Hej.

Det optimala tycker jag efter att ha använt det i 10 år är en utdragbar skärbräda som
har en ram och en infälld plastbräda, praktisk förvaring, lätt att flytta till bänken, lätt att bara stoppa in i diskmaskinen. Problemet är bara att hitta en plats i de nya skåpstommarna att göra en sån lösning.....

Det är inget fel på träskärbrädor om men rengör dem ordentligt! Tvätta/skrubba av dem
ordentligt en gång i veckan med ättika eller vinäger. Det är bra att göra samma sak med plastskärbrädan också. Det är ett gammalt gott restaurangtips.
Men på tal om snuskigheter i köket, har ni tänkt på hur det står till med er diskborste och kastrull "svabb"?

Jag har beställt utdragbar skärbräda till bänkskåpet jämte spisen i vårt nya kök. Men precis som många andra använder jag den inte som skärbräda, utan som avlastningsyta - perfekt till pannkakssmetsbunken t.ex. Sedan tror jag att om skärbrädor av trä vore dödsfällor skulle människosläktet vara utdött sedan länge...

• Gilla
Tulipanaros
  • Laddar…
Jag vill inte heller ha inbyggd skärbräda, skulle man vilja ha det går det nog aatt moda. om skåpet något, kapa luckan ett par cm.

Jag har samma undring om skärbräda. Jag har idag skärbrädor direkt under bänksivan, ned en träram och infräst platsbräda, praktiskt och hygienskt-bara att ta ut och stoppa den i diskmaskinen. Har idag tänkt mig en lösning med av skärbräda/avlastnings yta under ungnarna som jag sätter i ett högskåp. kortar passbiten under ungnarna och skapar på så sätt ett utymme för brädan.

Håller helt med dig Koko, har använt utdragbar skärbräda i alla år och mår prima.

Nu installerade vi juh ett IKEA kök för en månad sedan och jag hade svårt att tänka mig livet utan en utdragbar skärbräda men det går hur bra som helst. Har en bit överbliven bänkskiva (40x30 cm) som jag har som skärbräda för bröd och grönsaker.
Till kött har jag en annan träbräda och till kyckling insisterar flickvännen på att använda en i plast.

Minns ni att det för ett par år sedan introducerades diskmedel med desinficerande verkan? Dessa produkter försvann rätt snabbt från marknaden med motivet att för rent inte heller var bra bl a med hänvisning till utvecklingen av allergier. Så jag diskar med gott samvete min skärbräda av blockmodell med salt några gånger i månaden. Fast rått kött/fisk/fågel skär jag på plastskärbräda som jag kör i disken efter varje användning!

Jag hatar brödsmulor och gillar därmed inte dessa utdragbara skärbrädor. Nu när vi håller på och renoverar i köket så vill min man ha kvar den utdragbara skärbrädan medans jag gärna blir av med den. Jag kan förstå att den ibland kan vara bra men då som extra utdragbar avställningsyta vid tex. storbak eller liknande. Dessa utdragbara skärbrädor går ju även dem att enkelt byta ut genom att gå till brädgården och köpa ny med de mått man önskar.

100% återvinning! Våra skärbrädor blev talgbollshållare. ;) En domherre och en lorikeet, plus flera andra räckte det till.
(Pinnen som sitter genom den ena är en gammal avbruten garderobshyllekonsol)
/U

• fglar.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi hade en sån träskärbräda i ett gammalt kök, som dock inte användes. Däremot plockade jag med den utomhus och skulle ha som underlag till en färgburk när jag målade en sommar. Brädan blev kvar därute, och blev både fuktig och varm, och s-an vad det växte trevliga saker på den. Det blev som en filt på mittendelen, dvs. där man hade skurit. Inte ett dugg runt kanterna alltså... :p

Detta borde väl bevisa att en träskärbräda verkligen är en bakteriehärd.

Vi kör med Ikeas i plast, bara att köpa ny när den gamla börjar bli äcklig.

KMH skrev:
Hej
Vi har tänkt sätta in IKEA-kök, men jag har förstått att de inte har ngn "riktig" skärbräda som man drar ut separat. Den skärbräda som finns (om jag förstått rätt) läggs ovanpå en låda och om man då vill komma åt det i lådan måste skärbrädan flyttas undan.
Hur funkar det i praktiken?
Är det någon som har nyttjat en sån där skärbräda sedan 70-talet?

• Gilla
Tulipanaros
  • Laddar…
Jag skulle föredra att kalla dem avställningsytor (vilket åxå de felsta gör). Dessa är ovärderliga när bänkytan tar slut i det lilla kök vi har nu. Nyttjas mest vid bak att ställa plåtar på. Kommer verkligen att sakna dem i vårt nya ikea-kök, men å andra sidan så blir totala bänkytan mångdubbelst större, så det kanske går vägen ändå.

Funderar lite löst på om man skulle kunna fräsa in en utdragbar bräda i underkant av en tjock träbänk (40 mm)

• Gilla
Tulipanaros
  • Laddar…
Jag irriterade mig också på det faktum att IKEA inte hade någon utdragbar skärbräda. Men det är nog mest en vanesak. Nu använder vi såna där vita skärbrädor i plast istället. En klar fördel är att de är lätta att diska. Så jag tycker inte att man ska låta skärbrädan vara det avgörande för vilket kök man väljer.

Inga sådana utdragbara skärbrädor, usch, det blir smulor överallt. Fungerar bra med lösa istället, tycker jag. Bara att dra ner smulorna i vasken.

Läste för ett par år sedan att man hade jämfört skärbrädor i plast och trä, och då hade träskärbrädorna lägre bakterihalter pga att vissa ämnen i trätet motverkade bakterietillväxten. Jag använder en bräda i tätvuxen furu, som jag hyvlade av och dränkte in i linolja senast för 5 år sedan. Ytan är fortfarande i mycket bra skick.
Hans

• Gilla
Tulipanaros
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.