71 674 läst · 31 svar
72k läst
31 svar
Hur klarar era spabad vinterkylan?
Temperaturen är inget problem.
Men LOCKET lever ett hårt liv när det öppnas och stängs nu på vintern. Materialen blir sköra av kyla (plastspännen och höljet), istappar på kanterna av vattnet som sakta smälter ifrån snön och snö på locket när man öppnar.
Jag har locklyft som sparar en del slitage och jag tror insidan är intakt så det är inget vatten i locket, men med snö och is så slits det fort och sömmarna, spännen etc är i sönder.
Hur ofta byter NI lock? Har ni samma bekymmer?
Men LOCKET lever ett hårt liv när det öppnas och stängs nu på vintern. Materialen blir sköra av kyla (plastspännen och höljet), istappar på kanterna av vattnet som sakta smälter ifrån snön och snö på locket när man öppnar.
Jag har locklyft som sparar en del slitage och jag tror insidan är intakt så det är inget vatten i locket, men med snö och is så slits det fort och sömmarna, spännen etc är i sönder.
Hur ofta byter NI lock? Har ni samma bekymmer?
Renoverare
· södermanland
· 11 inlägg
Jag har 38 grader i mitt viskan Björkö spa efter ha badat i -15 i 30 min så sjunker det till 36,5 och ingen snö har smält på locket
Vårt betonggjutna spa håller 39 grader året om. Spa är skyddat då det är nedfällt i en altan med tak precis utanför badrum och sovrum. Vad det kostar att hålla det varmt på vintern vet jag inte och vill heller inte veta.
Medlem
· Västmanland
· 155 inlägg
Funderar på att skaffa Spa så det är en intressant tråd. För mig är det två faktorer förutom funktioner och sittdjup/sittställning om blir avgörande; kwh/månad och hur kallt/länge kan man bada innan temperaturen sjunker under 37.
Det verkar inte vara speciellt många leverantörer som vill visa vad det kostar att driva ett spa. En bekant menar att hans 140 000kr spa kostar ca 400kr/månad. Köper man då ett spa för 80 000kr kan man köpa el i 13år (förutsatt att elpriset inte ökar markant)
Det verkar inte vara speciellt många leverantörer som vill visa vad det kostar att driva ett spa. En bekant menar att hans 140 000kr spa kostar ca 400kr/månad. Köper man då ett spa för 80 000kr kan man köpa el i 13år (förutsatt att elpriset inte ökar markant)
Klarar alltså inte ett spabad av att hålla värmen uppe om man badar när det är "kallt" ute?
Står i valet och kvalet mellan spabad och badtunna till terrassen men har ju noterat att man snarare vill att vattnet ska bli varmare och varmare när man badar och inte kallare och kallare...
Står i valet och kvalet mellan spabad och badtunna till terrassen men har ju noterat att man snarare vill att vattnet ska bli varmare och varmare när man badar och inte kallare och kallare...
Medlem
· Västmanland
· 155 inlägg
De flesta jag kollat på verkar värma med ca 3000W och det räcker inte vid -20grader och locket av. Vissa leverantörer erbjuder att montera extra värmare för att hålla temperatur längre än 30min om jag förstått det rätt
Det stämmer nog. Mitt är på 3kW. Men det håller faktiskt tempen helt ok. Kör det i ekonomi läge (26 grader) när vi inte badar och skickar på det på eftermiddagen om jag ska bada på kvällen.Andreas_Evelina skrev:
Värmer då upp det till 39 alt 40 grader. Badade i -18 för några dagar sedan och efter 1h så hade låg det på 39 grader fortfarande. Så men visst blåser man på med bubbel så skickar man ut värmen ganska fort. Men tycker det är goare att sitta i värmen när det är helt tyst dock. Och jag brukar sällan bada längre än 30-45min då jag är så sjukt rastlös haha
Medlem
· Västmanland
· 155 inlägg
Visst är det så att börjar man röra om i grytan med bubbel och jet, då försvinner ju värmen fortare.memike skrev:Det stämmer nog. Mitt är på 3kW. Men det håller faktiskt tempen helt ok. Kör det i ekonomi läge (26 grader) när vi inte badar och skickar på det på eftermiddagen om jag ska bada på kvällen.
Värmer då upp det till 39 alt 40 grader. Badade i -18 för några dagar sedan och efter 1h så hade låg det på 39 grader fortfarande. Så men visst blåser man på med bubbel så skickar man ut värmen ganska fort. Men tycker det är goare att sitta i värmen när det är helt tyst dock. Och jag brukar sällan bada längre än 30-45min då jag är så sjukt rastlös haha
Vi är ju också mer inne på ett bad som inte har så många jet/bubbel. Vi är ute efter värme och tyst avkoppling i vatten, typ.
Däremot känns det bökigt med vedeldat...
Kör man med bubbel så blåser man väl den kalla uteluften genom vattnet och då är det klart att det kyls ner. Nån förvärmare för luften skulle kanske lösa det.
Jetstrålar tror jag inte inverkar lika mycket (om inte de rören är dåligt isolerade).
Jetstrålar tror jag inte inverkar lika mycket (om inte de rören är dåligt isolerade).
Medlem
· Västmanland
· 155 inlägg
Man ökar cirkulationen så att ytan och koppens sidor blir varmare, då ökar vämeavgången mot omgivningen och teet svalnar märkbart fortare.
Om man inte rör om så kommer te och kopp vara kallare på ytan och på sidorna samt varmare i mitten än om man rör om.
Om man inte rör om så kommer te och kopp vara kallare på ytan och på sidorna samt varmare i mitten än om man rör om.
Medlem
· Västmanland
· 155 inlägg
Det kallas väl "konvektorprincipen"?