ock där liksom hemma gör vi rent med ättiksyra fyrkantig flaska,
Skrapa gärna av ogämnheter först i brädan med ex en stor kniv eller annat,
diska av med yes el likn ,,lägg sedan på ättikan några minuter o skölj sedan med riktigt varmt vatten.
Även detta är ett I-LANDSPROBLEMd^_^b KRAM
Renoverare
· Skåne
· 8 523 inlägg
Aj aj aj... Nu väckte du de döda...
Mina föräldrar använder ju de där utdragbara skärbrädorna flitigt, men i min familj är vi för långa, får bara ont i ryggen av dem. Dessutom är de dyra att byta ut, så vi var bara glada att bli av med dem när vi bytte lådor och luckor i vårt kök. Använder vår "mobila köks-ö" istället.
Finns det äkta sådana i metervara? Jag menar, de äkta skärbrädorna har ju en kant som man tar tag i när man drar ut brädan. Kan inte ersättas med vilken brädgårdsbräda som helst. Skulle behöva en ny för min är utsliten.monikaw skrev:
Jag förstår inte att ni tycker dessa brädor är så ohygieniska. Brukar inte ni tvätta av era med kokande vatten efter användning?
Renoverare
· Skåne
· 8 523 inlägg
Ja, det finns på i princip de flesta sorterade byggvaruhus.Sommartorparn skrev:Finns det äkta sådana i metervara? Jag menar, de äkta skärbrädorna har ju en kant som man tar tag i när man drar ut brädan. Kan inte ersättas med vilken brädgårdsbräda som helst. Skulle behöva en ny för min är utsliten.
Jag förstår inte att ni tycker dessa brädor är så ohygieniska. Brukar inte ni tvätta av era med kokande vatten efter användning?
Måste bli jobbigt att koka upp vatten varje gång man använt en skärbräda i ett kök om man då inte har en Quooker installerad...
Vad bra! Har inte ens tänkt på att det kunde finnas att köpa. Behöver en ny på landet.Paul-Staffanstorp skrev:
Inte alls jobbigt att koka upp vatten i vattenkokaren i samband med att man diskar brädan. Inte gör jag det efter att jag skurit bröd, men om det är andra matvaror jag skurit. så häller jag kokande vatten över brädan i samband med diskning och skurar ordentligt med diskmedel. Sedan för den förstås torka ordenligt innan man sätter tillbaks den.
Men ... vitsen med brädan är ju att den bara är att skjuta in igen när man använt den. Ska den dras ut och diskas varje gång blir det ju jättejobbigt, eftersom den är så lång och tung, då är det mycket smidigare att ha tre plastskärbrädor aom smidigt får plats i diskmaskinen, väger nästan ingenting och vid behov även fårp alts att diskas i min alldeles normalstora diskho.
Så här ska en skärbräda se ut
http://thewoodwhisperer.com/butcher-block-cutting-board/
http://thewoodwhisperer.com/butcher-block-cutting-board/
Jag använder alltid den utdragbara, och till allt förutom kyckling. Det är ju bara att torka av med lite diskmedel någon gång i veckan. Har inte märkt att man blir dålig i magen av det på 30år.
Att bara skjuta in efter användning??? Brukar du inte göra rent den efter användning? Oftast skär jag ju bara bröd på den och då krävs ingen diskning. Men smulorna måste ju torkas bort i alla fall. Har jag skurit något kladdigt eller använt den till bakning så måste den såklart diskas. Men det är ju inte varje dag. Kanske någon gång i månaden.Anna_H skrev:Men ... vitsen med brädan är ju att den bara är att skjuta in igen när man använt den. Ska den dras ut och diskas varje gång blir det ju jättejobbigt, eftersom den är så lång och tung, då är det mycket smidigare att ha tre plastskärbrädor aom smidigt får plats i diskmaskinen, väger nästan ingenting och vid behov även fårp alts att diskas i min alldeles normalstora diskho.
Visst kan det ibland vara smidigare att använda en lös skärbräda, men om alla ytor är belamrade så kanske det inte finns något ställe att lägga den på. Den utdragsbara i alla fall användas som underlag för en lös skärbräda, för den som har hygieniska skrupler.... Själv tycker jag att de lösa skärbrädorna är för små så att det blir mycket som hamnar bredvid.
Renoverare
· Skåne
· 8 523 inlägg
Tillägg till min info om att de går att köpa i bygghandeln kan jag göra med att de på Hornbach utanför Malmö kostar ca 500:- per löpmeter...
Finns förresten både i 16 och 19mm...
Finns förresten både i 16 och 19mm...
vi löste lite det enkelt, (inte lika avancerat som den i filmen som limma och hade sig )... men vi återanvände iallafall biten som blev över när vi sågade ut för hällen i bänkskivan och den låter vi stå framme hela tiden.
Sen passade jag på att göra en liten brödbräda av en spillbit från hyllanplanen i skafferiet. Enkelt och snyggt, det brukar man komma långt med
Sen passade jag på att göra en liten brödbräda av en spillbit från hyllanplanen i skafferiet. Enkelt och snyggt, det brukar man komma långt med
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Shunt klarar inte av att sänka framledningen
Värmepumpar -
Finns det batterimaskin som klarar att borra 30 mm hål i granit?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Hur lång sugledning klarar vattenpump
Vatten & Avlopp -
"inget tvärsnitt klarar vald belastning" Byta limträ emot Tacknockbalk i fackverk (stål) hjälp!
Byggmaterial & Byggteknik -
Klarar ni elräkningen för december?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.