22 341 läst · 326 svar
22k läst
326 svar
Hur kan jag få rätt årsavgift, eller har jag rätt årsavgift?
Vet inte hur pass ovilliga de är än. De förklarade bort det översiktligt utan att ta en diskussion till att börja med. Men de kanske bara inte förstår hur det ligger till. Jag ska försöka mig på någon sväng med att prata dem till innan jag funderar på alternativ.C cpalm skrev:
Kan väl vara något jag har missförstått också, så om inte annat så behöver vi ju ha någon diskussion. Jag tror absolut ingen vill koppla in massa andra parter om det går att undvika.
TS bör använda LEF 5 kap. Medlemsförteckning §5. Det ger TS möjlighet att få hela lägenhetsförteckningen samt alla andelar. Kombinera detta med årsredovisningar samt gamla annonser och sin egen avgift så kan man nog få fram hur det ligger till i detalj.
Se till att skaffa uppgifter på andra sätt än att prata med styrelsen. Mest troligtvis har inte styrelsen tid och detaljkunskap att kunna svara på dina frågor i en fri diskussion.M Magnusrex123 skrev:
Enklaste första steget vore väl att fråga en granne om deras andelstal och månadsavgift. Kvoten mellan avgift och andelstal ska rimligtvis vara densamma. Som redan noterats i tråden behöver andelstalets summa inte bli 100. Men det är vanligt att "lokaler" har högre avgift än bostäder.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 012 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 012 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 012 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 012 inlägg
Lagrummet är bostadsrättslagen och där skiljs i lagtexten på medlemsförteckningen (som är öppen) och lägenhetsförteckningen (som är sluten). Se mitt inlägg ovan.M merbanan skrev:
Jag förstår skillnaden men är det inte i praktiken samma iom att en BRF är en särskild form av en ekonomisk förening?Claes Sörmland skrev:
Man får ju medlemmarnas namn, adress och andel i föreningen. Att korrelera med den ekonomiska planen och andra öppna källor bör ju ge en relativt komplett lägenhetsförteckning. Ratsit, OVK-rapporter och orginalritningar t ex.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 012 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 012 inlägg
Skillnaden ges i lagtexten. Den öppna medlemsförteckningen ska innehålla uppgift om varje medlems namn och postadress, tidpunkten för medlemmens inträde i föreningen och den bostadsrätt som medlemmen har.M merbanan skrev:
Den slutna lägenhetsförteckningen skall för varje lägenhet ange lägenhetens beteckning, belägenhet, rumsantal och övriga utrymmen; dagen för Bolagsverkets registrering av den ekonomiska plan som ligger till grund för upplåtelsen; bostadsrättshavarens namn; samt insatsen för bostadsrätten.
Så det är två olika förteckningar.
Äldre föreningar har ju ofta t ex ingen ekonomisk plan och liknande, det är ju senare påfund. Riktigt vad ett OVK-protokoll ska ge förstår jag inte riktigt.
Det finns väl ingen anledning för TS förening att vara särskilt hemlighetsfull mot sina föreningar tänker jag. Man får skilja på sina formella rättigheter till information och vilken information man utöver rättigheterna kan komma över.
Jag delar inte riktigt din tolkning. Min kedja är som följande:Claes Sörmland skrev:Skillnaden ges i lagtexten. Den öppna medlemsförteckningen ska innehålla uppgift om varje medlems namn och postadress, tidpunkten för medlemmens inträde i föreningen och den bostadsrätt som medlemmen har.
Den slutna lägenhetsförteckningen skall för varje lägenhet ange lägenhetens beteckning, belägenhet, rumsantal och övriga utrymmen; dagen för Bolagsverkets registrering av den ekonomiska plan som ligger till grund för upplåtelsen; bostadsrättshavarens namn; samt insatsen för bostadsrätten.
Bostadsrättslagen 1 kap. Inledande bestämmelser:
1 § En bostadsrättsförening är en ekonomisk förening som har till ändamål att i föreningens hus upplåta lägenheter med bostadsrätt.
Nu kan vi tillämpa LEF.
Lag om ekonomiska föreningar 5 kap. Medlemsförteckning:
3 § Medlemsförteckningen ska innehålla uppgifter om:
...
4. det antal medlemsinsatser som medlemmen deltar med i föreningen,
...
Sen vidare:
5 § Medlemsförteckningen ska hållas tillgänglig hos föreningen för var och en som vill ta del av den. Om förteckningen förs med automatiserad behandling, ska föreningen ge var och en som begär det tillfälle att hos föreningen ta del av en aktuell utskrift eller någon annan aktuell framställning av förteckningen.
Så jag påstår att de uppgifter som lägenhetsbeteckningen innehåller kan extrapoleras från medlemsförteckningen samt öppna källor.
Spännande teoretiskt, men jag tror inte att det kommer att vara nödvändigt. I övrigt är vi ganska överens och vänner på gården. Jag känner även lite närmare en i styrelsen som kanske kan hjälpa mig, men den personen är ganska ny och kanske inte riktigt inne i rollen än.M merbanan skrev:Jag delar inte riktigt din tolkning. Min kedja är som följande:
Bostadsrättslagen 1 kap. Inledande bestämmelser:
1 § En bostadsrättsförening är en ekonomisk förening som har till ändamål att i föreningens hus upplåta lägenheter med bostadsrätt.
Nu kan vi tillämpa LEF.
Lag om ekonomiska föreningar 5 kap. Medlemsförteckning:
3 § Medlemsförteckningen ska innehålla uppgifter om:
...
4. det antal medlemsinsatser som medlemmen deltar med i föreningen,
...
Sen vidare:
5 § Medlemsförteckningen ska hållas tillgänglig hos föreningen för var och en som vill ta del av den. Om förteckningen förs med automatiserad behandling, ska föreningen ge var och en som begär det tillfälle att hos föreningen ta del av en aktuell utskrift eller någon annan aktuell framställning av förteckningen.
Så jag påstår att de uppgifter som lägenhetsbeteckningen innehåller kan extrapoleras från medlemsförteckningen samt öppna källor.