Peewee: om din elektriker skulle leta efter den billigaste materialen på nätet och butiker, hade du då protesterat om han hade satt upp det som arbetstid på fakturan?

elektrikern behöver ju inte lägga ner särskilt mycket tid på att leta. Det räcker att han handlar på elbutik.se istället för Ahlsell.
Största problemet är väl ändå att många vägrar befatta sig med saker kunden själv har köpt trots att det är exakt samma prylar som elektrikern själv köper.

Men, nu börjar den här tråden likna ett gäng andra kasta-skit-på-hanteverkarens-marginaler-trådar som aldrig tar slut...

• Gilla
kanonkula och 2 till
  • Laddar…
useless skrev:
elektrikern behöver ju inte lägga ner särskilt mycket tid på att leta. Det räcker att han handlar på elbutik.se istället för Ahlsell.
Största problemet är väl ändå att många vägrar befatta sig med saker kunden själv har köpt trots att det är exakt samma prylar som elektrikern själv köper.

Men, nu börjar den här tråden likna ett gäng andra kasta-skit-på-hanteverkarens-marginaler-trådar som aldrig tar slut...
Och här kommer vi till faktumet att gross leverar enligt ALEM09 och det gör inte webshoppen. Så går något sönder står leverantören för arbete mm. Sedan skickar gross ut så det står klart nästa arbetsdag på plats. Skall man betala elektrikern för att vänta en dag på att Postnord strular blir det snabbt dyrt att handla på nätet.

Säger inte att elektrikernas faktureringsmodell är helt perfekt. Men att hacka på gross är helt fel. Det är inte gross som säljer till konsument. Man får också tänka på att det finns mer en bara en produkt bakom priset man ser hos gross.

• Gilla
twoody
  • Laddar…
Men hur ofta händer det att en vara behöver reklameras enligt ALEM03 villkor för täckande av kostnad av utbyte?

Vet att t ex Hager hade en felaktig serie huvudbrytare för drygt ett år sedan, men är detta ett reellt problem som man måste försäkra sig mot?

Personligen "hackar" jag inte varken på gross eller hantverkaren i denna tråden utan Ahlsells barnsliga prislista. Bättre att dom inte hade nån alls.

Kan inte säga exakt hur ofta det händer, men det händer. Vi har ex ca 1% fel på en vara vi köper från Rexel och de får vi betalt för att byta. Hade vi inte fått det hade vi varit tvungna att lägga på en marginal för garantier till kund.

Jag jobbar inte hos Ahlsell eller har något annat med dem att göra annat än att jag handlar där. Tycker dock det är fel att peka ut gross när det är ÅF som klantar sig och ställer krav på gross att ha dessa listor. Det är inte heller något som är unikt för Ahlsell.

useless, varför ska en elektriker handla på nätet då han kan handla lika billigt hos en grossist????????
Där får ha dessutom support och säljstöd gratis, om det handlar om lite större jobb. Många tycks tro att elfirmors verksamhet mest snurrar runt småjobb hos privatkunder, men det är för det mesta inte fallet. Jag skulle tro att det kanske handlar om max 10 % av omsättningen. Och då kanske du förstår varför man handlar där man får support OCH sina varor senast nästa morgon (om det är nått dom inte har hemma).

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Det är ju rätt uppenbart att det är en fördel för en yrkesman att kunna handla allt på samma ställe, som finns i hans närhet, och som lagerför det mesta han behöver. Därmed är det kanske också rimligt att det kostar en aning mer (för slutkunden) jämfört med att köpa på den billigaste tyska näthandeln. Så länge påslaget inte är mer än 10-15% mot vad jag kan handla på t ex elbutik.se så har jag inget emot att betala det. Det är ändå inte priset på elmaterialet som knäcker budgeten vid en storrenovering eller bygge.

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Jag har inte sagt att elektrikern måste handla på nätet. Det jag vände mig mot är att många jämför handla på nätet med att sitta i timmar halva nätterna och leta låga priser.

Handla på nätet innebär just det, att sitta och leta priser på tid som kunden knappast vill betala och sedan vänta på att grejerna ska komma. Och ovetskapen om när det kommer gör det svårt att planera sina jobb, för man kan ju inte sitta och vänta för då försvinner vinsten mycket fort ( OM det nu skulle vara någon vinst).
Och som sagt varför handla på nätet ?? som företagare är nackdelarna påtagliga och det är i alla fall till siste kunden som får betala för dom nackdelarna i slutändan.
Som privatperson är det naturligtvis inte så noga om man lägger en timme eller två och om man får vänta 1-2-4-eller 7 dagar.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Du får förklara bättre elmont eller helt enkelt erkänna att temat i alla dessa trådar kring de idiotiska modellerna bara är ett sätt att rycka åt sig lite högt upp i kedjan utan att tillföra ett jota varken framåt eller bakåt i den. Det är ok att göra det men varför blanda in så mycket dravel i de lama försöken att förklara, skyla över? Nu riktade jag mig till dig bara av det skälet att du ofta rycker in bröder till hjälp i de här fallen, ni är många fler på BH så se det inte som ett utpekande av dig.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Alla inblandade vill ha vinst på det de säljer, punkt slut! Det är ju affärsverksamhet och ingen välgörenhet.

Hornbach köper direkt av Schneider och det gör Ahlsell eller Solar också. Grejen är att så som HB är uppbyggt så behöver de kanske bara 10% vinst på ett eluttag för att täcka sina kostnader och generera tillräcklig vinst för ägarna. Ahlsell eller Solar behöver kanske 20 % för att täcka sina kostnader som omfattar säljstöd och support som Elmont nämnde men också frakt till antingen elfirman eller direkt till ett bygge.

Vissa grejer blir dyrare hos grossister och vissa saker blir billigare. Det är inget konstigt med det. Vissa saker köper grossisterna n från andra grossister för att kunna erbjuda varan i sitt sortiment men det är för liten omsättning för att handla direkt från tillverkaren direkt. Dessa typer av varor blir dyrare i regel än om de handlas från en som handlar direkt från leverantör. Ingen raketforskning, utan ren marknadsekonomi.

Jag tycker det är självklart att elmontörer (andra hantverkargrupper med för den delen) ska ha ett påslag för det material de hanterar och tar ansvar för, men jag är personligen emot att påslagen ska kompensera för otillräcklig timpenning. Då är det systemet som är sjukt. Ta rätt betalt för de timmar som arbetet faktiskt tar och redovisa dem tydligt för kunden är en självklarhet för mig som konsument, men jag vet att alla inte ser det så. Har dessvärre ingen lösning på det...Detta är bara mitt inlägg i en ständigt pågående debatt som nog aldrig kommer lösas.

• Gilla
twoody
  • Laddar…
Vem/vad ska generera vinsten du genom att knäppa med fingrarna eller vifta lite lojt med händerna tror dig kunna få utan att tillföra något Steffo? Punkt slut. :)

Både du och elmont mfl kan svara det intresserar mig att lära lite kring detta av sanna proffs.

elmont skrev:
Handla på nätet innebär just det, att sitta och leta priser på tid som kunden knappast vill betala och sedan vänta på att grejerna ska komma. Och ovetskapen om när det kommer gör det svårt att planera sina jobb, för man kan ju inte sitta och vänta för då försvinner vinsten mycket fort ( OM det nu skulle vara någon vinst).
Och som sagt varför handla på nätet ?? som företagare är nackdelarna påtagliga och det är i alla fall till siste kunden som får betala för dom nackdelarna i slutändan.
Som privatperson är det naturligtvis inte så noga om man lägger en timme eller två och om man får vänta 1-2-4-eller 7 dagar.
som jag sa tidigare - Om man t ex handlar på elbutik.se istället för Ahlsell så behöver man väl inte sitta flera timmar och leta priser? Det räcker att leta upp den produkt man vill ha så står priset där.

Jag håller dock med om att väntetiden kan ställa till problem och göra det svårare att planera arbete.

GK100, vad är det du inte förstår? eller läser du in nått annat i det jag skriver än det som står skrivet? som väl har hänt tidigare.
Jag kan väl försöka en gång till, det är mer omständligt för mig att handla hos någon på nätet än att handla hos min grossist.
Jag tar lika mycket betalt av mina kunder för samma vara OAVSETT vart jag har handlat.
Förstår du nu? Mycket enklare kan jag inte skriva

• Gilla
Steffo1980 och 1 till
  • Laddar…
GK100, det skulle vara intressant att veta vad du sysslar med i dit yrkesliv. Och sedan betackar jag mig för dina påstående om dravel, passar inte mina åsikter så får du leva med dom i alla fall och det skulle inte falla mig in och påstå att det du tycker är dravel oavsett hur fel du har.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.